De smaak en kwaliteit van Tsjechisch voedsel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Hoe zit het met de SMAAK van het hedendaagse Tsjechische voeselaanbod ten opzichte van de Nederlandse? Ons gevoel zegt dat de kwaliteit van bijvoorbeeld het vlees in Tsjechie van beduidend betere kwaliteit is dan in Nederland, zowel in de slagerij als in de supermarkt. Neem bijvoorbeeld ham. Echte ham dus. Geen ingespoten stuk ingeblikt en op smaak gebracht varkensvlees. Rundvlees en gehakt. Geen vlees waar eerst het water er uit moet sudderen voordat het gaat bakken.

Dan de groenten. Over de diverse groenten zijn we wat minder tevreden in Tsjechie. Dan komt omdat men misschien in Tsjechie iets minder gewend is om gekookte groenten,zoals bloemkool of wortelen, te eten. Rauwkost is daarentegen wel beter, bijvoorbeeld tomaat, komkommer, paprika, sla. Ook in restaurants zijn groentes vaak een minpuntje. Vaak het geijkte, kool paprika, tomaat . Als je er van houdt? prima, maar voor ons mag er ook wel eens een wat gekookte groeten bij, zoals broccoli spercieboontjes en bloemkool.

Dan de zuivelprodukten. Wij ervaren die in Tsjechie over het algemeen beter en lekkerder dan in Nederland. Dan moet je niet de in Tsjechie ingevoerde melkprducten van bv DANONE kopen, maar gewoon de Tsjechische melkproducten. Koop bijvoorbeeld maar de goedkoopste youghurt. Ik meen zo'n 9 kroon per pak/beker. Lekkere boerenyouhurt, Zelf wat krusli en of fruit er door doen. Heerlijk. Beter dan in Nederland.

Of idealiseer ik het nu een beetje? Gaat mijn nostalgie naar vroegere Nederlandse producten met mij op de loop?

Gaarne commentaar!
 
Smaak

Ik kan me helemaal vinden in wat je beschrijft.
Vooral van het vlees en de worstsoorten kan ik in Tsjechie echt genieten. Het vlees is over het algemeen smakelijker dan in Nederland. Wat de groente betreft bestellen we meestal een salade bij ons gerecht. Hoe de salade is is erg afhankelijk van de kok. Ik heb het idee dat groente er een beetje bijhangt in de restaurants.
Wij hebben meegemaakt dat groente niet was gewassen en wij zand zaten te eten.
Over de zuivelproducten hebben wij ons vanaf het begin van onze vakanties in Tsjechië(1996) verbaasd. En dan met name over de uitgebreide keus.
 
Hetzelfde met de kazen, bvb. flessen water...enz.. Ik tracht vooral de Tsjechische producten te kopen als ik daar ben (Koekjes uit Opava ipv Lu, chocolade merk Orion ipv al de rest ...Tsjechische honing allerhande streekproducten.

Grote merken zoals Danone. willen enkel monopliseren en streven veel winstbejag na. Ze gooien er veel geld tegen aan om de markt in een bepaald land te veroveren.
Nadat ze de kleintjes weg geconcurreerd hebben, verhogen ze hun prijzen naar eigen goeddunken.op de vrije markt.

Danone doet momenteel een wereldstudie ivm marktonderzoek : er was 2 weken geleden een internationale bijeenkomst van marktonderzoekers in het Amabassador Hotel te Brussel. Zij hadden als doel het consumptiegedrag van de Belgen op gebied van youhourtverbruik te bestuderen.. Vrije keuze ? Neen, wij worden stilaan blindelings gemanipuleerd door de grootschaligheid.
 
Tja, een bekend gevolg van veel omzet willen maken is dat de fabrikant de smaak/vormgeving van zijn producten zo toegankelijk mogelijk maakt voor een groot publiek. Producten met een eigenzinnig karakter verkopen per definitie slechter dan producten met een vlakke middelmatige smaak, omdat de meeste mensen gemakzuchtig zijn en dat laatste dus sneller lekkerder vinden.
 
Wij zijn enthousiast.:)
Ik ben meestal de `dappere`in de keuze.
Stoofpot-achtige gerechten zijn prima. De salades die wij geproefd hebben waren heerlijk. Vooral Kees en Charlotte zijn helemaal weg van de salades in Brniste. De eigengemaakte bramborak varieteiten vinden wij de lekkerste. Ook de voorgewerkte hebben we geproefd, maar daar zijn we minder enthousiast over:( . En zuurkool gerechten , super lekker en gezond.:lekker:
Alle soepen die we geproefd hebben waren heerlijk.
Ook in de winkels valt ons op dat er behalve bloemkool alles te koop is. En dat het een stuk mooier uitziet dan in Frankrijk.
Meestal zijn we zo`n maand achter elkaar in Tsjechie. We doen dan eerst `voorzichtig`boodschappen. van alles om te proberen. Ook de vruchtensappen etc. zijn heerlijk. En na een aantal flessen getest te hebben kiezen we een lekker Tsjechisch wijntje.
Hilde
 
Vorige week nog bloemkool gekocht in Tsjechie, en sperciboontjes (import uit Spanje) Waren niet zo lekker.
Ons valt op dat de kwaliteit van het eten in restaurants erg wisselend is, zelfs in hetzelfde restaurant. Maakt het wel zo spannend!
 
Ja, zo zie je maar weer, smaken verschillen!!
Ik vind alle etenswaren uit Frankrijk lekkerder dan uit Tsjechië, als wij naar Frankrijk gaan nemen we veel worst en kaas mee naar Nederland.
Ik vind de Tsjechische worst en kaas te eten maar alleen daar!!
Uit Tsjechië gaat wel drank mee (en dan veel hoor!!!) :)

Maar wij gaan toch echt veel en veel liever naar Tsjechië op vakantie dan naar Frankrijk!!! :oeps:
 

Maria

Geroyeerd Lid
Wij hadden deze vakantie heerlijke gebakken bloemkool in ons pension! Volgens mij gewoon in een jasje uit de frituur oid, maar lekker!! (normaliter ben ik geen bloemkoolfan).
 
Bovenaan