Diervriendelijke methode om mollen te verjagen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumbezoekers,

In onze achtertuin in Senohraby tiert het van het dierenleven en dat vinden wij erg leuk.
Van eekhorentjes, vogels, hazelwormen en de vele vlinders en andere zeer fraaie insecten.
Maar waar we wat moeite mee hebben zijn de oprukkende mollen, niet dat we deze dieren geen natuurlijke omgeving gunnen maar ze woelen zo beetje onze hele achtertuin om.
En als ze dat in de voortuin zouden doen is er ook niet aan de hand met een oppervlakte van ongeveer 300m2 kunnen ze nog wel even voort voor dat het er niet uit ziet.
Maar ons achtertuintje is maar 50m2.

Weet iemand een diervriendelijke methode om tot wat minder molshopen te komen.
Dus geen mollenklemmen, gif, of mollenvalletjes die je de dag na het uitzetten moet legen.

We staan voor alles open zelfs voor het planten van knoflook of andere gewassen mocht dit helpen.

Wie weet er wat?

M.V.G.

Boeda
 
Ik heb weleens gehoord van een buis in de grond graven. Met de wind geeft dat een geluid waar ze niet van houden. Moet je natuurlijk wel een gedeelte boven de grond laten.
Heb je er zomers ook veel last van?
 
Wij hebben ooit op internet mollenverjagers gekocht. Ze zien er uit als een metalen paddenstoel. Je steekt hem in de grond - er wordt steeds een geluidje gemaakt (wij horen het amper) daar houden ze blijkbaar niet van. Het werkt op een zonnencel en wat nog veel belangrijker is: het werkt PRIMA.
 

Vodnik

† In Memoriam
Zo'n mollen-verjaag-buis hebben wij ook in de grond geplaatst, dat wil zeggen: mijn vrouw. Ik geloof(de) er niet zo in maar sinds de buren vragen waarom zij wel mollen hebben en wij niet heb ik m'n mening bij moeten stellen. Het werkt dus.
 

Anke&

Geroyeerd Lid
Een mol heeft een hekel aan een hoog frequent geluid en ook aan rook, daarom deze tip:

men zoekt een flinke molshoop graaf deze af tot aan de gang. Steek in een stukje pvc buis van dertig cm. een pakje 'sterretjes' en duw dit brandend in de gang. leg op de ingang een tegel.

Of zoals mijn grootvader deed sla de bodem onder glazen fessen uit en plaats die een centimeter op dertig uit de omheining; dubbele werken; katten hebben er een hekel aan en mollen door het suizen van de wind.
 
Wij hebben staven beton ijzer in de grond gestoken met daarover een plastic fles. Dit geeft dus ook een fluitend geluid en helpt tegen de mollen en woelmuizen. Omdat we nogal veel grond hebben zetten we deze staven alleen bij bomen en planten waarvan de wortels erg lekker zijn. In het dorp zie dat mensen hele kunstwerken hebben gemaakt op deze staven van flessenbodems op flessen geplakt in verschillende kleuren. Dan hebben wij ook de kat bij ons als we er zijn en dat is een hele goeie muizen/mollenvanger!
 
Leuk. Maar eigenlijk is er helemaal geen noodzaak om molletjes te verjagen. Het gaatje wat ze veroorzaken is minimaal en prima voor het beluchten van de bodem. De omgewoelde aarde licht uitharken is voldoende.
 

Tabe

† In Memoriam
...... Maar eigenlijk is er helemaal geen noodzaak om molletjes te verjagen. ......

Het zijn gigantisch vervelende rotbeestjes. Hebben ze een veld van een kilometer lang tot hun beschikken, maar nee, ze komen in mijn tuintje van 40 x 6. Nee, verdelgen met alle beschikbare middelen. Sorry Carel(en sorry Corrie )
 
Gelukkig hebben wij onze eigen mollenverjager!
Onze hond, een kleine Yorkshire terrier is tot 3x met een mol die ze ook dood had gemaakt aan komen zetten!
Als ze maar wat hoorde zat ze op wacht, tot ze beet had!
Duurde soms wel een paar dagen, maar dan had ze ook beet!
Nu zien we overal mollen opduiken bij alle buren, behalve bij ons!
 
Je hebt gelijk hoor - mollen houden niet van keizerskronen. (Vind je ze echt niet stinken Cees?) Ze houden ook niet van wolfsmelk - een zeer giftige struik die er in vele uitvoeringen is. Maar als je kinderen hebt - niet in je tuin zetten.
 

Anke&

Geroyeerd Lid
Overigens, ook de kievitsbloem, naaste familie van de keizerskroon (...Fritularia ...) hebben mollen een hekel aan alle Eonymus varianten, zoals de wederik of kardinaalshoed De Eonymus familie kent tientallen ondersoorten waaronder enige (niet giftige) heester en halfheestersoorten die bijzonder fraai staan in een tuin en ook nog een dubbelfunctie hebben.

Voor een perkje in het gazon kan ik de Kardinaalshoed aanbevelen,

van frisgroen in het voorjaar tot scharlakenrood in het najaar, kleine creme kleurige bloemetjes en in de winter heel bijzonder door de vierkante takken. Een waar sieraad voor elke tuin en nagenoeg onderhouds vrij.
 

Anke&

Geroyeerd Lid
Dank je wel Corrie over de naam; De euonymus .... wordt zowel ....hoed als muts genoemd.

http://www.neerlandstuin.nl/picsc/euonymus4.jpg in de literatuur is hij ook bekend als ...muts

Bijvoorbeeld op deze Vlaamse website:http://www.ecocam.com/MB03/MB03008o.jpg

Door de samenstelling van de plantsappen verspreidt de Euonymus 'Imperialis' o.a. via de haarwortels een stof die door mollen niet geapprecieerd wordt.

dezelfde stof is er ook verantwoordelijk voor dat het 'hout' van de heester geen zachte kern heeft en bij oudere heester het uitermate geschikt maakt voor snaarinstrumenten en inleg werk.

Vraag me niet naar de naam want biochemie was geen studievak van me, net zomin als scheikunde.
 
Als ervaringsdeskundige kan ik met mijn hand op mijn hart verklaren dat, zelfs na vele kilo's carbid, de familie Krtek er geen hinder van heeft. Ultrasound, trilapparaatjes, omgekeerde flessen, rookpatronen. Het is allemaal voor niets.
Het enige is genieten van de kennelijke vruchtbare grond en dan maar blijven harken.
 
Bovenaan