Denk twee keer na voordat je in Tsjechië gaat wonen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je word aan alle kanten aan je lot over gelaten zonder dat er een helpende hand geboden wordt.
Ik ben wel benieuwd wat je van tevoren hiervan verwacht had?
Mijn man spreekt de Tsjechische taal omdat hij zelf uit Polen komt. Dus het is gemakkelijk om ons als ondoordacht etc. neer te zetten.
Je gaf zelf aan in het bericht dat je problemen had met de taal...
 
Laatst bewerkt:
Dus het is gemakkelijk om ons als ondoordacht etc. neer te zetten.
Het hele verhaal met eigenlijk weinig info en de tijd tussen je reacties laat nu eenmaal een hoop ruimte voor speculatie. En dat niet alleen op dit forum, maar overal. Het is ook niet de bedoeling om jullie ondoordacht neer te zetten, maar er zijn vele voorbeelden te vinden waar dat wel het geval was. Dit, samen met het bovengenoemde geeft al snel een bepaalde richting aan het gesprek
 
Het is niet de eerste keer dat ik in het buitenland woon. Mijn man spreekt de Tsjechische taal omdat hij zelf uit Polen komt. Dus het is gemakkelijk om ons als ondoordacht etc. neer te zetten. Het is een mooi land maar het hele systeem werkt hier niet. Je word aan alle kanten aan je lot over gelaten zonder dat er een helpende hand geboden wordt. Ik heb altijd eigen bedrijven gehad, heb altijd zaken gedaan met buitenlandse bedrijven dus ik weet wel degelijk hoe alles werkt en heb ook veel ervaring hiermee. Het is idd zo dat de Tsjechische bevolking nauwelijks ervaring heeft met buitenlanders omdat ze zelf geen grens overgaan. Voor mij valt alles hier zwaar tegen.
Sorry, maar het is complete onzin. Het "systeem" werkt prima, en ja soms anders of langzaam of moeilijk.
Waarom gaan jullie niet naar Polen als je man Pools is.
 
Ook word ik niet financieel geholpen in verband met de pandemie. De hulp wordt vooral gegeven aan Tsjechische ondernemers. Als buitenlander (uit de EU) word je van alles buitengesloten.
Dit klopt ook niet. Als je als Nederlander hier een bedrijf hebt en je voldoet aan alle regels, dan krijg je net zo goed staatssteun. Hetzelfde geldt voor alle subsidies. Maar als je pas in september 2019 hier bent komen wonen, dan kan je je verlies van inkomen niet vergelijken met je verlies van het eerst kwartaal van 2019. In Nederland gaat dat net zo, daar vallen pas begonnen ondernemers ook buiten de boot. Dat dat niet leuk is, is een ander verhaal.
 
Het valt mij juist op, dat de Tsjechen zo reislustig zijn! Het ligt er denk ik een beetje aan waar je woont en met wie je omgaat...
Het varieert, het is ook inkomensafhankelijk denk ik.

Heb hier in de vriendengroep redelijk wat koppels wat reist over grotere afstanden. Maar ook redelijk wat "thuisblijvers" of "blijf bij huis" types. Die nemen dan tsjechie, slowakije, bulgarije en kroatie als bestemming vanwege de kosten. Maar zoals gezegt, niemand die buiten het land komt is ook wat overdreven.

Wellicht dat de oudere generatie wat meer bij huis blijft. Denk ik in Nederland ook wel redelijk zo met de ouderen. Ik zie mijn ouders in principe ook niet verder komen dan NL/BE en noord FR.
 
Het valt mij juist op, dat de Tsjechen zo reislustig zijn! Het ligt er denk ik een beetje aan waar je woont en met wie je omgaat...
Voor zover wij de Tsjechen kennen zijn ze dat wel, reislustig, maar ze moeten het wel kunnen betalen, hè...
Als ze naar Nederland, België of Frankrijk willen reizen of buiten Europa, is dat voor hen een hele dure aangelegenheid.
Hun lonen liggen lager dan bij ons, een keer op restaurant in Nederland/België of Tsjechië is daar al een heel goed voorbeeld van, en vergelijk bv. eens wat het inkomticket kost van een bezoek aan de dierentuin bij ons of in Tsjechië.
Nogal logisch dus dat hun vakanties dan doorgaans in eigen land, of in een land met een gelijkaardige levensstandaard zijn.
Diegenen met een degelijk inkomen reizen wel en zijn absoluut niet wereldvreemd!
De jeugd heeft al een alternatief gevonden om te reizen, die gaan in de zomermaanden naar het buitenland om te werken als au pair, of plukken op de velden, dan verdienen ze een centje en ze krijgen de kans om een stukje van de wereld te zien.
Rest dan wel dat ze hun ouders moeten overtuigen om dit te mogen doen, een generatie die de mogelijkheid niet had om naar het Westen bv. te trekken, simpelweg omdat het niet kon/mocht!
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet wat het door Laura geopperde "geen ervaring met buitenlanders" te maken heeft met hun problemen. Ja, als je in het midden van nergens gaat wonen, maar dat heb je in elk land. De instanties waar zij problemen mee hebben, hebben wel ervaring met "buitenlanders", is mijn ervaring.

Volgens mij heb ik in mijn vorige berichten het een en ander uitgelegd. Ik weet niet wat ze allemaal goed of fout hebben gedaan om aan bijvoorbeeld een BTW-nummer te komen. In elk land is er wel iets waar ze anders mee omgaan of waar de regels anders zijn. Om dan de schuld bij de "wereldvreemde" Tsjechen te leggen, vind ik oneerlijk.

