Dit is de hoofdreden waarom Tsjechië zo achterblijft

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik merk het hier telkens weer. Als je aan een Tsjech vraagt of hij Engels danwel Duits spreekt dan beginnen ze al met NEE, ongeachte of ze het nu wel of niet (een beetje) spreken. Ik snap dat van Jan met de Pet nog wel maar als je met een groot bedrijf (bijvoorbeeld CEZ) aan de telefoon zit en je vraagt dit dan gooit men vaak gewoon de hoorn weer op de haak (figuurlijk gesproken) Dat is belachelijk.
 
Als er iets te verdienen valt (toeristen dus) dan kunnen er veel wel Duits (oudere generatie) en/of Engels (voornamelijk jongere generatie). En als dat niet lukt zijn onze ervaringen wel dat de meeste Tsjechen je willen helpen door met handen en voeten te communiceren ;) Wordt alleen heel lastig aan de telefoon natuurlijk.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit heel anders is als je in Tsjechië woont.
 
Ik merk het hier telkens weer. Als je aan een Tsjech vraagt of hij Engels danwel Duits spreekt dan beginnen ze al met NEE, ongeachte of ze het nu wel of niet (een beetje) spreken. Ik snap dat van Jan met de Pet nog wel maar als je met een groot bedrijf (bijvoorbeeld CEZ) aan de telefoon zit en je vraagt dit dan gooit men vaak gewoon de hoorn weer op de haak (figuurlijk gesproken) Dat is belachelijk.

Hierin is Tsjechië echter niet uniek. In bijvoorbeeld Frankrijk en Italie is het van hetzelfde laken een pak.

In de zomer 2020 moest men in Italie bij binnenkomst, vanuit Kroatie, destijds een nationale hotline bellen, vanwege het laten doen van een antigeen-covidtest.
Let wel, het betrof dus een telefoonlijn voor mensen, die uit het buitenland kwamen inreizen. Op de vraag of er ook engels werd gesproken, kwam nooit antwoord... Ook hier werd de verbinding verbroken...
 
Ik had gelukkig een meer positieve situatie bij mijn booster. Bij aanmelding werd er gelijk een perfect Engels sprekende persoon bij gehaald. Beide medewerksters bij het prikken en vragen welke medicijnen ik zou gebruiken spraken Engels. Voor mijn huisarts moest ik niet degene hebben die normaliter hier zou komen maar werd ik verwezen naar een arts die meerdere talen spreekt. Artsen in het ziekenhuis spreken of Duits of Engels. Met tandartsen heb ik wisselende ervaringen.
 
Sterk overdreven dat verhaal. Ik merk dat veel mensen, vooral jongeren engels spreken. En waarom is het achterlijk dat weinig mensen engels spreken? In deze moderne tijd kun je eigenlijk best goed communiceren ondanks taalverschillen. En Tsjechië is beslist niet achterlijker dan bijvoorbeeld Duitsland dat eigenlijk één groot funkloch is en op google streetview helemaal niet bestaat. In de supermarkt en veel andere zaken kun je met de modernste middelen betalen. Misschien nog niet zo ver gevorderd dan Brazilië waar je vrijwel bij iedere straatventer contactloos kunt betalen maar wat dat betreft zijn ze in Tsjechië al veel verder dan bijvoorbeeld Duitsland.
En als dat niet lukt zijn onze ervaringen wel dat de meeste Tsjechen je willen helpen door met handen en voeten te communiceren ;) Wordt alleen heel lastig aan de telefoon natuurlijk.
Dat is ook mijn ervaring. Via de telefoon is totaal onmogelijk. Maar tijdens de lockdown vorig jaar lukte het toch om via email te communiceren met de gemeente met de vraag of ze de rekening voor de vuilcontainer etc. naar mij toe wilden sturen via email. Met hulp van google vertaal lukte dat prima. Maar ik denk dat als ik gebeld had waren we er niet uitgekomen waren. Door mijn gebrekkige kennis van het Tsjechisch.
 
