Dierenopvangcentrum Makov bij Písek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Inderdaad, de Appelvink!

De appelvink heeft zijn verspreidingsgebied vanaf de Middellandse Zee tot in de Kaukasus, alsook in sommige delen van Groot-Brittannië. Het is de grootste vinkachtigen. Leeft weinig in sociaal verband, alleen in de winter kunnen troepjes worden opgemerkt.

De appelvink is direct te herkennen aan zijn enorme snavel, hij behoort dan ook tot de groep van kernbijters. Het onderscheid tussen man en pop is goed waarneembaar, bij de pop zijn de kleuren immers bleker en grijzer, de vleugelbanden zijn eerder grijswit en de driekleurige keelvlek is veel smaller dan bij de man.

Leuk is nog te vermelden dat wanneer de snavel begint te verkleuren naar lei/lichtblauw, de paartijd begint.
 
Mensen, weest gerust, ik ben niet zo´n ornihtoloog als u misschien denkt. Mijn informatie haal ik van verschillende sites en schrijf een korte samenvatting.
Het toeval wil, ook privé vind ik dieren in- en om het huis prettig en probeer er het één en ander over te weten te komen en daarbij komt dat het voor mij een tijdverdrijf is welke ik liever doe dan sneeuwballen gooien.
 
Tja Corrie, neen ik schaam me niet en ik weet ook niet waar ik deze "dierenliefde" van heb. Misschien van uitspraken van mijn vader die in een héél ver verleden tegen mij zei als hij een foto van me wilde maken "lach eens tegen het vogeltje!"

In ieder geval heb ik in mijn leven tot nu toe, altijd dieren om mij heen gehad, zoals duiven, honden, katten, kanaries, tropische vissen, zelf gevangen (jeugdzonde) dikkopjes, salamanders, vlinders, eenden, geiten, kippen en ik denk nog aan het nemen van ganzen.

Ik schrik van de hoeveelheid, maar het was steeds héél plezierig!
 
Ptaci_snidane.jpg


Allemaal een goede morgen!!!!!!!!!!!!!!!
 

kuurgast

Donateur
screenshot.25-12-2015 13.06.49.png
De Sojka / Vlaamse gaai + Bažant obecný / Fazant laten zich mooi bekijken vandaag.

screenshot.25-12-2015 13.59.59.png
De Strakapoud gooit meer voer in het rondte dan dat hij eet.
screenshot.25-12-2015 15.21.16.png screenshot.25-12-2015 15.19.57.png
Hier is goed het verschil te zien tussen het gele mannetje en grijze vrouwtje Čížek lesní / Sijs.

screenshot.25-12-2015 13.44.24.png
Gans?

Met hulp van plaatjes op de website en googelvertaling kwam ik tot volgende lijstje van dieren die te zien zijn op webcam:
Brhlík lesní / Boomklever
Čáp bílý / Ooievaar
Čížek lesní / Sijs Samice Samec
Dlask tlustozobý / Appelvink
Hrdlička zahradní / Turkse tortel
Srnec / Ree
Sojka / Vlaamse gaai
Strakapoud prostřední / Middelste bonte specht
Strakapoud velký / Grote bonte specht
Sýkora babka / Glanskop
Sykora koňadra / Koolmees
Sýkora modřinka / Pimpelmees
Sýkora uhelníček / Zwarte mees
Volavka bílá / Grote zilverreiger
Volavka popelavá / Blauwe reiger
Vrabec polní / Ringmus
Zvonek zelený / Groenling
Op de website staat de Bažant obecný / Fazant er niet bij.
 
Bovenaan