Als je altijd al in zaken zit (beetje gerekend, ik denk dat Laura rond de 50 is, dus 30 jaar zaken doen), in diverse andere landen zaken hebt gedaan en dan na 2 jaar door je geld heen ben, heb je in mijn ogen iets verkeerd gedaan. Sorry, maar dan moet je jezelf achter de oren krabben en niet de Tsjechen.
 
Ik begrijp niet wat het door Laura geopperde "geen ervaring met buitenlanders" te maken heeft met hun problemen. Ja, als je in het midden van nergens gaat wonen, maar dat heb je in elk land. De instanties waar zij problemen mee hebben, hebben wel ervaring met "buitenlanders", is mijn ervaring.
dat komt omdat ze liever geen buitenlanders hebben ,die alle winst meestal naar een ander land doorsluizen. of de taal niet willen spreken.
of denken dat ze hier aan ontwikkelingshulp doen.
Volgens mij heb ik in mijn vorige berichten het een en ander uitgelegd. Ik weet niet wat ze allemaal goed of fout hebben gedaan om aan bijvoorbeeld een BTW-nummer te komen. In elk land is er wel iets waar ze anders mee omgaan of waar de regels anders zijn. Om dan de schuld bij de "wereldvreemde" Tsjechen te leggen, vind ik oneerlijk.
ik leg ook altijd de schuld bij de instanties ,ook als het mijn fout is :)
Als je altijd al in zaken zit (beetje gerekend, ik denk dat Laura rond de 50 is, dus 30 jaar zaken doen), in diverse andere landen zaken hebt gedaan en dan na 2 jaar door je geld heen ben, heb je in mijn ogen iets verkeerd gedaan. Sorry, maar dan moet je jezelf achter de oren krabben en niet de Tsjechen.
dat is de gedachte van een werknemer ,als ondernemer is het elke dag overleven. De meeste bedrijven, ook in nl zijn van de bank, eigenlijk al failliet .
De meeste werknemers hebben niet eens reserve op de bank.......
 
dat is de gedachte van een werknemer ,als ondernemer is het elke dag overleven. De meeste bedrijven, ook in nl zijn van de bank, eigenlijk al failliet .
De meeste werknemers hebben niet eens reserve op de bank.......
Als 32 jaar zelfstandig ondernemer heb ik het dan beter gedaan ;), dus mijn gedachte is niet als werknemer (ben ik nooit geweest).
Uiteraard weet ik ook wel dat er vele (kleine of soms ook grote) "ondernemers" zijn die hun zaken niet goed op orde hebben (onkunde, pech etc.).
Maar dat kan je niet verwijten aan de "instanties". Mijn ervaring is dat vooral kleinere ondernemers niet in staat zijn om reserves op te bouwen. Dat kan door omstandigheden zijn, maar soms ook door een gat in de hand of geen financieel inzicht. Ik heb geld op de bank, dus dat kan ik uitgeven en dan komt de BTW, rekeningen of andere belastingen.

Ik weet uiteraard niet hoe Laura haar zaken heeft geregeld, en misschien is haar niets te verwijten. :denk:
Maar hoe dan ook, geef niet de schuld aan de Tsjechen. :cheers:
 
Als ik zo even google is er toch hulp genoeg die ingeschakeld kan worden als je wil ondernemen in Tsjechië?

vb: https://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/tsjechie

en kan je je zakelijk voorbereiden:

met een beetje voorbereiding had het toch kunnen/moeten lukken?
En inderdaad, Corona heeft voor veel startende ondernemers roet in het eten gegooid, maar dat is internationaal, niet aan 1 bepaald land gebonden...

ook interessant:
 
Laatst bewerkt:
..... Wij willen twee nieuwe bedrijven openen ..... wij hebben geen geld meer om te investeren en te verhuizen naar een ander land. We kunnen geen kant meer op.
Deze bedrijven willen we in Duitsland oprichten omdat we in Tsjechië totaal geen vertrouwen meer hebben.
Woon momenteel in Duitsland en dat is ook niet alles. Duitsland is groot en in de Oberlausitz waren de mensen (een enkeling uitgezonderd) over het algemeen vriendelijke en behulpzaam. In Niedersaksen is het minder de mensen zijn overdreven gediciplineerd met de Corona maatregelen terwijl het er in Nederland veel gemoedelijker aan toe gaat. De huizen zijn in de oberlausitz nog betaalbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben bang dat je familie in een vreemd land is beland op niet de beste tijd voor de hele wereld, de Tsjechische Republiek, zoals alle landen, kreeg een klap en ervoer paniek, te oordelen naar alle mensen was het echt moeilijk om dergelijke problemen op te lossen
 
En niet eens voor de startende ondernemers maar ook voor de gewone mensen met een geregeld vast inkomen die niet helemaal meer gezond zijn is het hier niet veilig! Er is hier te weinig artsen en de ziekenhuizen overvol.De wachtkamers puilen uit van mensen die niets mankeren want mocht er iets toch nodig zijn dat zij dann wel aan de beurt kunnen komen.
 
Lieve meneer PuNk en StEiN Uw uitdruking kan ik niet onerschrijven, dat zegt Uw. Het is er wel meer oppassen geblazen.Overigens dat kunt U zelfs in de media lezen en ga toch zelfs eens in het ziekenhuis of praktijk kijken.
 
Bovenaan