Dobre - huisje geboekt nabij Hradec Králové...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

M

Maarten Vos

Guest
De kogel is door de kerk. Het huisje is geboekt. In juni gaan wij voor het eerst onze zomervakantie doorbrengen in Tsjechië, en wel in Dobre, niet te ver van de Poolse grens en Hradec Králové. In het Adelaarsgebergte dus.

Wie vertelt ons wat meer over de omgeving? Wij hebben natuurlijk al wel wat gelezen op Internet, maar horen graag indrukken en tips van jullie, de kenners.
 
Maarten Vos schreef:
grin.gif
Inderdaad niet veel enthousiasme. Maar geduld, het komt wel. Gebruik ondertussen even de zoekfunctie. Er staan een paar prachtige verhalen tussen. Succes
smiley20.gif
 
Natuurlijk de ontzettende mooie natuur in het Adelaarsgebergte, zowel in zomer als in winter.
Je gaf het al aan Hradec Kralove daar kan je natuurlijk geweldig winkelen b(altijd leuk)Wat er buiten winkelen te doen is weet ik niet maar dan zal je willicht op internet kunnen vinden, verder heb je Dobruska ook een mooi plaatsje met een glasblazerij.Wat je zeker niet mag missen is Nove Mesto nad Metuji daar is een heel mooi plein met een kasteel als je over het plein loopt richting het centrum heb je een heel mooi uitkijkpunt naar beneden.
Als je over het pleinrijd naar centrum (richting Nachod) dan kom je een bordje Peklo tegen ook dit mag je niet missen, je kan daar met de auto heen rijden aan het eind van de weg die langs een riviertje ligt heb je een goed restaurant en het is de moeite waard om daar vandaan te gaan wandelen.in dat riviertje kan je trouwens goed pootje baden (leuke stroompjes). Bij Ceska Skalice het je een groot meer Meer Roskoz.Nachod is ook een grote mooie plaats met op de berg een kasteel te bezichtigen.
Dan de voor mij tot nu toe aller mooiste plaats in Tsjechie van wat ik gezien heb is ADRSPACH daar is een meer met omringt heel veer rotsen op het neer kan je een bootje huren, en het straalt een geweldige rust uit.
Er zijn wandelroutes van een paar tot heel veel km.
Dit is beslist een aanrader wel even rijden maar dan heb je ook wat.

http://www.abtrips.nl/gebied_9.htm

http://www.turistik.cz/dovolena/nl/ntp/show-skalni-24/

ik zag dat hier nog meer uitstapjes op staan.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Wij zelf zijn helemaal verknocht aan het Adelaarsgebergte en zouden daar graag een pension/camping gaan beginnen in de toekomst.
 
brenda schreef:
Je gaf het al aan Hradec Kralove daar kan je natuurlijk geweldig winkelen b(altijd leuk)Wat er buiten winkelen te doen is weet ik niet

Brenda, jij hebt volgens mij hetzelfde probleem als Martina.
bril.gif
 
Hallo Maarten,

Wij zijn al heel wat keren naar Hradec Kralove en omgeving geweest, We hebben daar vrienden wonen. Maar zoals zovaak gebeurd in dat soort omstandigheden, je bezoekt wel wat maar bent meer op bezoek bij vrienden.

Wat ons erg bevalt aan Hradec is het winkelen, het prachtige oude marktplein met een mooie kerk.

Het Adelaarsgebergte vind ik zelf een van de mooiste gebieden in Tsjechie, en er zijn heel veel mooie gebieden!!

Ik hoop dat jullie er heel veel plezier hebben en geniet vooral!!

Groet

Corrie.
 
Orlicke hory zijn nogal beperkt qau toeristische mogelijkheden, dit komt omdat ze gewoon erg klein zijn.
In Sumava of Jeseniky,... veel beter. Maar het ligt er aan wat je net zoekt.
 
Zdenda schreef:
Orlicke hory zijn nogal beperkt qau toeristische mogelijkheden, dit komt omdat ze gewoon erg klein zijn.

Wat bedoel je dan met klein bedoel je de bergen? of het gebied? of iets anders?
crazy.gif
 
er is genoeg te zien ga ook eens richting Jaromer daar staan oude locomotieven permanent op het station
en naar Zelezny Brod daar zit een grote glastentoonstelling in het stedelijk museum een overzicht van de ontwikkeling van de glasindustrie toonstelling
Bozkov de druipsteengrotten met een ondergrondsmeer het is even rijden maar de moeite waard en onderweg ook genoeg te zien succes
 
M

Maarten Vos

Guest
Hartelijk bedankt allemaal!

Wij willen het trouwens in 2 dagen gaan rijden. Eerste dag zo ongveer tot Dresden. Wie weet daar een leuk hotelletje, niet te duur en niet te ver van de Autobahn?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Maarten Vos schreef:
Hartelijk bedankt allemaal!

Wij willen het trouwens in 2 dagen gaan rijden. Eerste dag zo ongveer tot Dresden. Wie weet daar een leuk hotelletje, niet te duur en niet te ver van de Autobahn?

Tip rij 80km verder en ga naar Ďéčín via Smillka(D)en Hrensko(CZ) ga daar in een hotel(ik weet een paar goede) een schitterende omgeving en je bent in Tsjechië en het is daar een stuk goedkoper. vr. gr. Macek
 
M

Maarten Vos

Guest
Goeie tip, Macek! Welke hotels heb je in gedachten?
 
het treinenmuseum (ik geloof 7 oude treinen)in jaromer was erg leuk.
bij billa tremmesna is een stuwdam in anton piekstijl niet zo spectuculair maar als je in de buurt bent is het wel grappig om even te gaan kijken.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Maarten Vos schreef:
Goeie tip, Macek! Welke hotels heb je in gedachten?

Kijk eens op www.pbrana.cz een schitterende site met info over hotels, met prijzen en ook een blik op de schitterende omgeving met als klapstuk de zandstenen poort Pravcica Brana
In Ďéčín overnacht ik altijd in hotel Senator, gelegen langs weg 13, richting Liberec ( de straat heet Kamenicka) ook in het centrum zijn diverse hotels, ik kijk nog even als ik nog wat kan vinden.
 
Bovenaan