Doksy en Máchova jezera (Machameer)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ga begin augustus waarschijnlijk naar Doksy en dan vroeg ik me af wat er allemaal te doen is, we gaan zowel met tieners als met een volwassene dus alle tips zijn welkom. marek

of is er nog nooit ieman din doksy geweest?
 
Re: Wat is er te doen in Doksy?

Hoi... In doksy zelf is zeer weinig te beleven .. maar in de nabije gelegen campings, plaatsen is er veel te doen... o.a. Bungyjumpen, bootvaren, beachvolleybal, watersporten, riddervoorstelling in ridderkasteel, kermis, veel discotheken in de buurt er is te veel te doen om op te noemen!
 
Dat klinkt goed, heel erg bedankt, als er mensen in doksy zijn geweest en mij er iets over willen vertellen stuur me dan alsjeblieft een berichtje of zet wat in het topic. Bij voorbaad dank

Welke discotheek is het leukst?
 
Re: Wat is er te doen in Doksy?

Ik persoonlijk vind "Bily Kamen" de leukste discotheek, maar je hebt ook nog "Sparta" (een stuk kleiner en er komen oudere mensen) en nog een, "Atena" als ik me niet vergis (maar daar ben ik nog nooit geweest). Maar geloof me: in Doksy bij Machovo Jezero zul je het waarschijnlijk HEEEEL veel naar je zin hebben. (Afgezien dan van de allom aanwezige idioten op de camping die in Skoda's met turbostrepen en verstevigde bumpers rondrijden en zo hard naar muziek van Ramstein en Kabat luisteren dat je jezelf niet eens kan verstaan als je iets probeert te zeggen - Cesky Burani dus)
 
Bezienswaardigheden omgeving Doksy?

Hallo allemaal. In mei gaan ik met mijn vrouw en zoontje van 6 een weekje naar Doksy. Nu wilde ik graag weten welke bezienswaardigheden een absolute must is om te zien daar in de buurt. Een uur ergens voor moeten rijden is geen probleem. We houden alle drie van natuur, leuke dorpen/steden en kastelen. Ik heb al veel gelezen op dit forum, maar zou graag een beter overzicht willen hebben. Wie kan mij helpen.

Vast bedankt allemaal.

aangenaam.gif
 
Re: Bezienswaardigheden omgeving Doksy?

Hallo.
Wat ik van Doksy weet is dat er een camping/bungalowpark is met groot strand, dus goed voor kinderen. je kan er goed wandelen want is een bosrijke omgeving. verder heb je er op ongeveer 15 km een stad genaamd Ceska Lipa(kan de vrouw gaan shoppen).
Verder heb je op ongeveer 40 km(1 uur rijden) van Doksy het zeer mooie plaatsje Prachovsky skaly, daar kan je uitstekend wandelen midden tussen de rotsen(ik zou niet gaan wanneer het regent want er zijn veel trappen en als ze glad zijn kan het gevaarlijk zijn).
de volgende plek die ik weet is ook op 40 km en het plaatsje heet Terezin(theresiastad) deze stad ligt 3 km van Litomerice en is een oude ghetto geweest voor de joden ten tijden vd oorlog.
Daar bevind zich tevens ook een doorvoerkamp dwz vandaar werden de joden gedeporteerd naar de concentratiekampen waaronder Auswitch. Ik vind het ook de moeite waard alleen met een kind van 6 jaar weet ik niet of het haalbaar is om daar een kijkje te nemen.
En verder om te wandelen is het ook leuk om een keer naar Liberec te gaan daar heb je een berg genaamd Jested je kan daar wandelend naar boven, maar ik raad aan om de skilift te gebruiken is ook leuk voor jullie kindje. Liberec is wel ongeveer 1.30 min rijden.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb, en veel plezier met de vakantie.
 
Re: Bezienswaardigheden omgeving Doksy?

Hoi,wij gaan in juli naar Bezdez,dat is een plaatsje niet ver van Doksy.Daar kan je het kasteel van BEZDEZ bezoeken.Als je er heen moest gaan,zou je dan voor mij eens door het plaatsje Bezdez willen wandelen om te kijken of er iets te zien is.Een winkeltje,een restaurantje of iets anders.Ik weet dus niets over het plaatsje en het zou leuk zijn als er iemand me iets zou kunnen vertellen.Je mag het doormailen naar brigitte.wynants@pandora.be Alvast bedankt Brit
 
Re: Bezienswaardigheden omgeving Doksy?

Prachovsky skaly is inderdaad de moeite waard. Je kunt echter vanuit Doksy ook binnendoor rijden richting Turnov. Onder Turnov begint Cesky Raj waar je al dezelfde soort rotspartijen hebt als in Prachovsky skaly. Bezoek bijvoorbeeld Hruba Skala maar eens met zijn mooie kasteel / uitzicht / prachtige weg erheen / wandelroute tussen de rotspartijen. Vanuit hier is ook Trosky dichtbij.
Verdere plaatsen in de omgeving die de moeite waard zijn zijn Liberec / Mlada Boleslav (o.a. automuseum) / Jicin. In Novy Bor is trouwens erg veel qua glas te zien. Ik weet alleen niet of er ook een glasblazerij is daar (wel een glasmuseum volgens mij).
 
Info over Doksy bij het Machameer?

goedemiddag allemaal !!

in april ga ik voor de eerste keer naar Tsjechie, naar Doksy bij het Macha meer.

als er mensen zijn die deze omgeving een beetje kennen dan zou ik heel graag willen weten wat ik écht moet gaan bezichtigen/doen
Het wordt sowieso een dag naar Terezin en natuurlijk naar Praag

groetjes janneke
 
Burcht Bezdez waar je op kijkt als je bij het meer staat, een prachtige ruine van een van de belangrijkste burchten in Tsjechische geschiedenis. Een forse klim omhoog beloont je met schitterende vergezichten.
 
Bovenaan