Denk twee keer na voordat je in Tsjechië gaat wonen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vind dat we Laura even tijd moeten geven om nog te reageren (als ze dat wil).
Als ik in hun situatie was had ik ook meer tijd nodig
IP-adres is in Tsjechië (meer details ga ik niet geven omdat Laura zelf geen locatie noemt), dus dat maakt de echtheid van het verhaal wel aannemelijk voor mij.
Duidelijk, dat maakt het veel meer waarschijnlijk dat het verhaal echt is. Hopelijk reageert ze nog en misschien vind ze hulp op dit forum.
 
Wanneer ik iets officieels moest regelen vroeg ik altijd een tolk mee. Is dat misschien een oplossing voor veel problemen?
De tolk die jij hebt, had ik ook. Enorm veel aan gehad. Hij is niet alleen een goede tolk, maar ook overal bekend bij lokale instanties wat in Tsjechië erg belangrijk is. Hij bracht mij bij de goede boekhoudster, notaris etc
 
Zoals andere al aangeven vraag ik me af wat je precies van ons als forumleden verwacht ?
Of heb je dit bericht enkel en alleen als "waarschuwing" geplaatst ?
Wij willen twee nieuwe bedrijven openen, want ik wil een naaiatelier openen en mijn dochter een eigen kledinglijn. Daarvoor hebben wij investeerders en/of de EU-subsidies voor nodig, want wij hebben geen geld meer om te investeren en te verhuizen naar een ander land. We kunnen geen kant meer op.
Deze bedrijven willen we in Duitsland oprichten omdat we in Tsjechië totaal geen vertrouwen meer hebben.
Het lijkt me naïef om te denken dat het in Duitsland makkelijker gaat, als je in Tsjechië blijft wonen.
 
Gelukkig hebben we hulp van vrienden gehad die voor ons het woord in het Tsjechisch deden.
Wij hebben hier een nieuw huis laten bouwen en geloof me, zonder hulp van binnenuit is dat echt mission impossible.
In ons geval hadden we hulp van een Tsjechische (van beroep accountant) die zowat iedereen van de gemeente kende en overal de juiste weg wist te bewandelen. Zonder haar was het ons ook nooit gelukt. Zij sprak vloeiend Engels, dus wij konden met haar communiceren.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben hier een nieuw huis laten bouwen en geloof me, zonder hulp van binnenuit is dat echt mission impossible.
Zelfs met hulp van binnenuit is dat een "mission".
Zoals andere al aangeven vraag ik me af wat je precies van ons als forumleden verwacht ?
Persoonlijk denk ik dat slapeloze nachten een impuls gaven om een bericht te plaatsen, zonder daar iets van te verwachten.
Jammer, want er is, denk ik, voldoende ervaring op dit Forum om in ieder geval iets vooruit te komen.
 
Laatst bewerkt:
Nog twee opmerkingen.
De eerste is dat wanneer de vragenstelster bij een bank om financiering gaat vragen, ze vermoedelijk een negatief antwoord zal krijgen. Hoewel de rentestand erg laag is, zal een bank er toch wel redelijk zeker van willen zijn dat ze het geld terugkrijgen. Ik verwacht dat vragenstelster geen enkele zekerheid kan geven. Al mijn pogingen om geld te lenen strandden op mijn leeftijd en het feit dat ik nog geen gasten kan ontvangen. Dat je een geweldige waarde in de gebouwen als basis hebt en dat ik een vast pensioen heb, speelden geen rol.
De tweede gaat over de bureaucratie. Bij mijn aanvraag voor de permanente verblijfsvergunning moest ik als eigenaar van mijn BV (s.r.o.) mijzelf toestemming geven als particulier in mijn huis te gaan wonen. Ook hier heeft de burgemeester mij flink bij geholpen. Hij moest zelfs twee keer bellen naar de vreemdelingenpolitie om duidelijk te krijgen wat hij moest doen.
 
Bij mijn aanvraag voor de permanente verblijfsvergunning moest ik als eigenaar van mijn BV (s.r.o.) mijzelf toestemming geven als particulier in mijn huis te gaan wonen. Ook hier heeft de burgemeester mij flink bij geholpen. Hij moest zelfs twee keer bellen naar de vreemdelingenpolitie om duidelijk te krijgen wat hij moest doen.
Gelukkig is een s.r.o. niet meer nodig als je onroerend goed koopt.
De eerste is dat wanneer de vragenstelster bij een bank om financiering gaat vragen, ze vermoedelijk een negatief antwoord zal krijgen. Hoewel de rentestand erg laag is, zal een bank er toch wel redelijk zeker van willen zijn dat ze het geld terugkrijgen.
Lijkt mij logisch dat een bank redelijk zeker moet zijn om het geld terug te krijgen.
Zeker als buitenlander is het moeilijker, het risico voor de bank is hoger, dus doen ze het niet.
Het openen van een rekening gaat al anders dan voor een Tsjech en daar geef je ze geld. :(
Ik verbaas me niet meer als iets anders is als ik verwacht (dat geldt ook in Nederland). Ergeren doe ik me soms nog wel, maar heel kort, helpt toch niet.
 
