Doksy en Máchova jezera (Machameer)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Ben je ooit in Lidice geweest Tabe? En laat ik maar zwijgen met gepaste eerbied en terughoudendheid over Auzswitsch. Ik werd in Lidice ook helemaal stil en verdrietig over zoveel ellende en leed wat wij elkaar aandoen.
 
Ik raad Mělnik aan. De plaats, waar Elbe en Moldau (Vltava) samenvloeien. Twee beroemde rivieren zie je van bovenaf samenkomen als je bij de kerk achter het stadsplein gaat staan. Bij (onder?) die kerk schijnt ook een knekelkelder te zijn. Heb die nog niet gezien. Neem op de heen of terugreis het Kokorindal mee, een Luxemburg-achtig dal met kalkzandsteenformaties en een kasteel.
In Novy Bor is een glasblazerij, die je werkend kunt bezichtigen. Mooi glaswerk en kristal.
Verder ligt er een mooi kasteel ten noorden van Liberec, in Frydlant. Is te bezichtigen. Mooie vloeren, keramiek, ovenkachels, etc. Je krijgt pantoffels over de schoenen aan om de parketvloeren niet te beschadigen. Was lachen geblazen.
Ten noorden van Decin aan de Elbe ligt Hrensko aan de grens met Duitsland. Een supermooi wandelgebied o.m. naar een natuurlijke brug/boog op grote hoogte. Deels met de boot terug.
Zoek wat op het forum met deze dingen en je vind vast meer info.
 
Cor,
dat Costa Brava verschijnsel wist ik wel, maar Jannneke geeft aan in april erheen te gaan. Wij waren er een paar jaar geleden in april en toen was het nog helemaal uitgestorven op een 50-tal hollanders in ons hotel na. (Kras reizen....)
Oboema,
de website van Doksy kende ik nog niet, maar is zeer interessant. Geeft veel info over het noordelijke gebied daar. Bedankt.
 
doksy bij het macha meer

het klinkt alsof ik aan 12 dagen lang niet genoeg heb !!

allemaal heel erg bedankt voor alle tips en info en als er
nog meer te binnen schiet dan is dat van harte welkom !

maar saai kan het nu zeker niet meer worden !!

als ik terug kom zal ik een korte samenvatting schrijven en
misschien wat foto's plaatsen (als ze de moeite waard zijn
natuurlijk)


:):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
 

Freddy2005

† In Memoriam
kassiejan schreef:
het klinkt alsof ik aan 12 dagen lang niet genoeg heb !!

als ik terug kom zal ik een korte samenvatting schrijven en
misschien wat foto's plaatsen (als ze de moeite waard zijn
natuurlijk)

Als je graag mooie auto's ziet, dan is een bezoek aan Skoda zeker de moeite waard. Vanuit Doksy is het slechts 30 km naar Mlada Boleslav, de hoofdzetel van Skoda. Je kunt er en het bedrijf en het museum bezoeken.

skoda-muzeum

Route Doksy - Mlade Boleslav : klik hier

Hier de Engelstalige site met de openigsuren, toegangsprijzen en contacttelefoon/faxnummers voor een afspraak voor de fabrieksbezichtiging.Museum contacts
 
Janneke,
in de buurt ligt de stad Mlada Boleslav, hier bevinden zich de Skoda fabrieken, vlak bij de ingang is het Skoda muzeum, dit is de moeite waard voor auto liefhebbers. Ook het natuurgebied Cesky Ray is heel mooi om te bezoeken.
Veel plezier en voor je het weet kom je niet meer van Ttsjechié af.
Dick
 
Jongeren vakantie Doksy

Goedenmiddag,
Wij zijn een groep van 8 jongeren in de leeftijd 17 t/m 20 en willen gezamenlijk op vakantie. We hebben hier wat op het forum gekeken en kwamen toen op de site van doksy wat ons natuurlijk gelijk aansprak. Nu zijn wij op zoek naar jongeren of ouderen die in de zomer doksy hebben mee gemaakt, en zijn we erg nieuwschierig naar de uitgaansgelegenheden, de campings en het reserveren, de kosten van het eten en drinken (we zijn van plan naar tsjechie te gaan vanwege de kosten en het feit dat we met ouders mee kunnen rijden die al een paar jaar naar tsjechie gaan.)
Ik mag er vanuit gaan dat er veel jongeren komen en dat dit vooral duitsers zijn en weinig nederlanders?

