Dierenopvangcentrum Makov bij Písek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vogel_lexikon_fitis_1a.jpg
de fitis

Kijk eens of u deze kan spotten! Ik vermoed dat ik hem/haar op mijn "voerbak" gezien heb.

De fitis komt vrijwel in heel europa voor, het geluid van de fitis is: http://www.vogelgeluid.nl/fitis
 
Ik vermoed niet dat je hem vind op je voerbak Camyl.
De fitis is een insecten eter en trekt in de winter richting Afrika.
Dan heb ik mij vergist!!.......... of kan het ook zo zijn dat er enkele "overwinteraars" zijn, indien er voelbaar gesproken kan worden van "een zachte winter?"

Ik weet dat er op 19 januari 2006 een "tjiftjaf" (lijkt erg veel op een fitis, en is ook een "Africa-overwinteraar") gespot is in Dokkum!

http://www.rtvnof.nl/tjiftjaf-spoor-bijster-in-dokkum/


We zullen het nooit zeker weten!!!

1366137176.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kuur, vrijdag ging een bonte specht via you tube er met een walnoot vandoor................. dat zie ik liever dan dat zo´n reiger die zo´n jong leven verorbert!

Ik kan het niet eens zien, laat staan fotograferen, maar ik ben nooit op het juiste moment daar!
 
dat zie ik alleen op de foto, nog niet bij "MAKOV" gespot! Misschien omdat ik niet laat weten wanneer ik op de site kijk?

Of moet ik ook op het eind van de middag kijken? Dan kan ik misschien ook schrijven: "Aan het eind van de middag (voor Kuur 22.02 uur?) liet hij/zij zijn/haar roodborstje zien!"
 

Pelhřimov

Donateur
Vanmorgen zat ik weer naar de webcam te kijken en zag een meesje met iets aan zijn/haar vleugel.
Er zat ook nog een draadje of zo aan. Weet iemand wat dit dingetje kan zijn?

(een compilatie uit 2x 3 seconden)
wat is dit compilatie.jpg
 
Kanariepokken.....

De naam suggereert dat alleen kanaries hiervan te lijden hebben. Niets is minder waar. Ook onze Europese zaadeters zijn hiervoor gevoelig. Pokken komt in twee vormen voor: de uitwendige vorm en de inwendige vorm. Bij de uitwendige vorm verschijnen er wratachtig aandoeningen rond de snavel, ogen of op onbevederde huid. Bij de inwendige vorm zitten de aandoeningen in de keel, luchtpijp en longen. De vogel zit duidelijk naar adem te snakken. Het virus komt via de huid naar binnen. Muggen zijn de overbrengers. Er is geen behandeling mogelijk. De meeste vogels komen aan hun eind. Kanaries en vinkachtigen moeten preventief worden geënt om de ziekte te voorkomen. Dit is de enige oplossing. Een vogelhouder die te maken heeft gehad met kanariepokken laat het wel uit zijn/haar hoofd om niet jaarlijks te enten. Vaccinatie gebeurt in juni/juli.

Bron: cultuurvogelweb
 

kuurgast

Donateur
screenshot.18-03-2016 17.37.30.png
Zaterdag heeft de gans een nest gemaakt op de verhoging.

screenshot.18-03-2016 17.31.19.png screenshot.18-03-2016 17.21.28.png screenshot.18-03-2016 17.31.43.png screenshot.18-03-2016 17.17.38.png screenshot.18-03-2016 18.24.34.png
De verzorger heeft een foto gemaakt van nest en ei meegenomen? Daarna goedje gespoten om reeën tegen te gaan?

screenshot.20-03-2016 12.27.00.png
Vandaag ging het stelletje flink tekeer tegen een langslopende ree.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Er is een andere livestream van Lesy města Písku/bosbedrijf Písek.
screenshot.20-03-2016 11.53.06.png
De kleuren zijn helaas niet zo mooi.
 
Bovenaan