Het niveau van Engels in Tsjechie is inderdaad beroerd te noemen. Meeste Tsjechen zijn inderdaad drietalig en een enkeling zelfs viertalig, men blinkt dan uit niet alleen in het Tsjechisch, maar ook is men het Slowaaks, Russisch en soms zelfs Hongaars (Magyar) machtig. Dat dan weer wel. :D :sneeuw::cheers:

Loketten voor internationale treinkaartjes, zelfs daar spreekt men louter Tsjechisch, Slowaaks en Russisch. Handig voor reizigers naar Moskou, Kiev en Minsk, minder handig voor treinreizigers naar Berlijn of Amsterdam.
 
Misschien dat de oude generatie russisch kunnen spreken,al is dat tegenwoordig ook zinloos.
Slovaaks ,is eigenlijk geen andere taal ,ik zie het als nl/vlaams ,net als plat praten als je geen ABN kan ;)
Alleen Engels gaat europa redden ,het is de enige taal die ons verbindt wereldwijd.
 

kuurgast

Donateur
Mluvíte anglicky? Tsjechische ministers worden voortdurend belachelijk gemaakt vanwege hun gebrekkige Engelse vaardigheden.

Nu Tsjechië in de tweede helft van dit jaar het roulerend voorzitterschap van de EU-Raad zal overnemen, zijn er zorgen geuit over de Engelse taalvaardigheid van het nieuwe kabinet. Ondanks zijn pro-EU, internationale focus en belofte van "ten minste één vreemde taal die zonder enig probleem wordt gesproken" door elk lid van de regering, suggereren tekortkomingen die door de Tsjechische tv en andere media zijn onthuld, een gebroken belofte.

De kwestie haalde onlangs de wereldnieuws, terwijl een maandagverslag van de Tsjechische televisie duidelijk maakte dat verslaggevers van de nationale omroep de ministers benaderden om vragen in het Engels te stellen.

Minister van Wetenschap en Onderzoek Helena Langšáldová spartelde toen haar in het Engels werd gevraagd naar haar prioriteiten. Uiteindelijk bood ze haar excuses aan en vroeg ze om het interview stop te zetten. Commentatoren merkten op dat haar duidelijke gebrek aan Engels verrassend is, gezien haar eerdere positie in de EU-commissie van het vorige parlement, waar van haar werd verwacht dat ze regelmatig in het Engels zou werken.

Minister van Defensie Jana Cernochová weigerde zelfs maar te proberen om vragen in het Engels te beantwoorden, en gaf er de voorkeur aan om verslaggevers te ontvluchten omdat ze te laat waren. En toen minister van Landbouw Zdeněk Nekula in het Engels werd gevraagd naar het Tsjechische voorzitterschap van de EU-Raad, antwoordde hij eerst in het Tsjechisch en schakelde toen over op het Duits.

Het meest gênante voorbeeld van allemaal kwam van de nieuwe minister van Milieu Anna Hubáčková. Ze weigerde op enig moment in het Engels te spreken, behalve bij het noemen van de EU-klimaatdoelstelling "Fit for 55". Maar zelfs hier vergiste ze zich door per ongeluk naar het EU-programma te verwijzen als 'vijftig voor vijf'.

Sommige kabinetsleden hebben sterke Engelse vaardigheden. De leider van de Piratenpartij, Ivan Bartoš, maakte de meeste indruk toen hij door de Tsjechische tv werd ondervraagd en waarin hij vloeiend de prioriteiten van de Tsjechische Republiek beschreef met betrekking tot de verdeling van EU-gelden. Maar sommige leden van het kabinet waren zichtbaar ongemakkelijk over de vraag om in het Engels te communiceren.

Eind vorig jaar bleek uit een rapport dat Tsjechen de op drie na slechtste Engelse taalvaardigheid hebben van alle EU-landen.
Lees hele artikel bron expats.cz.
 
Bovenaan