Muziek De zigeuner is hip in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
In Nederland zijn geen grote groepen die samenwonen zoals in Tsjechië. Daardoor is de acceptatie en integratie veel beter. Vroeger waren er in Nederland ook hele grote kampen met dezelfde problemen als in Tsjechië ,slechte huisvesting ,lage- of geen scholing ,hoge werkeloosheid en de criminaliteit.
 
Kuurgast ook dat wist ik niet, ik zit in Moravie ik weet in Trebic zitten er een paar, maar eigenlijk zie ik ze wel af en toe maar doen vaak zwaar werk. Ik heb ooit sleuven moeten laten dicht maken dat waren opa vader en zoon. Ik heb nog nooit mensen zo hard zien werken. Maar goed hier hebben we geen problemen met ze. Ik weet wel dat 2 jaar terug was iemand bezig in mijn afval bult ijzer er uit te halen. Ik heb hem toen heel veel meegegeven helaas nooit weer gezien. Mijn buurvrouw werd erg boos op me of ik wel wist dat dat een roma was. JA DAT WIST IK. Man was heel dankbaar alleen weet niet of hij dat dikke apparaat ooit uit zijn skodatje heeft gekregen wij waren met ons 3 en en bijna niet te tillen.
 
Ik voel me af en toe onnozel ik was in Berclav en belde mijn vrouw dat de moraav zo donker is hier waarschijnlijk zag ik dus veel roma's alleen ik zie gewoon donkere mannen, en vrouwen. Ik weet dus niet eens het verschil dus.
 
Volgens mij is er wel verschil tussen de bij ons bekende groep "kampers"(raar woord) en de groep zigeuners als Roma en Sinti. Roma en Sinti komen vooral voor in de provincies Brabant en Limburg? Nu helaas geen tijd om uitgebreid op internet te zoeken.
 
Sinti komen vooral in Noord-Brabant en Limburg voor (wikipedia/sinti).

Roma is de verzamelnaam voor alle groepen.De term Roma kan zowel op het gehele volk als op één van de groepen slaan.

De kampers in Nederland vallen niet onder de Roma. Dit zijn woonwagenbewoners (travelers) en spreken vaak het bargoens...

De Roma is onder te verdelen in 5 groepen:

Het Romavolk is opgedeeld in verschillende groepen, vooral gebaseerd op hun woonplaats, hun gewoontes en hun dialect. De belangrijkste vijf groepen zijn:
Kalderari (ook Kalderash), veruit de grootste groep, die vooral op de Balkan leeft. Velen van hen vertrokken naar Centraal-Europa en Noord-Amerika.
Kale (letterlijk "zwart", verwant aan het Hindi-woord kala met dezelfde betekenis, zie ook Ashkalije, de Zwarten) of Gitanos, een groep die vooral op het Iberisch Schiereiland, in Zuid-Frankrijk en in Noord-Afrika leeft. Net als de Sinti, waren de Kale traditioneel werkzaam in de vermaaksindustrie.
Romnichal, een groep die vooral in Groot-Brittannië en Noord-Amerika leeft.
Sinti. Alhoewel de meeste Sinti zich als aparte etnische groep zien, zijn ze Roma net als alle anderen. Het onderscheid is er eerder gekomen omdat de Roma in verschillende fasen in West-Europa terechtkwamen. De Sinti onderscheiden zich van andere Roma omdat ze zich bij wijze van spreken 'beter' voelen, gezien ze langer in het Westen zitten en het materieel beter hebben. De meeste Sinti wonen in Frankrijk, Duitsland en de Benelux. Het beeld dat velen in West-Europa vroeger en nog steeds van de Roma hebben, komt waarschijnlijk van deze groep. De Sinti hadden vroeger de gewoonte veel rond te reizen en met circussen en kermissen op te treden.
Erlides (of ook Arlije), een groep die zich vooral in Zuidoost-Europa (onder meer Macedonië, vnl. in Skopje in het grootste Romagetto van de wereld, Shutka en in de Servische provincie Kosovo) en Turkije bevindt.
De 5 groepen zijn op hun beurt weer op te delen in kleinere groepen, zoals
Apa
Arlije
Ashkalije
Bashaldé
Boyash
Gurbeta
Lăutari
Lovara of Lovari
Ludar
Luri
Machvaya of Machwaya
Romungre
Rudara of Rudari
Tschurara
Ungaritza
Ursare
Xoraxai

Aldus Wikipedia...
 
