De Petrintoren in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leen

† In Memoriam
Het treintje dat loopt naar de Petrintoren is wegens bouwwerkzaamheden vanaf 1 juni 2006, deze zomer buiten bedrijf.

Het kon mij niet tegenhouden om een klobassa te eten en een glas Gambrinus te drinken aan de voet van de toren. Ik ben omgereden met lijn 22 naar het Strahovsky kláster.
BTW, na een uur naar boven turen is het me nog niet gelukt voldoende moed te verzamelen de toren te beklimmen. Ik moet nog maar eens gaan :D

Leen
 
Ben blij dat ik niet de enige ben met dat gevoel. Ik ben maar snel weer naar beneden gegaan. Ben echt geen angsthaas, maar dit was echt te bizar. Heb wel vaker op een hoge toren gestaan (bijv. de Euromast in Rotterdam). Wat ging dat ding te keer in Praag.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Een opvallend bouwwerk in het Petrinpark is de imitatie-Eiffeltoren, gebouwd voor de tentoonstelling van 1891. De achthoekige toren is 60 meter hoog, slechts een vijfde van zijn Parijse voorbeeld. De enige manier om de top van de toren te bereiken, is door de 299 treden van de wenteltrap te bestijgen. Als je eindelijk boven bent, heb je ook wat: een adembenemend uitzicht over Praag.

Naast de toren kun je een bezoekje brengen aan het naastgelegen astronomisch observatorium, drie oude kerken of het reliek van de 1891-tentoonstelling, een doolhof van spiegels. Daarnaast leent het park zich uitstekend voor romantische wandelingetjes. Vooral in de maanden april, mei en juni is het park erg in trek.

Meer in het Tsjechisch lanovka met oude en hedendaagse foto's.

P7090011_Kabelbaan_Petrin_Small_.JPG


Foto in de funiculaire.
 
In 1990 heb ik de Praagse Eiffeltoren beklommen.
Een heel avontuur. Hij was in zeer slechte staat. Er ontbraken gewoonweg treden. Topper van de toren was een stalen bad wat er zomaar ergens tussendoor geparkeerd stond. Geen idee wat dat ding daar deed.
Het hele park was toen in een deplorable toestand, geen idee hoe het er nu bij staat.
Het bad zal wel verdwenen zijn. Tenminste: ik ga er vanuit dat dat zo is, of kan je er nu op grote hoogte baden?

Groeten van Kukel.
 
Bovenaan