Dit ben ik..

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, ik ben Dieter Bijlsma.
Werk en woon nu nog in NL, maar ga in Mei 2004 emigreren naar Praag, Tsjechie.
Reden is dat ik op het nieuwe hoofdkantoor ga werken van mijn huidige werkgever, en ik heb sinds 2 jaar een Tsjechische vriendin, waar ik nu al een jaartje mee samen woon.
Ben al zo'n 20x in Tsjechie geweest, voornamelijk voor m'n sport, en vind Tsjechie een heel leuk land.

Dagdag,
Dieter
 
Super Dieter, nou welkom op het forum. Wat voor sport doe je dat je daar zo vaak voor in Tsjechie bent geweest?
 
Dieter, Welkom!

Leuk dat je naar Tsjechie kunt via je bedrijf
smile.gif


Ik heb zelf ook kans zoiets mee te maken, maar dat zal op zijn vroegst begin volgend jaar zijn. We hebben nu nog niets in Tsjechie, maar er wordt gekeken of ze volgend jaar wat op gaan zetten daar.

Succes en veel plezier!
 
Hoi, ook van mij welkom.
Ook ik ben benieuwd naar je sport, en bij wat voor bedrijf werk je dat je uitgezonden gaat worden ?

Heel veel succes in de toekomst.
smiley20.gif
 
Ahoj Dieter,
Ik ben wel zo nieuwsgierig dat ik dan even ga zoeken en kwam bij je homepage uit. Daar staat dat je voltigeles geeft. Paardensport dus of bestaat er nog een ander soort voltige (ik als (voormalig) paardensportliefhebber ken alleen het voltigeren in de manege)?
 
Sorry voor de lange respons.
Zoals jullie kunnen voorstellen/zelf ervaren hebben, ben ik erg druk de laatste tijd om alles rond te krijgen voord e verhuizing enz.
Komt toch wel iets meer bij kijken als ik verwacht had.

Sport, is inderdaad voltige.
Voltige is in het kort turnen op een paard.
Moet er helaas mee stoppen vanwege de verhuizing, maarja.

Over 3 weken gaan we over... joepie !
 
Waarom zal je in Tsjechie niet door kunnen gaan met je sport? Als instructeur zal je daar aardig wat bij kunnen verdienen en je zo ook weer vermaaken.
En wees niet bang, paarden hebben ze genoeg in tsjechie...

Voor de rest - veel succes daar!
 
Thx, maar ik beheers de taal zo goed als niet, enkele woorden als proost, biertje, ik heet.., enz. Dus al helemaal niet op sport niveau..

Misschien ooit later weer eens, maar voorlopig ga ik er niet van uit.
Het is trouwens niet een sport waarin je wat leuk kan bijverdienen, hoogstens je reiskosten..
Is meer liefde voor de sport / hobby achtig iets..
 
Het snel en goed leren van de taal lijkt me cruciaal. Maakt echt verschil voor hoe je je voelt in je directe omgeving en hoe je wordt benaderd door anderen. Heb je kans om hier echt goed tijd voor vrij te maken? Heb zelf aan UvA tijdens studie Tsjechisch geleerd; dat was plm. 6 u les in de week met huiswerk (dat ik niet altijd braaf deed), vele maanden lang. Had niet het sterke pluspunt van continue Tsjechisch om me heen, dat jij wel zult hebben. Het grote omslagpunt is zodra je je goed genoeg voelt om een simpele conversatie te starten met mensen om je heen, vooral diegenen die alleen maar Tsjechisch kennen; dan leer je echt snel. Oh ja, oude oma's praten volgens mij het meest verstaanbaar Tsjechisch, dus probeer zo'n oma te vinden. Jongeren spreken in Praag nogal snel 'slang' en dat is weer lastig toe te passen in je werk...
 
Gelukkig is op mijn werk alleen engelse taal nodig.
Tjechies, heb ik nu via dit forum iemand voor gevonden, en aangezien ik ook in CZ zit, denk ik dat het wel zal lukken om het goed te leren.
Meestal leer je dingen idd als je er tussen zit, niet vanaf een afstandje.
We shall see.

Ciao
 
Bovenaan