Doden en stroomuitval door storm in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Doden door storm in Tsjechië en Polen

Na Nederland en Duitsland heeft de herfststorm die over Europa trekt ook in Polen en Tsjechië flinke schade aangericht. In beide landen kwamen twee mensen om het leven toen ze onder een omvallende boom terechtkwamen.

Honderdduizenden huishoudens in Tsjechië en het westen van Polen zitten zonder stroom doordat elektriciteitspalen zijn omgewaaid.

Voor sommige rivieren in het noorden van Tsjechië geldt overstromingsgevaar. Door de storm kunnen veel treinen in het land niet rijden en ook wegen zijn versperd door omgevallen bomen en afgewaaide takken.

In Praag is de dierentuin gesloten vanwege stormschade. De dieren zijn niet in gevaar geweest, schrijft de dierentuin op Facebook. Maar er zijn wel veel bomen omgewaaid en een hooischuur is beschadigd.

xxl.jpg

Omgewaaide bomen in de Praagse dierentuin Zoo Praha / Facebook

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Persoonlijke foto's en reacties gevraagd.
Gelet op bovenstaande berichtgeving lijkt het me niet verkeerd om van Nederlanders in Tsjechie foto's en persoonlijke verhalen te vernemen.
Situatie lijkt me aardig alarmerend !
 
Zit in Zuid Moravie twee pannen van dak en kon buiten niet veel doen. Dus eigenlijk niets aan de hand. En bij de buren raam open gewaaid, Rivier normaal
 
Treinen veel vertraging en in mijn tuin ineens veel gratis haardhout. Elektra doet het weer. Al met al viel het hier wel mee.
 
Wij hebben ook een groot deel van de dag zonder stroom gezeten. In de tuin staat een enorme spar, waar nu de top is uitgewaaid. Ook bij een andere boom is er een heel stuk afgebroken. Dit versperde de weg naar de paarden en moesten we gelijk wegzagen. De paarden waren ook niet rustig blijven staan bij al dat tumult en waren dwars door de hekken gelopen. Al met al weer heel wat werk aan de winkel. Het waait hier trouwens nog steeds behoorlijk.
 
Hier al 14 uur (!!) Stroomloos en sinds 10 uur ook waterloos. De grondpomp wordt ook door stroom aangedreven..
Gelukkig vanmorgen vroeg al flessen water gevuld want als je hier woont weet je dat de stroom vaak uitvalt. Bij storm, sneeuw en onweer.
Alhoewel het nu wel extreem lang duurt.

Dus kaarsjes aan, houtkachel opgestookt en wachten maar. Onze aardwarmtepomp werkt ook op stroom dus die werkt nu ook niet. Gelukkig nog de houtkachel.

Schade. Een notenboom op de grond, wat dakpannen kapot, maar verder valt het mee.

Schnitzels gebakken op de houtkachel.

Al met al valt het mee. In het dorp wat omgewaaide bomen maar verder geen letsels.

Telefoon en internetbundel doen het net weer. Wi-Fi uiteraard niet.

Al met al lastig maar niet onoverkomelijk.

Morgen weer naar Amsterdam vliegen dus ik ben benieuwd hoe dat gaat en hoe de rit naar de luchthaven gaat..
 
Vanmiddag op de D1 een hoop regen en wind. 6 graden. Maar eigenlijk geen probleem. 2x in de file is normaal. Dus vermoedt dat je morgen niet veel hinder zal ondervinden.
 
Het was een heftig weekende.....
Zaterdag/zondagnacht veel regen en harde wind, zondagmorgen bulderde de wind om het huis, de planten die buiten in de vensterbank stonden werden eraf geblazen.
Om 07.15 uur viel de stroom uit en daarmee ook het internet.
Dat je zonder stroom zit is niet prettig maar het vervelende is zonder internet, ik voel me dan afgesloten van de buitenwereld, sms-jes konden we met veel vertraging ontvangen en versturen, dit in tegenstelling met de storm in juli, toen we ruim 30 uur zonder stroom gezeten hebben.
Onze houtkachel die aangesloten is op de CV heeft een noodstroomvoorziening en daarom bleef het warm in huis.
Gisteravond tegen middernacht hadden wij weer elektra en het internet was vanmiddag weer beschikbaar.
Wij hebben gisteren rond het middaguur ons aggregaat aangezet met ook een stroomlijn naar de buren, die daar erg blij mee waren.
Op ons pad naar huis lagen vanmorgen een aantal afgebroken takken, wij hebben verder geen schade en zijn daar heel dankbaar voor.
 
Zo, the day after...

Uiteindelijk kregen we gisternacht tegen half twee weer stroom. Dus al met al een uurtje of 18 zonder stroom gezeten. Water was er toen nog niet, dat kwam vanmorgen tegen zeven uur pas weer. Net toen ik wegging, kreeg de kraan weer druk. Weg naar het vliegveld viel mij mee trouwens, geen files, wel enorm veel afgewaaide takken.

Note to myself: Aggregaat kopen! Of vragen voor onder de kerstboom.
 
Persoonlijke foto's en reacties gevraagd.
Gelet op bovenstaande berichtgeving lijkt het me niet verkeerd om van Nederlanders in Tsjechie foto's en persoonlijke verhalen te vernemen.
Situatie lijkt me aardig alarmerend !
Ik heb in Hejnice in de nacht van de storm in één van de yurts geslapen. De yurt heeft het fantastisch gehouden, met het kacheltje aan was het heerlijk warm. Vooral de windstoten waren behoorlijk indrukwekkend. Na het wakker worden hebben we een uur of zeven een totale stroomuitval gehad. Hier in de buurt zijn de treinverbindingen nog steeds ontregeld omdat er alleen met diesel treinen gereden kan worden. We hadden geen omgewaaide bomen dus die staan echt heel stevig geworteld.
 
In de Zlinský kraj viel het wel mee. We hebben een paar uurtjes zonder stroom gezeten. Wel gezellig en romantisch, haha. Thee koken op de gasbrander. Nog voor onze favoriete serie op de TV kwam, was de stroom weer terug.

Onze neef moest met de trein terug naar Praag. Hij heeft er 2x zo lang over gedaan, arme jongen. Rond Olomouc lag de hele boel plat.

Sterkste storm in 20 jaar werd hier vermeld.
 
Vandaag een stukje gelopen.
Wat een ravage nabij ons huis.
Ongelooflijk!
 

Bijlagen

  • IMG-20171117-WA0010.jpg
    IMG-20171117-WA0010.jpg
    243,5 KB · Bekeken: 34
Nou Kukel dat ziet er uit.

Je zult je kachel aardig kunnen vullen maar of je er vrolijk van wordt??

Veel Suc6.
 
Bovenaan