Denk twee keer na voordat je in Tsjechië gaat wonen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En ik zie het ook af en toe niet zitten ook al spreek ik de taal wel zei het niet op akademisch niveau.Met het verstrekken van de geboortenummer hebben er hier in Liberec wel meer mensen moeilijkheden.Zo bijzonder is het niet. Men moet er gewoon op gaan zitten en ze steeds "lastig" vallen en zich niet laaten onzeker maaken.Steeds weer bellen ook al gooien ze de telefon er op of zijn onvriendelijk. Ja, en als het geld op is moet men gewoon iets gaan verkoopen....
 
Ja, en als het geld op is moet men gewoon iets gaan verkoopen....
Als ze iets hebben, uit het verhaal maak ik op dat de webshop niets of nauwelijks iets oplevert. Als ze een koophuis hebben, kunnen ze die niet verkopen zonder dakloos te worden. Huren kan dan uiteraard wel, als je iets vindt. Maar huurrecht in Tsjechië is niet zo zeker als in Nederland, in principe kan je binnen 2 maanden op straat staan als de verhuurder dat wil.

Ik schijf hier steeds nog iets in de hoop dat Laura meeleest zonder in te loggen.

Uiteraard weet ik niet of het kan, maar ik zou met dochter vakken gaan vullen bij een supermarkt keten. (kassa kan niet, ze beheersen geen Tsjechisch)

Maar zoals meerdere hier al opmerkten, terug naar Nederland. Volgens mij heeft in ieder geval de dochter met kinderen recht op een opvang in Nederland.
 
Misschien kenden ze dit forum niet voordat ze naar cz emigreerden.
Zeker mijn azijnpisser retoriek zou toch enige angst moeten geven. :ja:
Als ondernemer het volgende: de wereld is keihard en alle tegenslagen zijn nodig om het te redden.
Er is geen school voor succesvol ondernemen.
Alles is hier mogelijk, maar integreer.
ga voor zzp'er, koop een gebruikte sro met btw-nr, zoek iemand die de regelgeving en de taal kent.
ga naar de kroeg en vind mensen die iets voor jouw kunnen betekenen en wat jij voor hun kan betekenen.
leer de taal.
breng geld mee of ben bereid op de cz manier te overleven...
laat je nl mentaliteitgedrag thuis.
en doorzetten.
mocht je advies willen hebben, kun je altijd een pm sturen.
We (ik) zijn hier op het forum om kritiek te leveren en dat is om je te helpen...
 
Even het stukje nog eens rustig doorgelezen. Dus een vrouw die haar bedrijf verkocht heeft (wat voor bedrijf? waarom? en vooral, waarom is het niet genoeg om van te leven?), een gehandicapte man (in hoever? uitkering uit Nederland of niet?), alleenstaande dochter (alimentatie?) en 2 kids.
Je verkoopt alles en verhuist naar Tsjechie (waarom?) waar je een bedrijf wil beginnen (wat je net verkocht hebt in een land waar je wel de taal spreekt) en voor woonruimte (vind je ook in noord en oost Nederland).
Je krijgt geen hulp tegen de pandemie, welkom bij de club. Het gros van de winkeltjes en eethuizen in dorpen en kleine steden gaat nooit meer open. En hier geldt nog: eigen volk eerst. Het is geen Nederland waar alles in 50 talen op een formulier staat; wil je hier wonen, zal je de taal moeten beheersen en niet eens perfect. En als mensen je niet verstaan (omdat het gros geen woord over de grens spreekt) kan je ook niet verwachten dat ze je begrijpen.
Je webshop loopt niet en heeft problemen met levering? Webwinkel in wat (link?)?
Het vrachtvervoer is nooit gehinderd in een mate dat er tekorten waren. Ga geregeld de grens over (ja, ook nu met Covid) en het lijkt wel of het vrachtvervoer alleen maar toeneemt.
Wie stelt het leven hier mooier voor dan het is? En, vreemd maar waar, het niet perfect beheersen van de taal heeft me ook voordeel opgeleverd. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn innemende persoonlijkheid liggen. :lmfao::lmfao::lmfao::lmfao::lmfao:
En nu heb je investeerders of EU hulp nodig om een nieuw bedrijf te starten, dus dit hele verhaal is eigenlijk gewoon een bedelbrief?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Webwinkel in wat?? (link?)
Ik denk een webwinkel in iets wat ze zelf hebben gemaakt (kleding etc.) maar het is niet duidelijk in het verhaal.

Wat mij wel duidelijk is dat ze vele aannames, valse verwachtingen en fouten hebben gemaakt.

De schuld of de oplossing bij andere leggen vind ik het meest kwalijke aan het verhaal.

En , vreemd maar waar, het niet perfect beheersen van de taal heeft me ook voordeel opgeleverd.
Niet zo vreemd, het is vooral handig als iemand je iets wil verkopen. Jsem cizinec, mluvíte anglicky? Helpt vaak. :ja::tong:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een linkje die helpt: http://www.integracnicentra.cz/
Voorheen was dit alleen voor mensen uit de "3e categorie", bv vluchtelingen maar tegenwoordig kunnen ook inwoners van de EU daar (gratis) terecht.

Hier in Olomouc is er onder andere een advocaat, gratis tsjechische lessen en lesmateriaal en een tolk voor officiele gelegenheden etc.
Het hoeft dus niet veel te kosten om je weg te vinden (alleen tijd)

En qua xenofobie is het meer tegen duitsers dan Nederlanders wat ik heb gemerkt. Aangezien mijn auto op duits kenteken staat (bedrijfsauto) moesten we tig keer in het dorp uitleggen dat ik geen Duitser ben. En toen was het uiteindelijk wel ok en was het gezeur over.
 