Wij hebben ooit ook op het punt gestaan om eigendom te kopen in Tsjechië, en er eventueel te gaan wonen, dit na er veel jaren rondgetrokken te hebben op vakantie.
Nu hebben we er Tsjechische vrienden die Engels en dan weer andere die Duits spreken.
Onze Duitsprekende vriend gehuwd met een Tsjechische en een schat van een man waarschuwde ons toch toen we het er met hem over hadden, en stelde ons voor om eerst eens heel goed over immigratie na te denken, want volgens hem zie je als toerist niet echt hoe het leven er werkelijk is, heb je een vertekend beeld van hoe het er werkelijk aan toe gaat.
Verstandig is dan volgens hem, om eerst een aantal maanden op proef wat te huren en te ervaren hoe het leven is, en te bekijken of je er kan wennen vooraleer over te gaan tot de aankoop van onroerend goed.
En die waarschuwing was helemaal niet slecht bedoeld, maar eerder het ons attent maken op eventuele valkuilen die je zou kunnen tegenkomen.
We hebben het uiteindelijk dan ook niet gedaan, maar onze liefde voor Tsjechië is er niet minder op geworden... :)
Alles achterlaten is inderdaad een hele grote stap, waar je heel goed over na moet denken, een beslissing die niet te impulsief mag zijn.
Soms loopt het goed, gelukkig maar, het kan echter ook mislopen zoals in dit betreffende verhaal, dan heb je pech gehad.
 
Soms loopt het goed, gelukkig maar, het kan echter ook mislopen zoals in dit betreffende verhaal, dan heb je pech gehad.
Emigratie is niet makkelijk, maar met een goede voorbereiding, financiële buffer, passie en doorzettingsvermogen kom je een heel eind.

De “schuld” geven aan Tsjechië en de Tsjechen vind ik niet juist.

Je moet namelijk niet twee keer nadenken voordat je in Tsjechië gaat wonen, maar veel meer keer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De ontwikkelingen rond dit item vind ik echt geweldig.
Blijf delen. Eindelijk geen Corona weer/meer/etc.
Leuk om vast te stellen dat de Modus Vivendi nog steeds is: Een goede voorbereiding is het halve werk. De rest is weer.... en opnieuw: 100% zelf doen.
Zelf doen en nooit de verantwoordelijkheid voor een desillusie bij een ander leggen.
 
Is dat zo? Ik vertrok uit Nederland met een tas kleding en ben blijven plakken. Geen voorbereiding, dikke bankrekening of enige kennis van de taal.
In 1989?? :D
De ontwikkelingen rond dit item vind ik echt geweldig.
Blijf delen. Eindelijk geen Corona weer/meer/etc.
Exact, geen maatregelen, cijfers, en ellende,

Een van de moeilijkheden welke Laura heeft, is hun Rodné číslo.

Zelf ben ik officieel in november 2020 geëmigreerd (iets eerder dan ik wilde, maar Corona -sorry, daar is die weer- zorgde ervoor dat het eerder moest, omdat ik anders niet meer het land in zou komen zonder verblijfsvergunning). Ook ik kreeg maar niet het nummer.

Maar met een beetje googelen, forum en https://www.hartmanova.eu/rodne-cislo-tsjechische-BSN/ opgelost, binnen een maand had ik een mooi kaartje met het nummer. Zoals vele hier weten, opent dat deuren in Tsjechië. Hoewel niet altijd. Op een of andere manier is mijn nummer anders dat die van Tsjechen. Bijvoorbeeld mijn verzekeringsmaatschappij (auto) vertelde mij altijd dat ik meer korting zou krijgen met het nummer. Nou nee dus, "het systeem" accepteert mijn nummer niet. En bij de ziektekostenverzekering (VZP heb ik) maken ze een eigen Rodné číslo (voor buitenlanders). en dat was weer lachen bij T-mobile. Die willen 2x identificatie en je verzekeringspasje mag ook. Daar stonden ze vreemd te kijken omdat mijn nummer is ****73**** (voor de mensen welke niet weten hoe het nummer is opgebouwd: de eerste 6 cijfers zijn je geboortedatum JJ.MM.DD (bij een man, vrouwen hebben het anders) en uiteraard bestaat dag 73 niet. Dus waarschijnlijk ben ik transgender als ik 50 meer heb bij mijn dag (vrouwen hebben dat bij hun maand).
 
