Doopsuiker

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben belgische en hier wordt er doopsuiker gegeven als er een kindje geboren wordt. Die doopsuiker wordt dan meestal zo origineel mogelijk verpakt...aangezien ik binnenkort doopmeter zal worden van mijn eerste kleinkind, vroeg ik mij maar af of er in Tsjechië ook zo een gewoonte bestaat. Ik zou dan eventueel ginds iets kunnen aankopen wat dan voor hier heel origineel zou zijn.
 

Marcel

Moderator
even :offtopic: maar jeetje, da's ouderwets zeg. doopsuiker. net zoiets dus als bruidsuiker.
doet me denken aan de tijd dat ik ooit eens misdienaar ben geweest.
in nederland nog maar sporadisch te verkrijgen op bestelling. misschien in het zuiden-des-nederlands wel makkelijker verkrijgbaar.

doopsuiker.jpg

maar of er zoiets ook in Tsjechie bestaat ? ik denk dat Esther dat zou kunnen vertellen.
 
Niks "ouderwets" hier in België hoor! Doopsuiker is hier bij elke geboorte en wordt door de meter verzorgd.
En OF TOPIC ?
Ik wil toch ook weten of er in Tsjechië zo een gewoonte bestaat of niet? Ik ben toch in de rubriek "Cultuur en Geschiedenis"? Wel dit heeft toch met volkscultuur en geschiedenis te maken?
Was er in Nederland trouwens zo geen traditie van "beschuit met muisjes"?
 
Ja hoor, dat wordt nog altijd gedaan, beschuit met muisjes!!! Hardstikke leuk om tradities in ere te houden. Zal even informeren of er zoiets als bruidsuiker bestaat in Tsjechie.

Groeten,

Mirjam
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
maar of er zoiets ook in Tsjechie bestaat ? ik denk dat Esther dat zou kunnen vertellen.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat niet weet, ik heb ze in ieder geval niet gezien. Ik weet eigenlijk ook niet zeker of ik nou koekjes gehad had, die zijn wel traditie bij bruiloften en natuurlijk kerst. Volgens mij had mijn schoonmoeder koekjes gebakken, maar of dat bij de traditie hoorde of dat ze me gewoon lekker wilde verwennen ben ik even vergeten. Geheugen = zeefje geworden :bloos2:
 
Chantal; ik woon in Belgie maar ik ben van Tsjechie; ik denk niet dat doopsuikers zijn ouderwets;maar helaas in Tsjechie dat bestaat niet;wij hebben koekjes voor trouw en kerst niet voor geboren van kinderen.GRT
 
Bedankt krublikova. :zwaai: Misschien vind ik toch nog wel iets wat er voor kan dienen als we op vakantie zijn. In de speelgoedwinkels zijn soms hele mooie houten speelgoedjes te krijgen.
Trouwens die koekjes waar je dan over spreekt en die hier reeds een paar maal vermeld worden... zijn dat dan speciale koekjes die alleen bij die gelegenheid gemaakt worden?
 
Hey;
ja die koekjes zijn aleen voor specialle feesten gemaakt;kerst en trouw;ik heb foto van mijn trouw van die koekjes;maar ik weet niet hoe ik kan foto naar jouw sturen;en inderdaad; je zal zeker in Tsjechie iets special vinden;houten speelgoedjes;of iets van glas;naar welke stad ga je? De steden hebben vaak eigen koekjes;misschien je kan ook deze gebruiken;he
veel succes;dada
 

Vendula

Actief Lid
Trouwens, ik vind al dat "gedoe" met muisjes en beschuitjes en doopsuikers helemaal niet ouderwets, wat een mooie traditie zeg...
In Tsjechië bestaat zoiets niet, daar gaan alleen de mannen met DÉ VADER flink zuipen, wat natuurlijk later op de avond helemaal verkeerd afloopt en dan zit je de volgende ochtend met een jankende baby en doodsbleke, stinkende man opgezadeld. Dus... welke traditie vinden jullie beter???
 
Chantal; ik woon in Belgie maar ik ben van Tsjechie; ik denk niet dat doopsuikers zijn ouderwets;maar helaas in Tsjechie dat bestaat niet;wij hebben koekjes voor trouw en kerst niet voor geboren van kinderen.GRT
Bedankt, Krublikova,! Was op zoek naar iets typisch Belgisch met een verhaal, om cadeau te geven aan onze Tsjechische vrienden, bij deze wordt het dus doopsuiker!
 
Bovenaan