Wordt me steeds duidelijker ik zie met hier veel verschillen. Ben ze ook in rusland veel tegen gekomen. Daar hielden ze zich vnl bezig met bedelen en waarzeggen. Overigens mijn vrouw is bijna ontvoerd toen ze 6 jaar was door Roma's. Schijnt dat ze kinderen gebruiken om weer te bedelen, althans in rusland. Hier in Tsjechie zie ik ze niet bedelen.
 
Piet, mag ik u verzoeken mee te gaan naar Decin? Één sigaretje opsteken en je bent het haasje. Dan komen de bedelaars op je af gelopen...

In Tsjechië doen ze vooral iets met ijzer... Hek bij je buren weghalen ofzo, kost niets en je hoeft het niet eens te vragen! Ja, het zijn harde werkers die Roma. En ze kunnen het ook zo stil!

Wat mij overigens heel duidelijk opviel ( zowel in Sluknov als Decin ) is dat ze graag merkkleding dragen en sieraden. Terwijl uit de statistieken toch echt zou blijken dat de grootste deel Roma werkloos is... Dus dan kan ik bijna geen andere conclusie trekken dan dat ze...
 
Na een afwezigheid van ruim een eeuw kwamen in de 19de eeuw weer zigeuners naar Nederland.
Velen van hen vonden tijdens de Tweede Wereldoorlog de dood in concentratiekampen. Na de oorlog richtte het Nederlandse beleid ten aanzien van de zigeuners en woonwagenbewoners zich vooral op spreiding: iedere plaats zijn eigen woonwagenkamp
In Nederland woonden eind 20ste eeuw ongeveer 3.700 zigeuners, van wie de helft de Nederlandse nationaliteit bezat. Het minderhedenbeleid van Binnenlandse Zaken betrof alle zigeuners en autochtone woonwagenbewoners.
 
Roma

We krijgen van diverse zijden informatie, waar of niet waar is dikwijls moeilijk controleerbaar en/of niet te achterhalen, er is wel een reden waarom Frankrijk veel Roma heeft uitgezet, zie eventueel uitspraak van G. D'estain, uiteindelijk ook niet de minste.

sjepka
 
Ons stulpje staat in een gebied met veel Roma. En tot voor kort weinig negatiefs gemerkt en/of gehoord. Leven en laten leven.
Totdat onze buurtjes , twee dames van 80 + opeens geconfronteerd werden met hetzelfde euvel wat we de laatste tijd in de kleine dorpjes bij ons in de buurt in Nederland zien. Dames met een Roma uiterlijk met chauffeur. Een leidt af en de ander probeert te vinden waar de `oude sok of het kistje met sieraden ligt` En schromen geen duwen trekken en slaan als ze betrapt worden.
Na zo`n ervaring gaat gelijk een hele bevolkingsgroep onder de loep.
Al was de auto Pools, dat wat ze spraken was dat niet. Maar iedere `vreemdeling`met een soortgelijk uiterlijk kan rekenen op wantrouwen en angst.
En dat is besmettelijk. Toen we afgelopen zomer weg wilden en er een busje stopte met 4 jonge mannen met een Roma uiterlijk besloop ons toch een onaangenaam gevoel. Hadden ze echt autopech of wilden ze perse naar binnen. het water waar ze om vroegen hebben ze gekregen.
We zullen het hopelijk nooit weten.
Wel dat naast het metaal dat door ons niet gemist wordt, zelfs de metalen bel van zijn houder was gehaald tussen mei en juli. Het voelt niet fijn. Voor ons, maar ook voor al die mensen die er niets mee te maken hebben, maar nu wantrouwend worden aangekeken.

Hilde
 
Het is jammer voor de roma, dat de goeden hier onder de slechten moeten lijden, door de slechte naam en faam en doordat de roma redelijk herkenbaar zijn voel je je in hun buurt niet meer op je gemak.

Bij navragen is er bij ons in het dorp weinig criminaliteit, maar worden we ook gewaarschuwd, juist, voor roma. Wij kunnen er niet door eigen ervaring over oordelen en gaan er dus maar van uit dat onze tjechische mede dorpsbewoners het bij het juiste eind hebben.

Wij zouden een verminderd risico op inbraak lopen, omdat we in het bezit zijn van een Duitse Herder. Dus mensen, als je je onveilig voelt, schaf een flinke hond aan, schijnbaar toch nog de beste inbraakbeveiliging.:top:
 
Bovenaan