Do's and don'ts: Harrachov/Praag e.o. voor jong stel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn vriend en ik zijn een (redelijk) jong stel (32 en BIJNA 26 :slik:) en wij hebben besloten om naar alle waarschijnlijkheid naar Tsjechië te gaan. Aankomstdatum zal rond 18 juli liggen en vertrekdatum rond de 25ste.
Nu zijn er voor ons toch nog enkele vragen omtrent het doen en laten in en om Harrachov. Ook na het doorlezen van vele berichten hier op het forum ben ik veel dingen tegengekomen, maar niet specifiek voor "jongeren". Het gaat ons niet direct om het uitgaan (een biertje drinken natuurlijk wel!), maar meer om de leuke bezigheden. Ook heb ik op internet gesnuffeld, maar dan zie je door de bomen het bos niet meer voor een weekje in dit gebied. ;)
Tè veel geld uitgeven willen we niet, want dat staat het financiële plaatje helaas niet toe.

OK, alles even op een rijtje....
*Waar kan je een beetje gezellig en lekker eten en drinken?
*Welke bezigheden voor jongeren zijn er in de buurt? (eigen auto mee dus een stukje rijden is absoluut geen probleem...) Sportief mag het ook zeker wel wezen, maar alleen wandelen of fietsen is niet de bedoeling.
*Waar kan je mountainbikes huren en wat is daarvan ongeveer de prijs per dag?
*Wat zijn zowieso de must see's? Afgezien van het hele land :D
*Nog toevoegingen????

Daarnaast nog de vraag hoe Hotel Pomi bekend staat. Ik heb contact gezocht (via harrachov-info.cz) met meerdere appartementen/pensions/hotels en Pomi had in ieder geval nog plek.
Is 450czk pppn inclusief ontbijt (totaal 6300czk voor één week) een beetje redelijk voor Tsjechische begrippen?

Waarschijnlijk willen we voor en/of achteraf nog een paar stops maken en eventueel overnachten. Wat zijn the places to see? Nog aanradingen om te gaan bekijken in Praag misschien?

Sorry voor al deze vragen, maar zoals jullie kunnen lezen zijn wij echte Tsjechië newbie's :bloos2:

Groetjes,
Tatiana
 
:beleefd: Nou, lijkt me genoeg voor een weekje. ;) Mocht je je nog vervelen Tatiana, in Harrachov zit ook nog een abseilpark. ;) Of lekker raften op de Jizera! Moet er wel voldoende water stromen.
 
@ Ruud en Esther, De waterval en rodelbaan willen we zowieso gaan bekijken. Naast de rodelbaan het monkeypark lijkt mij een mooie combi. Musea.... afgezien van de druipsteengrotten hebben wij niet zoiets van DAT moeten we zien. Mountainbiking gaan we zeker wel een dag doen (misschien wel 2!) De dingen die je verder aankaart heb ik inderdaad gelezen op internet en ook het linkje op dit forum had ik al gevonden. (Toch bedankt)

@Lina, Het raften lijkt mij heel leuk, maar dat mag zover ik gezien heb niet met minder dan 4 personen?!

Gisteravond nog wat dingen bekeken op internet en de conclusie luidt... Als het allemaal bevalt, is Tsjechië nog niet van ons (iig van mij ;)) af! Misschien toch een extra paar dagen??? Er zijn nog veel activiteiten die ik graag wil ondernemen op het gebied van survival en de omgeving (zoals op vele foto's gezien) ziet er prachtig uit.

Hoe zit het eigenlijk met bungeejumpen in de omgeving en die heliumballon? Is dat er nog? En is die Bonuspass een aan- of afrader?
Verder vind ik het jammer dat ik bijna nergens toegangsprijzen kan vinden op internet. Behalve bij de extreme sporten. Wat zijn bijvoorbeeld de prijzen van het rodelen en de entree voor het monkeypark? Wat kost het huren van mountainbikes ongeveer in CZK?

Pffft wat een zoekwerk... ;) Ik wil alleen wel goed geïnformeerd op pad kunnen gaan met iig wat voor ons leuke dingen om te doen.

Alvast dank voor de hulp!:wow:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tatiana schreef:
Hoe zit het eigenlijk met bungeejumpen in de omgeving ...
Verder vind ik het jammer dat ik bijna nergens toegangsprijzen kan vinden op internet. Behalve bij de extreme sporten. Wat zijn bijvoorbeeld de prijzen van het rodelen en de entree voor het monkeypark?
Bungeejumpen is niet direkt in de omgeving bungyjump.cz en bungee.cz , maar in Zvikov en Loket.

Prijzen van de gevraagde zaken staan op de site hoor rodelbaan en monkey park
 
Lijstje gemaakt! incl. prijzen!

Dit is nu een beetje de bedoeling en misschien een idee voor anderen?

1 dag BIERFEEST! 18 juli
1 dag MTB huren +/- 320,=CZK
1 dag naar Mumlavawaterval lopen
1 dag naar rodelbaan (1x incl. met bonuspas) 5 rittenkaart 300,=CZK
monkeypark 250,= CZK
bridging (1x incl. met bonuspas)
1 dag met stoeltjeslift Medvedin berg op (incl. met bonuspas)
met terreinscooters berg af (incl. met bonuspas)
evt. muurklimmen (incl. met bonuspas)
1 dag druipsteengrotten en omgeving 200,=CKZ (prijs niet zeker ruim genomen)
1 dag "over"

Totaal: bonuspas 649
5 rittenkaart rodelbaan 300 (evt. gedeeld door 2 personen)
monkeypark 250
druipsteengrotten 200??
MTB huren 320

Uitstapjes 1569 CZK €59,51
Overnachtingen 3150 CZK €119,48
Toeristenbelasting 105 CZK €3,98

----> 4824 CZK €182,98 p/p

(Avond)eten en drinken en brandstof nog niet inbegrepen en de eventuele aanschaf van een 1 maands vignet.

