Doopnaam

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

vroeger...... stond in je paspoort je roepnaam en doopnaam.
is de roepnaam nu alleen bij mij verdwenen uit het paspoort ?
of is dit nu standaard.
mijn officiële namen zijn in cz een behoorlijk uitdaging.
 
Een roepnaam zal nooit in een paspoort staan en heeft dat ook nooit gestaan. 'We noemen haar Josephine Phileine, roepnaam Pipi', je kan wel aan de gang blijven. Zeker in het Tsjechisch, waar roepnamen nogal eens kunnen verschillen (binnen het gezin, op school etc).
In het paspoort komen je voornamen, zoals die geregistreerd zijn bij de burgelijke stand. Ook deze kunnen nogal eens verschillen van je doopnamen, die worden alleen kerkelijk vastgelegd en zijn daarmee net zo min officieel als je roepnamen.

(Achter)naam en voornamen dus. En bij gehuwde vrouwen ook niet meer de naam van de partner, waardoor dat vreemde fenomeen meisjesnaam ook komt te vervallen.
 
Waarom heeft dat waarschijnlijk, zo veel Nederlanders een roepnaam wat is vaak totaal verschillend van een oficiele voornaam? Is het iets van vroeger? Als "wij moeten die namen van grootouders geven, maar dat vinden wij niet leuk, wij roepen ons kind met leukere naam"?

En die meisjes naam, heeft nu dan een Nederlandse vrouw haar achternaam voor altijd? Gehuwd of niet? Mij schoonmoeder heeft steeds haar meisjes naam in haar ID, maar overal, in gewoone leven gebruikt ze naam van haar man. Ik begreep het niet altijd.
 
Doopnaam/roepnaam, begreep ik ook nooit echt, dacht dat dat niets officieels was, op de kerkelijke gebruiken of binnen de familie na dan.

Ik denk dat dit soort dingen ook van de institutie afhangen, mijn moeder kreeg haar post van de advocaat altijd op haar meisjesnaam, ookal gebruikt ze die zelf nooit.
 
De doopnaam is de voornaam die een kind krijgt bij de doop.
De roepnaam is de naam waar iemand in de vertrouwelijke sfeer gewoonlijk mee wordt aangesproken. Hij kan dezelfde zijn als de voornaam of een van de voornamen, of daarvan zijn afgeleid.

Bron: Wikipedia
 
Een voorbeeld:
Je wordt geboren en een van je ouders geeft je aan als Pietronella Josefina Puk. Puk omdat de vader zo heet, naar een van zijn ouders en omdat de ouders onderling hebben afgesproken dat het kind de naam van de vader zal dragen. De moeder had overigens liever gezien dat ze haar naam zou krijgen Von Suckerhausen Schniebelwutz, maar aangezien de vader de aangifte deed kan dit alleen nog door een naamsverandering bevochten worden.
Afijn, Pietronella heet ze naar de vader van de moeder die Piet heet en Josefina naar de moeder van de vader die ook zo heet (Piet dus), maar Josje genoemd wordt.
Gedoopt wordt ze als Pieredella Sjosefinaah Weefikfeel, maar dat komt omdat haar vader de doop al voor de plechtigheid ruimschoots gevierd heeft en in een der glaasjes sterke drank ook nog zijn kunstgebit is kwijtgeraakt.

Pietronella wordt op haar beurt door iedereen die haar kent Pietje (roepnaam) genoemd, behalve door haar gekke tante die haar Nelleke noemt (ook een roepnaam). Haar moeder noemt haar altijd omdat ze haar zo lief vindt Muis en dat is een koosnaam. Net zoals haar vriendje haar Schattepatje noemt. Als ze met hem trouwt wordt haar achternaam van Puk tot Boterkoek omdat haar vriend zo heet en ze samen voor die naam gekozen hebben. Gaan ze vervolgens nadat hij haar enige tijd regelmatig Kutwijf (geen koosnaampje) heeft genoemd, scheiden stuurt haar advocaat de brieven om hem moverende redenen niet naar Mevrouw S. (van Schattepatje) Boterkoek maar naar mevrouw P. Puk. De advocaat zal haar pas met Kutwijf en andere schone namen aanspreken, als ze haar rekening vervolgens niet voldoed.
En op haar graf komt uiteindelijk Pietje Puk te staan, omdat de familie Suckerhausen Schniebelwutz dat na haar wilde levensloop zo wou.

Maakt dit alles de boel nou echt veel duidelijker? Nee.
En daarom staat er in een paspoort nou gewoon hoe iemand echt heet: Pietronella Josefina Puk. Als houvast in de woelige baren des levens.
Echt houvast? Nu je je moet kunnen legitimeren wel, vroeger mocht mevrouw Puk nog gerust tegen een politieagent zeggen dat ze Muis Boterkoek heette. Over je voornaam mocht je namelijk liegen. Over je achternaam niet, maar wat was nou je achternaam? De getrouwde, zelfs als gescheiden vrouw, of de meisjesnaam?

Om een lang verhaal kort te maken kwam er toen een olifantje en dat olifantje heette Dombo (maar dat was een artiestennaam) en die.... KLABONK!
 
Bovenaan