Dienstregeling trein Harrachov-Tanvald

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na lange tijd gaan we weer naar Tsjechie, eerst een week in de buurt van Varnsdorf en daarna een week naar het Lipnomeer. In de buurt van de laatste is genoeg te doen en te vinden, maar dat wordt lastiger in de buurt van Varnsdorf. Ik heb, wat verder weg, een bijzondere spoorlijn van Harrachov naar Tanvald gevonden, maar ik kan nergens vinden hoe laat en welke dagen die trein rijdt, en de info die ik kan vinden, is in het Tsjechisch of is niet specifiek genoeg... (de ene site zegt dat de trein alleen maar affentoe rijdt, de ander heeft het over weekenden, een derde beweert dat de trein elke dag rijdt...)
Wie kan me helpen aan een dienstregeling? (of heeft ervaring met deze treinrit?)
Vriendelijke groet, Tink
 
kasteel Sychrov tussen Turnov en Liberec

En Kasteel Tolsteijn niet te vergeten.

Jullie hebben nu zeker uitstapjes voor een paar dagen.

Veel plezier in Tsjechië.
 
Hier gaat iets fout vrees ik: je vraagt naar een bijzondere trein. Het hier genoemde is - en ik heb even heel snel gekeken op www.cd.cz - is de normale trein. Weliswaar wordt de lijn niet geëxploiteerd door de staatsspoorweg CD, maar verder niets bijzonders. (Vergelijk het met het Nederlandse Veolia of Arriva, toch ook geen vakantieuitjes lijkt me, alhoewel een spoortraject vaak heel mooi is.)

Het komt voor dat spoorfanaten op bepaalde dagen een stoomtrein oid laten rijden. Aankondigingen hiervan vind je op nostalgisch ogende posters op het station.

En ik blijf het roepen: 1-googleën levert pas antwoorden als je weet wat de ander denkt dat jij vraagt (en anders krijg je nutteloze info) en 2-haal je informatie bij de bron: de website van de gemeente Tanvald is oa in het Engels en geeft heel handig een email-adres van het toeristisch informatiecentrum: http://www.tanvald.cz/pg.php?ID=156

En dat doen ze op http://mesto.harrachov.cz/ ook, althans een telefoonnummer. En die zijn altijd bereid een leuk informatiepakket op te sturen (is iets met duiven en zegels plakken en zo). Ouderwetse voorpret!

O ja, over de historische ritten heb ik niets gevonden en dat klopt met mijn Google-verhaal: de aanbieders weten dat hun publiek daarvoor niet op internet kijkt en zouden ze dat wel doen, de aanbieders doen in stoom niet in bits.
 

kuurgast

Donateur
En ik blijf het roepen: 1-googleën levert pas antwoorden als je weet wat de ander denkt dat jij vraagt (en anders krijg je nutteloze info)

O ja, over de historische ritten heb ik niets gevonden en dat klopt met mijn Google-verhaal: de aanbieders weten dat hun publiek daarvoor niet op internet kijkt en zouden ze dat wel doen, de aanbieders doen in stoom niet in bits.
Je bent een oude mopperpot die zelf niet zonder het wereldwijdeweb kan. :stout:
Als je mijn voorgaande link had bekeken dan kon je zien dat daar de dienstregeling van die tandradbaan staat.
Ooit schreef iemand "Zoeken kan iedereen, vinden is een kunst die vooral vrouwen verstaan". :fluit:
 
Na lange tijd gaan we weer naar Tsjechie, eerst een week in de buurt van Varnsdorf en daarna een week naar het Lipnomeer. In de buurt van de laatste is genoeg te doen en te vinden, maar dat wordt lastiger in de buurt van Varnsdorf. Ik heb, wat verder weg, een bijzondere spoorlijn van Harrachov naar Tanvald gevonden, maar ik kan nergens vinden hoe laat en welke dagen die trein rijdt, en de info die ik kan vinden, is in het Tsjechisch of is niet specifiek genoeg... (de ene site zegt dat de trein alleen maar affentoe rijdt, de ander heeft het over weekenden, een derde beweert dat de trein elke dag rijdt...)
Wie kan me helpen aan een dienstregeling? (of heeft ervaring met deze treinrit?)
Vriendelijke groet, Tink

Als ik een tip mag geven: In de provincie Liberec bestaan zogenaamde Libnet kaartjes. Daarmee kun je een hele dag onbeperkt met alle treinen in de provincie Liberec reizen. De kaartjes zijn ook in het Duitse ZVON vervoersgebied geldig. ( over de grens bij Zittau) en in de Poolse grenstreek. Ze kosten 160 Kc bij de CD voor 1 persoon. Een dagkaart voor een groep tot 5 personen kost 320 kc. In Varnsdorf rijdt de Trillex naar Liberec, deze rijdt voor de ZVON en hier zijn de kaartjes dus ook geldig. In de ZVON treinen kun je dit doort kaartjes ook kopen, maar heten ze EuroNeisse tagestickets. Maar dan kosten ze 11,50 E voor 1 persoon. Of 23 E voor een groep tot 5 personen. Het goedkoopst is het dus een kaartje op een station van de CD te kopen. Ik reis meerdere keren per maand van Nederland naar Tsjechie en maak meestal gebruik van dit soort kaartjes. Ik kan dan tot Spremberg ( helemaal bij Cottbus) met zo'n kaartje reizen. Trouwens het kaartje is ook geldig voor de kabelbaan in Liberec naar Jested.( deze wordt door de Tsjechische Spoorwegen CD gerund) En volgens mij ook in de tram. Vanuit Turnov wordt af en toe trouwens ook met stoomtreinen gereden door een vereniging.
Maar als je met een stoomtrein wilt: Vanuit Zittau kun je met de smalspoorstoomtrein naar oa Oybin. Ook in deze treinen zijn de dagtickets geldig omdat voor de ZVON rijden. Met de trein is de omgeving heel goed en goedkoop te ontdekken. Veel pezier.

http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/jizdenka/cestovani-v-prihranici-s-nemeckem/-9560/

http://www.zvon.de/de/EURO-NEISSE-Tickets/
 
Ja, dat is zo. Ik heb met Idos net geprobeerd een reis naar NL te plannen, maar dat lukte toch niet zo goed (vroeger trouwens wel). Maar die van Hspeed gebruik ik nooit. Wel die van de Deutsche Bahn. Die werkt heel goed, ook voor internationale reizen en is er ook in het Nederlands.:ja:
 
Bovenaan