Graag horen wij van jullie

aanraders zijn altijd welkom.
Alvast bedankt, Groeten Matthijs
 

Freddy2005

† In Memoriam
dickrutten schreef:
in de buurt ligt de stad Mlada Boleslav, hier bevinden zich de Skoda fabrieken, vlak bij de ingang is het Skoda muzeum, dit is de moeite waard voor auto liefhebbers. Ook het natuurgebied Cesky Ray is heel mooi om te bezoeken.
Wat staat in het bericht hierboven over Skoda, de links staan er zelfs bij. Even doorlezen alvorens tweemaal hetzelfde te schrijven.:D
 
Info over Doksy bij het Machameer?

ik ben blij dat er een foutje is opgetreden bij de boeking en dat we er nu een dag langer zitten, want met al deze dingen hebben we die ene dag echt wel nodig :)

DANK JULLIE WEL !!!

en Dick, ik denk dat het zeker vaker Tsjechie gaat worden. Mijn vriend ging er al jaren heen en hij praat nergens anders over dus dat komt wel goed denk ik ;)
 
Afgelopen zomer waren we o.a. drie dagen in Doksy. Vol verwachting natuurlijk. Maar helaas troffen wij een zeer koude week in augustus. Dat was enorm balen. In oktober kenden we een week met aangenamer weer in Vrchlabi. Het te koude zomerweer zetten de menigte ( vooral jonge Duitsers ) niet aan om flink te fuifen. Veel kampeerders bleven dichtbij hun kampvuurtje. In de bekende en beruchte disco's was hoe dan ook niks te beleven. Nederlandse jeugd heb ik er niet gezien i.t.t. reeds grijzende Hollanders die voor een hotel kozen. Neem in dat geval Hotel Grand. Wij namen helaas Belle-Vue waar het personeel niet enthousiast te krijgen was. De prijzen zijn er gelijk aan heel CZ. Voor eten met z'n 2-en waren we totaal 501 Kronen kwijt in The Grand. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel pivo je drinkt. Op de camping kostte Staropramen 20 Kronen (0,5l), bij The Grand 28 Kronen voor Budvar (0,5). Het bonnetje zat nog in mijn portemonnee. Doksy zal best swingend zijn, maar ik vrees alleen bij warmere temperaturen omdat de disco's half open schuren zijn.
 
Voor het eerst naar Stare Splavy

Hallo aangenaam allemaal,ik ben Mariet en ga dit jaar voor het eerst naar Tsjechië.
met mijn vriendin en haar man. zij zit grotendeels in rolstoel dus we willen heel graag informatie wat voor ons geschikt is om naar toe te gaan.
Wij willen heel graag veel bekijken en we zijn gek op lekker eten. Dus houd me ook aanbevolen voor fijne lekkere restaurants of wat dan ook.
Wij hebben een pension in Stare Splavy bij het meer Machovo Jezero. En willen natuurlijk de omgeving bekijken. We gaan er met eigen auto naar toe, en natuurlijk naar Praag en Dresden!!
Alle info is welkom
alvast bedankt doeitjes Mariet (Chara)
 
Het plan is om ongeveer 5 dagen in Doksy te verblijven, en waarschijnlijk op camping Billy Kamen. Naast al het gefeest, wil ik die dagen gebruiken om de omgeving te bekijken, en meer te zien van het Tsjechische leven. Dan kan ik dit jaar tenminste ook nog zeggen dat ik ook natuur heb gezien ipv alleen maar kroegen :D
 
Bovenaan