Laatst bewerkt:
Andere tijden, meer kansen en veel goedkoper dan nu.
Soms verlang ik er nog naar terug, maar dan denk ik weer aan alle bureaucratie, apostilles, legalisatie, vertalingen van allerlei papieren bij huwelijk, geboorte van een kind etc. Nu met de EU is het wat makkelijker, maar er zijn nog genoeg bureaucratische dingen over.

Het meest grappige vind ik altijd het grote boek bij de notaris of matrika waar je je handtekening in moet zetten.
Iets wat ik wel handig vind is de Plná moc (soort machtiging), hiermee kan je redelijk wat zaken (laten) regelen voor of door een ander.

Nog iets waar Laura problemen mee heeft; BTW-nummer. Tsjechië heeft een systeem waarbij veel ondernemers geen betaler zijn van DPH (BTW). Die hoeven dus geen BTW af te dragen, maar kunnen deze ook niet aftrekken. De belastingdienst doet dan ook vrij moeilijk (als je geen boekhouder hebt) om je wel plátce DPH (BTW-betaler) te maken. Laura heeft dat nodig om binnen de EU BTW-vrij te kunnen inkopen.

Jammer genoeg heeft Laura nog steeds niet ingelogd. Dus ik kan het niet vragen, maar tot 326000 Kč inkoop binnen de EU is dat ook niet nodig, mits je omzet niet hoger is dan 1000000 Kč in een periode van 12 opeenvolgende maanden.

En dat nog EET (soort van elektronische kassa welke direct je omzet naar de belastingdienst stuurt).

Niet makkelijk dus al die regels als je alles zelf doet.
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo? Ik vertrok uit Nederland met een tas kleding en ben blijven plakken. Geen voorbereiding, dikke bankrekening of enige kennis van de taal.
Ik ben er zelf 100% van overtuigd dat het wel of niet slagen van een ingrijpende stap als definitief emigreren ook heel erg veel te maken heeft met je karakter/instelling, kobus.
Iedereen komt heel veel dingen tegen op zijn pad en dat zal in elk land wel zo zijn, ieder land weer met zijn eigen dingetjes.
De één die vloekt dan een keer, recht zijn rug, gaat verder en glimlacht er dan achteraf over, denkende aan alle mooie dingen die hij ook elke dag ervaart. De ander blijft er in hangen, herhaalt steeds maar weer wat hem toch overkomen is en vergeet al het positieve dat er ook is, of ziet dat gewoon niet meer.
Het is eigenlijk niet anders dan in een relatie. Werk dan aan de "dingetjes" die je tegenkomt en zie de leuke positieve dingen waarom je uiteindelijk die relatie bent aangegaan of blijf er in hangen, zie alleen nog maar het negatieve en eindig in een scheiding.
En zoek je iets waar alles alleen maar voor 100% zonneschijn en hosanna is en wil je ook niets anders dan alleen dat, blijf dan lekker vrijgezel.
 
Ik dacht nog aan een voorschrift dat ook is vervallen. Voor de oprichting van een s.r.o. moest je een bankrekening hebben waarop je minstens 200000 kronen moest hebben gestort. Nadat alle zaken waren geregeld kon je dit geld weer gaan uitgeven. Doel was natuurlijk om het wat lastiger te maken om zo maar een BV op te richten.
(Als aardigheid: ik had wel 200000 kronen op de rekening gezet, maar de bank had daar gelijk weer hun kosten vanaf gehaald zodat er alleen theoretisch een bedrag van 200000 had gestaan.)
 
Ik vond mijn verhuizing in 1975 van de randstad naar de achterhoek schokkender dan mijn verhuizing naar Tsjechië. Maar na 16 keer verhuisd te zijn, weet je ondertussen dat de mensen niet overal hetzelfde zijn. Je moet ze nemen zoals ze zijn en er bij voorbaat niet te hoge verwachtingen van hebben. Grappig genoeg vind je op elke locatie weer mensen die bij je passen en waar het al snel mee klikt. Nog even en dan is dit de plek waar ik het langst gewoond heb. Zo goed bevalt het me hier in Tsjechië.
 
Bovenaan