Drie weekjes zaligheid in Olomouc

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met onze 3 sloebers (tussen 8 en 4 jaar) opnieuw richting Tsjechië, ditmaal een huisje gehuurd in de buurt van Olomouc (met zwembad, maar de pomp werkte niet, dus ijskoud!)

We brachten oa een bezoek aan Prostejov (mooi marktje en héééél lekker gegeten. Het bezoek viel op een zondag, dus het was een beetje doods)
Brno: regenachtig, mooie stad. Villa Tugentat (of zo) niet bezocht (reden: interesse voor de kindjes en we moeten toch kunnen terugkeren, nietwaar :fluit:)

Lesna: zoo + kasteel. Beide heel mooi. Jammer dat we niet meer van het kasteel kunnen bezoeken. Ik zou zo graag eens het tweede verdiep bezoeken. De kindjes vonden het een heel mooi kasteel !

Buchlovice (was een beetje ver rijden, maar ik had het al eens met mijn ouders bezocht en wilde dit graag opnieuw eens zien) Heel mooi kasteel. Aangenaam park. Lekker gegeten (als je uit het park komt, naar links gaan, een nieuw restaurantje/pension)

Novy Jicin: het hoedenmuseum bezocht. Geen vertaling meegekregen (niet gevraagd ook) Mooi om eens te zien (niet zo erg groot), maar vooral het passen vonden de kindjes leuk (er liggen een 30-tal hoeden die vrij gepast mogen worden) Mooi marktplein, met die typische arcaden (en wat mis ik ze hier en die mooi gekleurde huisjes !)

Tatra-museum in Koprivnice: vooral om de jongste (zoon) een plezier te doen. Mooi museum, maar ikzelf heb weinig interesse voor Pk's en zo...

Bruntal: mooi stadje.

Sternberk: mooie kerk, aangenaam pleintje. Klooster wordt gerenoveerd. Mooi kasteel

Roznov pod Radhostem: aangenaam openluchtmuseum ! aanrader!

Olomouc: heel leuk, mooi! Hebben ook de zoo bezocht in de buurt van het bedevaartsoord Svaty Kopecek (kerk ondergaat helaas restauraties en was dus gesloten)

Bouzov: mooi kasteel

Namest na Hané: mooi, maar als je met de Olomouc-kaart het museum bezoekt, mag je enkel de korte rondleiding volgen (idem voor Bouzov) Je kon er zo Pride en Prejudice in voorstellen (is een Engels verhaal, ik weet het, maar het had die sfeer)

2 grotten gedaan: nl Mladec (de mooiste vonden wij) en Zbrasovske

Prerov: het comenius-museum bleek vooral voor de oudste een voltreffer: klaslokalen uit 1940, 1950, 1900, ... kasten vol met opgeprikte vlinders, mineralen, klokken, in de kelder een tentoonstelling over opgravingen van oa mammoeten,...

Rosovske vodopady: een wandeling naar de watervallen daar; Heel leuk om te doen, maar vooral het terugkeren is steil.

Kromeriz: Héel mooi ! Kasteel, park, bloementuin,...

Verder ook vluchtig eens Tovacov, Lipnik n Becvou, Plumlov,Sovinec,Hranice bekeken (de buitenkant of het pleintje gefotografeerd, wat rondgewandeld en weer verder)

Je merkt het: een druk programma. Maar dat is nu net zo leuk: we hebben al zo veel gezien en we kunnen nog steeds teruggaan want er is nog te zien. En de Tsjechen appreciëren het dat we proberen iets te zeggen in hun taal. Verder aten we heel vaak de dagschotels: lekker, ruime porties en niet duur. Helaas merkte mijn weegschaal dat bij het thuiskomen ook :bloos2: Of zouden die kava videnska daar voor iets tussenzitten????:denk: (en die lekkere taartjes, pannenkoeken,...)

En de kindjes? Op tijd en stond een ijsje, een speelplein en verhalen vertellen in de kastelen (we hebben zo oa al eens het kasteel gezien van de grootmoeder van Sneeuwwitje :stout: Je wist niet dat het bestond, hé :)). Ze gaan graag, maar vinden het alleen jammer dat ze niet met de kindjes kunnen praten.
 
Ik heb mijn hart verloren aan Moravië, maar ondertussen heb ik al zo veel andere leuke plekjes gezien. Tja, Tsjechië blijft gewoon fantastisch (kun je mijn afschuw voorstellen toen we mensen ontmoetten die er amper 3 daagjes waren en nu al erover dachten om nooit meer terug te keren. Wat is er daar immers te doen? :denk: Euhh, k weet niet??? Nu,laat ze maar naar het zuiden gaan. Hebben wij minder last van zulke toeristen :lache:..)

Het weer: bwa, redelijk. Enkele regenbuien + onweer (met als gevolg geen elektriciteit. Tja, we logeerden in een dorpje met amper 20 huizen, een kerkje en natuurlijk een café!). Verder ook nog enkele mooie dagen.

Dat is zo leuk aan Tsjechiê. Als het hier bij ons begint te regenen, kan het niet meer stoppen. Maar daar stopt het wel....
En ook een voordeel (vinden wij) is dat het 's nachts afkoelt. Leuk voor de kindjes, maar ook voor ons (daar hadden we vorig jaar in Spanje veel last van, vandaar...)
 
Bovenaan