Dans Jiří Kylián - choreograaf

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Dans - Kylián4all

Op donderdag 29 maart kunt u in de Rotterdamse Schouwburg de speciale familievoorstelling van de Tsjechische choreograaf Jiří Kylián bijwonen. Ton Wiggers en Roel Voorintholt, de directeuren van Introdans, hebben vier hoogtepunten uit het oevre gekozen en laten de komische kant van Kylián zien. Vanaf 6 jaar.

Meer informatie over de voorstelling vindt u hier.

Plaats: Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein 25, 3012 CL Rotterdam
Datum: 29 maart 2018 om 19.30 uur
 

Ad Verschoor

Donateur
Prestigieuze Franse benoeming voor choreograaf Jiri Kylián

DEN HAAG - De Haagse choreograaf Jirí Kylián heeft een zeer prestigieuze positie in Frankrijk verworven. Hij gaat toetreden tot de Académie des Beaux-Arts, net als de beroemde Académie française onderdeel van het Institut de France. Kylián was jarenlang verbonden aan het Nederlands Dans Theater in Den Haag, als artistiek leider en huischoreograaf.


Choreograaf-Jiri-Kylian-uit-Den-Haag-foto-Anton-Corbijn.jpg

Choreograaf Jiri Kylián uit Den Haag (foto: Anton Corbijn)

De Académie des Beaux-Arts gaat met zijn komst ook een choreografiesectie beginnen, maar daar moet de Franse Raad van State, de Conseil d'Etat, officieel nog aan te pas komen. De Académie telt nu acht secties, waaronder een voor schilderkunst en een voor beeldhouwkunst. Kylián komt vooralsnog bij 'Les Associés Étrangers', de buitenlandse deelnemers.

Eerdere 'dansleden' van de Académie des Beaux-Arts waren niemand minder dan Maurice Béjart and Marcel Marceau, die wereldberoemd werd als mimespeler. De Académie des Beaux-Arts werd twee eeuwen geleden opgericht door Lodewijk XVIII. De oudste van de vijf academies van het Insitut, de Académie française, stamt al uit 1635.

Zwaard
Académieleden dragen bij speciale ceremonies speciale uniformen. 'En ik moet zelfs een zwaard laten maken, dat ook iets met dans te maken heeft', aldus Kylián, die erg vereerd is. Hij heeft weleens een toetreding meegemaakt en vond het ceremonieel zo indrukwekkend dat het 'angstaanjagend' was.

Nog blijer dan met zijn benoeming is hij met de aandacht voor choreografie van de Académie: 'Heel belangrijk.' Hoe hij zijn taak gaat invullen, daar moet hij nog over denken. 'Het kan passief, door alleen te stemmen, maar ook actief.' Hij heeft tijd genoeg, want zijn officiële toetreding duurt nog wel een jaar. 'Kan ik ook nog wat aan mijn Frans doen, hahaha!'

Paspoort
De in Praag geboren Kylián (71) heeft een Tsjechisch en een Nederlands paspoort. Hij was van 1975 tot eind 2009 verbonden aan het Nederlands Dans Theater (NDT). Tot in 1999 trad hij er op als artistiek leider, daarna bleef hij nog tien jaar werkzaam als huischoreograaf. Alleen al voor het NDT ontwierp Kylián 74 balletten.

Verder maakte hij choreografieën voor het Opéra Ballet van Parijs, de Bayerische Staatsoper in München en het Tokyo Ballet. Hij houdt zich nu veel bezig met film, omdat hij graag dingen wil vastleggen. Hij wil een tweede film gaan maken met zijn vrouw Sabine Kupferberg, verklapt hij.

Bron: omroepwest.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Jiří Kylián : Over levensbomen en kunst

,,Mijn naam is Jiří Kylián. Ik ben van Tsjechische afkomst en ik ben een choreograaf. Samen met mijn vrouw Sabine zijn we in september 1975 naar Den Haag verhuisd en sindsdien wonen we hier. In de jaren die volgden werd ik de artistiek leider van het Nederlands Dans Theater (NDT) en Sabine een danser. Ik bleef 24 jaar in deze functie, Sabine voor 31. In 2017 werd ik een ‘ereburger’ van Den Haag.


In 1978 verhuisden we naar het Statenkwartier en sindsdien fietsten we dagelijks naar ons werk bij NDT via de Scheveningseweg. In 1987 hebben we ons eigen theater gebouwd. Het werd ontworpen door Rem Koolhaas. Dit gebouw was niet alleen het allereerste stuk architectuur dat Rem ooit gebouwd heeft, maar het was het eerste theater dat speciaal voor dans in de wereld was gemaakt. Koolhaas is nu een van de belangrijkste architecten ter wereld. Dit zeer unieke theater werd in 2016 gesloopt. Het bestond slechts 29 jaar. Het werd vernietigd vanwege onwetendheid, politieke machtspelletjes en vanwege het gebrek aan begrip van de culturele geschiedenis in het algemeen.

