Droog

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is warm, wat zeg ik, het is intens heet. Vandaag 36 graden.

We zijn net met het gezin terug uit Griekenland; twee weken zeilen op de Ionische zee. Overdag zeilen, einde van de middag aanleggen bij een van de vele prachtige eilanden, lekker eten en aan de witte wijn en slapen op de boot. Het was daar 32 graden maar door de continue zeewind was het prima te doen.

Afgelopen dinsdagavond weer thuis in Tsjechie aangekomen. En wat schetst onze verbazing. Het is hier veel heter dan in Griekenland, mede ook door gebrek aan wind. Toen we uit de luchthaven richting parkeerplaats liepen gingen we bijna van ons graatje door de enorme warme lucht die daar hing. De auto gaf 36 graden aan terwijl het al 1900 uur was geweest.

Thuis aangekomen troffen we een zielig Sahara-landschap aan. Onze buren hadden zo goed en kwaad het ging de tuin en zwembad bijgehouden, alleen was daar geen bijhouden aan.
Het gras is compleet geel, de plantjes hangen er treurig bij, het mais in het veld voor ons huis heeft de geest gegeven. De appels vallen onrijp uit de boom wegens droogte en de abrikozen vinden het ook niet fijn meer.
Watertank in de tuin staat geheel droog en er geldt een verbod op water geven in de tuin, autowassen (doet iemand dat nog??) en zwembaden vullen. Ons bad was al goed gevuld dus dat is geen probleem.

Maar zo ernstig als dit jaar hebben wij het in bijna 10 jaar Tsjechie nog niet meegemaakt. En het einde is niet in zicht.
Gisteravond leek er even verlichting te komen. Het begon te waaien, donkere wolken kwamen hoopvol onze kant op rollen... Er gebeurde helaas niets. Droger dan droog.

Volgens de bewoners van ons dorpje komt dit ook door het zandwinningsgebied hier op 30 km vandaan. Daar wordt het zand gewonnen ten behoeve van de glasindustrie en dit heeft een groot open gebied met zand tot gevolg. De convectiestraling die dit geeft doet regenwolken spontaan verdwijnen. Dus extra droog. En heet.

Het heeft z'n voordelen wel. Witte wijn en bier lopen prima door. Gemeenschappelijk in onze dorpskroeg klagen over de droogte. **hips en proost**. Grasmaaien hoeft niet want er is geen gras, alleen hooi. De appelterreur van de vele appels lost zichzelf dit jaar op.

Nadelen ook. Sommige mannen van 120 kg menen dat het prima is om met ontbloot bovenlijf naar de kroeg te gaan om al zwetend en ruftend te gaan zitten bieren en klagen. Nee, dat is geen goed idee, doe het niet, mijn ogen en neus doen er pijn van. Jonge vrouwen daarin tegen zoeken hun kortste/kleinste niemendalletje op en komen daarmee naar de kroeg klagen. Wees welkom.

Kortom, we verlengen de vakantie nog maar even. Lang in de tuin zitten tot diep in de nacht want te heet om te slapen. Liters koude witte wijn en bier. Overdag in het zwembad.
Het leven is ondanks de hitte best aangenaam!
 
Laatst bewerkt:
Maar zo ernstig als dit jaar hebben wij het in bijna 10 jaar Tsjechie nog niet meegemaakt. En het einde is niet in zicht.
Gisteravond leek er even verlichting te komen. Het begon te waaien, donkere wolken kwamen hoopvol onze kant op rollen... Er gebeurde helaas niets. Droger dan droog.

En de gevolgen blijven niet uit!

Het nog eetbare spul dat geoogst werd in het voorjaar, en bedoeld voor de winter, gaat nu voor een goudprijs van de hand om de koeien te laten eten. Veel melkveehouders besluiten nu om delen van hun kudde maar naar de slager te brengen.

Bron:
https://www.radio.cz/en/section/cur...ch-farmers-to-slaughter-their-livestock-early
 
Mijn buurman in Tsjechië heeft vleeskoeien. Mijn buurvrouw vertelde me vorige week dat ze normaal gesproken ongeveer 350 kroon betalen voor een rol hooi. Dat is inmiddels opgelopen van 1500 tot 2000 kroon vanwege de droogde. Dan heb je een idee. Dat moet straks natuurlijk wel ergens vandaan komen. Hier in Nederland wonen we ook pal naast een boer, een melkveehouder met 350 koeien en kalveren. Ook hier weer hetzelfde verhaal.
 
Het zal nog erger worden. Volgens de buren, die daar kennelijk zicht op hebben, zal het tot eind september duren voordat er enige regen van betekenis zal vallen.

Hier in de buurt, wordt alles dat nog maar een beetje groen is, gelijk gemaaid en in rollen geperst.
Het zal deels te maken hebben met de vleeskoeien die hier flink voorradig zijn, maar misschien ook een noodvoorraad.
 