Even het stukje nog eens rustig doorgelezen. Dus een vrouw die haar bedrijf verkocht heeft (wat voor bedrijf? waarom? en vooral, waarom is het niet genoeg om van te leven?), een gehandicapte man (in hoever? uitkering uit Nederland of niet?), alleenstaande dochter (alimentatie?) en 2 kids.
Je verkoopt alles en verhuist naar Tsjechie (waarom?) waar je een bedrijf wil beginnen (wat je net verkocht hebt in een land waar je wel de taal spreekt) en voor woonruimte (vind je ook in noord en oost Nederland).
Je krijgt geen hulp tegen de pandemie, welkom bij de club. Het gros van de winkeltjes en eethuizen in dorpen en kleine steden gaat nooit meer open. En hier geldt nog: eigen volk eerst. Het is geen Nederland waar alles in 50 talen op een formulier staat; wil je hier wonen, zal je de taal moeten beheersen en niet eens perfect. En als mensen je niet verstaan (omdat het gros geen woord over de grens spreekt) kan je ook niet verwachten dat ze je begrijpen.
Je webshop loopt niet en heeft problemen met levering? Webwinkel in wat (link?)?
Het vrachtvervoer is nooit gehinderd in een mate dat er tekorten waren. Ga geregeld de grens over (ja, ook nu met Covid) en het lijkt wel of het vrachtvervoer alleen maar toeneemt.
Wie stelt het leven hier mooier voor dan het is? En, vreemd maar waar, het niet perfect beheersen van de taal heeft me ook voordeel opgeleverd. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn innemende persoonlijkheid liggen. :lmfao::lmfao::lmfao::lmfao::lmfao:
En nu heb je investeerders of EU hulp nodig om een nieuw bedrijf te starten, dus dit hele verhaal is eigenlijk gewoon een bedelbrief?
Dit geeft maar weer eens aan hoe vreemd/onwerkelijk het verhaal is. En bijna een week later nog geen reactie....
 
Het is natuurlijk ook de vraag hoe serieus tips en ervaringen op het forum worden genomen. Misschien worden negatieve aspecten inderdaad wel als "azijnpissersretoriek" gezien, zoals Curious het zo mooi noemt. Ik ben ook wel eens om advies gevraagd en als ik dan wat minpuntjes van het leven in Tsjechië noemde, dan haakten ze altijd af. Waardoor ik de indruk kreeg dat mensen met een "emigratiedroom" blijkbaar niet graag hun roze bril afzetten. In dat opzicht is het dus erg aardig van Laura dat ze haar verhaal heeft geplaatst.

Wat je vooral blijft zien en wat me blijft verbazen, is hoe zwaar taalkennis wordt onderschat. "Dat leren we ter plekke wel" is meestal de filosofie, terwijl Tsjechisch echt wel een paar graden moeilijker is dan bijv. Frans of Duits en volgens mij aardig wat mensen juist pas ter plekke inzien dat echt goed Tsjechisch leren er voor hen niet inzit. En dan leef je hier toch algauw op een eilandje, om maar te zwijgen van moeilijkheden bij instanties, de dokter, de school van je kinderen enz. Terwijl je ook gewoon naar Spanje had kunnen emigreren en in een paar maanden tijd Spaans leren...
 
Hoeft niet altijd PunK. Zeer pragmatische mensen doen gewoon en zien verder wel. Als je dan ook niet in de put geraakt als dingen anders gaan dan dat je dacht of gewoon vies tegenvallen, dan maakt dat niet uit.
Als voorbeeld: Mijn vrouw en ik zijn in de zomer van 2007 voor het eerst pas in Tsjechië geweest en in oktober van datzelfde jaar al besloten om er te gaan wonen als ik met pensioen kon. Dan heb je niet eens de tijd om er twee keer over na te denken. Wij zijn van het standpunt: Niet lullen maar poetsen. Ging alles van een leien dakje? Echt niet!! Hebben we ooit 1 seconde spijt gehad van ons toch wel ad hoc genomen besluit? Geen seconde!
 
Met basis Tsjechisch kom je al een eind, maar voor de officiële dingen is iemand die voor je vertaalt wel erg belangrijk.
De administratieve molen is hier niet altijd even gemakkelijk en regelmatig klopt info op de websites niet met de info in de kantoren (deze week ook weer meegemaakt, Tsjechische en Engelse info op de zelfde website was niet gelijk...).
En net als hier al geschreven, als je aangeeft dat je Nederlander bent en een beetje Tsjechisch spreekt en in het Tsjechisch goedendag etc zegt, krijg je alle hulp. Ik woon hier nu 7 jaar en dit werkt altijd.
 
Er schiet mij te binnen dat ik bij de vreemdelingendienst het woordje 'prima' gebruikte. Dat gaf ook al een verlichting van de situatie.
 
Het is niet de eerste keer dat ik in het buitenland woon. Mijn man spreekt de Tsjechische taal omdat hij zelf uit Polen komt. Dus het is gemakkelijk om ons als ondoordacht etc. neer te zetten. Het is een mooi land maar het hele systeem werkt hier niet. Je word aan alle kanten aan je lot over gelaten zonder dat er een helpende hand geboden wordt. Ik heb altijd eigen bedrijven gehad, heb altijd zaken gedaan met buitenlandse bedrijven dus ik weet wel degelijk hoe alles werkt en heb ook veel ervaring hiermee. Het is idd zo dat de Tsjechische bevolking nauwelijks ervaring heeft met buitenlanders omdat ze zelf geen grens overgaan. Voor mij valt alles hier zwaar tegen.
 
Bovenaan