Mijn gevoelens over het kappen van de bomen op de Scheveningseweg zijn precies hetzelfde ….!

In al die jaren hebben Sabine en ik deze prachtige weg minstens 16.000 keer afgelegd. Het was altijd een therapeutische reis. Deze bomen hielpen ons om ons te concentreren op de uitdagingen in ons werk en om te ontspannen op de terugweg.

Toen ik zag wat er met hen gebeurde, schrok ik heel erg, heel boos. Ik kon het gebrek aan respect voor de natuur, voor onze omgeving en voor alle mensen, die jarenlang tegen deze vreselijke beslissing protesteerden, niet geloven.

De verbinding tussen Den Haag en Scheveningen werd ontworpen door Constantijn Huygens in 1653. Hij ontwierp een weg met aan weerszijden vier rijen bomen. Zijn idee werd nu vernietigd door onwetendheid en gebrek aan verbeeldingskracht. Ik moet toegeven dat ik de ‘wegwerpcultuur’ van sommige Nederlandse politici vaak niet begrijp. Ik begrijp dat we ruimte nodig hebben voor nieuwe ideeën, maar ik heb nooit de idiotie begrepen van het weggooien van dingen die nuttig, mooi en nuttig voor ons allemaal zijn. Ik begrijp dat er nieuwe ruimte moet worden gecreëerd voor innovatie, maar niet voor onwetendheid, luiheid en onverantwoordelijke acties. We leven in de 21e eeuw en ik kan me voorstellen dat er veel briljante jonge hersens in dit land zijn, die graag veel betere en veel creatievere oplossingen willen bedenken dan de simpele en primitieve vernietiging van honderden bomen.

Nu staan er meer bomen op de ‘dodenlijst’ op de Scheveningseweg. Hun verdwijning zou voor mij ondraaglijk zijn – maar misschien zijn er nog steeds enkele verantwoordelijke politici die voor de essentiële kwaliteiten van onze prachtige stad zorgen ….”

(Jiri Kylian)
 

Ad Verschoor

Donateur
Prinses Caroline trekt zwaard voor Jiři Kylián

PARIJS/DEN HAAG – Prinses Caroline van Monaco en Hannover zal de Nederlands-Tsjechische choreograaf Jiři Kylián op 13 maart in Parijs het zwaard overhandigen dat hoort bij zijn installatie bij de Académie des beaux-arts, een eeuwenoude Franse instelling op het gebied van de kunsten. Een positie daar is erg prestigieus.


De Académie des beaux-arts is net als de beroemde Académie française onderdeel van het Institut de France. Kylián werd vorig jaar gekozen tot buitenlands geassocieerd lid: ‘membre associé étranger’. Eerdere ‘dansleden’ van de Académie des beaux-arts waren Maurice Béjart en Marcel Marceau, die vooral beroemd werd als mimespeler.

De in Praag geboren Kylián (71) was van 1975 tot eind 2009 verbonden aan het Nederlands Dans Theater (NDT). Dit gezelschap, dat in het seizoen 2019-2020 zijn zestigjarig bestaan viert, zal dan voor het eerst sinds ruim vijf jaar weer een avondvullend programma brengen van choreografieën van zijn vroegere artistiek directeur Kylián. Sometimes, I wonder heet dat programma en het omvat Bella Figura (1995), Claude Pascal (2002), en Vanishing Twin (2008).

Bron: ditjesendatjes.nl
 
Vandaag 21 maart viert Jiří Kylián zijn 75e verjaardag. Dat zou niet zo bijzonder zijn ware het niet dat hij als choreograaf vele jaren in Den Haag heeft gewerkt en daar zeer bijzondere dingen heeft gedaan. Hij is Tsjech. Men heeft een programma gemaakt waarin overwegend Tsjechisch wordt gesproken. Er zijn erg mooie beelden van Den Haag en Scheveningen in opgenomen. O.a. het panorama Mesdag komt ruim in beeld. Dat is geschilderd in de tijd dat mijn grootvader in 1880 werd geboren in een van de op het schilderij afgebeelde huisjes. Te zien is ook dat Scheveningen toen nog geen haven had en dat men schepen had gemaakt met een ronde bodem, die op het strand werden getrokken. Ook het strand van nu op een rustige dag wordt mooi in beeld gebracht.
De link is: https://www.youtube.com/watch?v=E7VVmEXY7mA
 
In een mail die ik kreeg van het theater uit Praha is vermeld dat je gratis tussen 21 en 27 maart via genoemde link naar de video (die gisteren ook op TV werd uitgezonden) kunt kijken. Wanneer ik deze mededeling goed interpreteer betekent die dat na die datum de link niet meer zal werken.
 
Bovenaan