**Prijzen in euro's zijn variabel natuurlijk, maar VANDAAG actueel!
**Prijzen zijn gebaseerd op per persoon
 

char

† In Memoriam
Ik zou ook nog even wat geld reserveren voor wat taxi-ritjes!!!..

In Tsjechie is een totaal alcoholverbod voor bestuurders van motorvoertuigen!!..

Dus ook niet....'s-avonds even lekker doorzakken en dan de volgende morgen vroeg achter het stuur!!...

En van zo'n boete kun je minimaal 3 keer op vakantie!!..

Char.
 
Jullie gaan toch van 18 juli t/m 25 juli? Dat zijn 8 dagen. Er is nl. ook een 7 dagen vignet te koop. Dus rijd je op 19 juli de grens over het je genoeg aan een 7 dagen vignet. Het scheelt niet zo heel veel.

Vignet voor 7 dagen
CZK 220 (circa € 8,50)
Vignet voor 1 maand
CZK 330 (circa € 13)
Vignet voor een jaar
CZK 1000 (circa € 38,50)
 
Harrachov

Beste Tatiana

Wat ook leuk is in Harrachov ,is een trein ritje maken naar Bv Liberec.
gaat dwars door de bergen met mooie uitzichten.
en als je van shoppen houd is Liberec the place to be.....:stout::stout:

groet Loek
 
Freddy, dank voor de kosten voor de grotten. Ik kon het zo gauw nergens vinden dus dacht iig dat 200 kronen genoeg zou moeten wezen om in te calculeren. We willen een zo low budget mogelijke vakantie mét leuke en interessante dingen om te doen en de omgeving te zien.

Ruud en Esther, Ik denk dat wij beter een maandvignet kunnen kopen gezien we er misschien nog wel een extra paar dagen gaan "zwerven". (Tent word geregeld, slaapzakken mee en een opblaasbed voor als we misschien op een camping belanden.) Waar kunnen wij het vignet aanschaffen en is het trouwens noodzakelijk? Ik denk dat we ook zorgen dat we er echt de 18e zijn, want dat bierfeest schijnt wel wat te wezen en het is natuurlijk leuk om zo'n Tsjechische traditie met de lokale bevolking mee te maken.

Loek, Liberec,moet ik dat een beetje zien als een plaats als Amsterdam of Utrecht? Ligt dat ver uit de buurt en wat kost zo'n treinritje ongeveer? We hebben namelijk nog één dag in feite over om in de buurt van Harrachov te doen. Natuurlijk kan dat ter plaatse veranderen, maar ik wil de dagen goed benutten voor onze eerste kennismaking met Tsjechië. Is er een site waar ik een beetje kan inlezen over de treinrit?
Op een regenachtige dag kunnen we natuurlijk ook nog gaan zwemmen in het aquapark.

Char, bedankt voor de tip! Wat kost een ritje met de taxi zo ongeveer? En wanneer mag je dan wel weer achter het stuur? Helaas heb ik geen rijbewijs en wij kunnen dus niet afwisselen qua besturing...

Zijn er verder nog dingen waar wij rekening mee moeten houden binnen CZ en onze eventuele rit en bezoek aan Praag?
 
Tatiana schreef:
Waar kunnen wij het vignet aanschaffen en is het trouwens noodzakelijk?
Bij de grens staan op een parkeerplaats een hok waar je vignetten kunt kopen of bij een benzinestation.

De boetes voor het niet hebben van een vignet is Kc 5000,-. Een vignet kost minder.

Liberec is een stad heeft ongeveer 100.000 inwoners en Utrecht 300.000 inwoners.

Kijk hier voor waar en hoe laat en hoe duur het openbaar vervoer kost. Dit is een soort 9292OV.nl
 
Beste mensen

Liberec lijkt niet op amsterdam of Utrecht veel kleiner maar wel gezellig.
en tja......wat kost zo,n trein ritje nou wie bied er meer als 60 kronen,
het kost niks geen drol nada .
en inlezen nee vergeet dat maar ,het is lokaal vervoer .....
gewoon instappen en genieten ,niks geen zorgen wat kost een treinritje en kunnen we dat wel betalen.....
je maakt een piknik mand met kaas en worst ,paar biertjes dr bij en genieten genieten en nog eens genieten van de uitzichten om je heen
zo vier je vakantie .....;);)

groet Loek
 
Ik ben een echte Tsjechië NOOB Loek! Ik ben altijd gewend het nodige (lees: veel...) uit te geven aan een vakantie. Ik bedoelde of het een beetje erop leek qua winkels (niet qua inwonersaantal...), want een zeeman en een wibra heb ik hier ook wel om de hoek hier in Apeldoorn dus daar hoef ik niet voor naar Tsjechië! ;)

Inlezen: Ik vond het gewoon leuk om te lezen wat voor treintje het zou zijn en waar je ongeveer langs komt. En die tas met eetwaar en (alcoholhoudend) drinkwaar (i.p.v. picknickmand i.v.m. dragen....) slepen we toch wel mee! :wow:
 
Bovenaan