Literatuur De tuinman van niemandsland door Guus Bauer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De tuinman

Vanmorgen op de radio ving ik iets op over een nieuw boek wat verschijnt.

Het zou zich ook in Tsjechie afspelen.

Het boek heet: de tuinman van niemandsland.

De schrijver vertelde heel aardig over Tsjechie.

Maar omdat we opeens Tsjechen op bezoek kregen kon ik het niet meer volgen.

Het zou zelfs kunnen dat ik de titel niet goed heb verstaan.

Wie weet meer?
 

Pelhřimov

Donateur
Even tusssen haakjes: Riannah, kijk voor je profielwerkstuk ook eens op de website van de VNTS in de kolom Nieuws. Daar staan momenteel diverse krantenartikelen uit het Brabants Dagblad over de Praagse Lente, deze week 40 jaar geleden.
 

char

† In Memoriam
Kukel, ik heb het radio-interview gehoord, via de link van Noelle(waarvoor dank!). Het lijkt mij een goed boek. Maar zoals de schrijver ongeveer zelf zegt,.. het is meer het verhaal over een familie en wat er met hen, en anderen, de laatste decennia gebeurd is. Harde feiten worden een beetje weggelaten, of op symbolische wijze omschreven.
Het boek komt op 1 september uit en komt tevens op diezelfde datum, in een aantal andere landen waaronder Tsjechie, in de boekhandels te liggen.

Char.
 
Metro 01-09-2008

Guus Bauer, de Amsterdamse schrijver met Boheemse ziel, heeft onlangs een nieuw boek uitgebracht: "De tuinman van niemandsland".

De tuinman van niemandsland is een tijdloos sprookje over 'een familie in het land in het midden' Daarmee bedoelt hij enerzijds Tsjechië, maar het verhaal is ook een metafoor over hoe een volk omgaat met voortdurende bezetting

Op literatuurplein.nl:
Veertig jaar na het einde van de Praagse Lente (21 augustus 1968) verschijnt De tuinman van niemandsland van Guus Bauer. Dit ogenschijnlijk kleine familieverhaal gaat indirect over roerig Tsjechië.

De roman De tuinman van niemandsland bezit alle eigenschappen van een modern literair sprookje: poëtisch, wreed en geboetseerd naar een realiteit die we maar al te goed kennen.

Bij een zaagmolen op een heuvel met sparren en dennen volgt een zoon stilzwijgend het voorbeeld van zijn vader, zoals dat al generaties lang gebeurt. Hij zaagt bomen tot planken en zorgt voor veel nageslacht. Verder bemoeit hij zich nergens mee. Want vrede wordt altijd voorgoed gesloten, maar duurt zelden langer dan een paar jaar. Een voor een vertrekken de zonen uit het dal. De jongste, Zlatomir, blijft achter. Hij is bang om een ander mens te worden als hij de heuvel over zou gaan. Maar dan steekt er een venijnige oostenwind op.
 
Bovenaan