Bij ons in de omgeving ( Usti nad Labem) is het nu verboden voor alle personen om de bossen te betreden op straffe van een hoge boete. zover nu bekend duurt dit tot eind Oktober.
 
Nog steeds geen regen hier.
Het is verschrikkelijk droog.
Het heeft geen zin om de tuin te sproeien.
Je kan blijven sproeien.
We hebben een eigen waterbron.
Ik durf het gewoonweg niet aan om te sproeien.
Bang dat de bron opdroogt.
Het is wel opeens koel geworden.
Van weken tropische temperaturen naar 12 graden.
Het is wel een overgang.
Ik hoop dat het vannacht gaat regenen!
 
Tadaaaa,
De afgelopen dagen wat regen, daarna een beetje meer regen en lage temperaturen waardoor dat niet meer verdampt.
Er is reeds een vleug van goen over de velden. En er komt nog wat meer,................ we wachten af.

Ook wij hebben de put moeten gebruiken voor "noodbevloeiing". Een gemeten verval van 1.2 meter!!!
Dus : Suchy!!

De komende dagen gelukkig wat instabiel met lage temperaturen, weinig verdamping ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdamping)
en wat wisselende wind.
De nachttemperaturen maken het slapen meer dan aangenaam.
 
Mij viel bij het zwembad in Liberec op dat de bladeren van de kastanjebomen al bruin zijn. Vreemd met die wel groene omhulsels van de kastanjes.
 
Ik loop over ons landgoed.

Het kraakt onder mijn voeten.

Het gras is kapot, verdord.

Het wordt kaal.

Droog.

Links van onze oprijlaan gaan de dennen kapot.

We reden vanmiddag door Duitsland, naar Hof.

Bomen zijn aan het bezwijken.

Ze hadden regen voorspeld afgelopen weekend.

Nee dus.

Vandaag alweer 25 graden en het wordt nog warmer.

Droog.

Droog.

Waar moet dat naar toe.

Alle problemen in de wereld stellen niets voor.

Watergebrek, dat wordt het grote probleem.

Onze waterbron doet het nog fantastisch.

Meren in de omgeving zijn compleet aan het opdrogen.

Waar moet dat naar toe.

Droog.

Het meer in Sindelova staat nog vol water.

Maar de gemeente verbiedt auto wassen of zwembad vullen.

Wanneer zal het gaan regenen?

Regen willen we.

Regen…...
 
Kukel,......

Je literaire bijdrage ontroert.
Het is een soort van zwanenzang.
Maar ik vind het mooi.
Dank.
 
Gelukkig begon het vannacht te regenen.
Vandaag is de temperatuur 10 graden gezakt naar 15 graden.
Overdag redelijk droog.
Gewandeld in Loket.
Pizza verorberd in Chodov, fantastisch.
En hopen dat het vannacht weer regent.
Eindelijk zijn we het stof kwijt.

Een regenachtige nacht toegewenst.
 
Gisteren een flinke bui en gelijk ruim 4 uur zonder stroom gezeten. Gelukkig was het probleem voor er gekookt moest worden opgelost. Geen wonder dat Google voor Delfzijl heeft gekozen voor hun computers. Hier hebben we toch echt zo vaak last van uitval van elektriciteit dat ik toch eens ga nadenken over een generator.
 
Wij hebben ondertussen nooit geen stroomstoringen meer.
Dat was enkele jaren geleden af en toe.
Als er een boom op de stroomkabel was gevallen.
Blijkbaar is nu de stroomvoorziening doorgekoppeld zodat, als er een link in de kabel komt, er geen problemen ontstaan.

Maar je generator kan je niet zomaar aansluiten op je huisinstallatie hoor.
Er is vast wel iemand die wet hoe dat moet.
 
In mijn 'tuin' zit een hoogteverschil van 5 meter. Mij viel op dat je nu overal droge voeten kunt houden. Vroeger moesten we planken neerleggen wanneer we met een kruiwagen een bepaalde route wilden nemen. Dat is verdwenen. Je kwam dan ook op een plek met veel brandnetels. Ook die is er niet meer.
 
In mijn 'tuin' zit een hoogteverschil van 5 meter.
:yess:
Dat is geen hoogteverschil meer, maar een afgrond!

Kennelijk zit je tegen een berg aan, en ja, daar is dit jaar weinig regen op gevallen en dus ook geen sijpelwater.

Overigens:
De brandnetels leven op stikstofhoudende grond. Misschien had je dat wel destijds.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_brandnetel
Zijn trouwens harde overlevers met worteluitlopers over vele meters.
Hier zijn we, na wat ploeteren en nadenken over stikstofhoudende grond, er wel van af.
 
Uit veiligheidsoverwegingen recent een muur gemaakt zoals je die in het buitengebied van Engeland veel ziet bestaande uit gestapelde blokken zandsteen. Doel: bij hevige regenval er voor zorgen dat we geen water binnen krijgen. Ik heb gigantische hoeveelheden brokken zandsteen vrij moeten maken bij de verbouw en bij graafwerkzaamheden.
 
Bovenaan