De nieuwe kachel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

smaken verschillen, uitgaven voor kachels óók! er zijn kachels alléén voor de warmte, kachels voor warmte maar mét ingebouwd oventje (o.a. kippeboutjes) er zijn kachels die tevens het retourwater van de radiatoren opwarmen ( s výměnikem) én er zijn kachels voor direkte warmte, mét oventje en die het retourwater ( s výměnikem) van de radiator verwarmt (energie kosten besparend)! van de laatste een fotootje

WEB_Bea%20forno%20acciaio%20170_1.jpg.jpg


maarja, niet alleen smaken verschillen, óók de prijzen!!
 
Dit is de kachel.
Sorry dat het verhaal en foto's stukje bij beetje gaat maar ik heb een zeer slechte internetverbinding, zo een kl*** dongel, zeer traag en valt vaak weg.


Ik heb ook dezelfde kachel en dat geeft me een warmte, wij hebben er wel een spiraal in zitten die het water van de CV verwarmt zodat we op de houdkachel meerdere kamers kunnen verwarmen.
Arie cz
 
Bedankt voor jullie reacties.
Natuurlijk: smaken verschillen, als je maar gelukkig bent met de keuze die je maakt, dan is het goed.
Het wachten is nog op een foto van Lina haar kachel.

Onze oude kachel gebruikte 4 stukken hout per uur met alleen maar warmte aan de voorzijde.
Deze kachel gebruikt 1 stukje hout per uur en geeft warmte rondom en het is heel interessant om te zien hoe dit opbrand.
Het hout vlamt eerst wat en gaat als het ware in ruststand.
Je ziet het hout vergassen en bovenin verschijnt een blauwe gloed.
En een overheerlijke warmte verspreidt zich door het huis.
Ik overweeg om bovenin de wand een paar gaten te boren zodat de warmte als een soort overstroom zich beweegt naar het achtergelegen trappenhuis.

Dat was het verhaal van de kachel.
Oh ja hoe zit het nou met de voorschriften?

En om te besluiten: we hebben de voorgevel ook aangepast, ook in diversen plaatsen of is er al een sub rubriek?

Groet van een harde werker.
 
Het wachten is nog op een foto van Lina haar kachel.
Haha, wat ben je toch ook een lekker ding! :D Het zit je niet lekker maar dat is onterecht! Het totaalplaatje is mooi geworden en je zit er behaaglijk warm bij.
Ik plaats eigenlijk zelden meer foto's van ons huis hier op het forum en het was bovendien even zoeken naar een plaatje van de kachel maar...ik vond er eentje uit de tijd dat het huis nog net niet bewoonbaar was.
Zie hier:
kachel.jpg
Hij brandt als een tierelier!
En geef je commentaar gerust, ook al is dat negatief of smakeloos, :deuk: even goede vrienden!:ja:
 
Natuurlijk zijn we goede vrienden!

Die kachel van jullie lijkt wel op een voorloper van de onze.
Een Tsjechiese kopie van Haas + Sohn?
Ik vind het niet erg om commentaar te krijgen op wat mooi is of niet.
Een beetje kletsen, jennen?, kan geen kwaad.

Ik vind de plaats van jullie kachel wel een beetje curieus, ik had een nieuw gaatje gemaakt en de kachel lekker recht voor de schoorsteen geplaatst.
Maar misschien past het luipaardvel er dan niet meer voor.
Maaruh, hoeveel blokken hout verstookt jullie kachel per uur?
Zomaar een vraagje.
Andere leden mogen dit ook beantwoorden voor wat betreft hun kachel.
Want ik vind het zo knap dat je een kachel kan ontwerpen die een heel groot rendement geeft tegen zo weinig mogelijk luchtverontreinigingen.
 
Ja, het is een voor-loper, hij komt bij Char uit de achtertuin! :D
Ik houd niet bij hoeveel blokken hout we erin gooien, maar sowieso meer dan wat er in jouw kachel gaat. Deze verwarmt het hele huis prima, (ook vloer en radiatoren en als we willen de boiler erbij maar dat schiet niet erg op in de winter) ook als het extreem koud is. Hangt natuurlijk ook van de houtsoort af. Weet wel dat we geen hout meer halen uit Jilemnice, die stapel was er in een mum van tijd door. :stout:
 
Abx

Wij hebben deze zomer de ABX Iberia aangeschaft en meegenomen naar Nederland. Is 250 kilo in de kofferbak, maar dan heb je ook wat. Misschien moet ik maar een bedrijfje beginnen:ja:. Geeft 7 kilowatt aan warmte. In onze ogen een prachtig ding, maar ja smaken verschillen.
 

Bijlagen

  • abx_iberia_bez_soklu_lacnekrby_25020.jpg
    abx_iberia_bez_soklu_lacnekrby_25020.jpg
    43,7 KB · Bekeken: 6

char

† In Memoriam
Hout?.. Ik denk dat Pozor Pes nog wel "wat" heeft liggen. ( en alleen maar goed hout!! )

Alleen,.. hij is pas volgende week weer terug uit Tsjechie.

Het gaat goed met hem,..hij heeft het reuze naar zijn zin, want hij heeft zich een paar weken drie slagen in de rondte gewerkt!!..:lmfao:

Dus volgende week even een PM sturen!!...

Char.
 
Onze oude kachel gebruikte 4 stukken hout per uur met alleen maar warmte aan de voorzijde.
Deze kachel gebruikt 1 stukje hout per uur en geeft warmte rondom

Vind ik eigenlijk het belangrijkste aan deze kachel,las van de week
n.l. in de krant dat houtrook 20x gevaarlijker is dan rook van
sigaretten en in belanrijke mate bijdraagt aan uitstoot van CO2
en fijnstof PM2.5.
...Dus...iedereen naar de kachelboer en zo'n fijne hoogrendements
kachel kopen....wordt het buiten veel gezonder...:D
 
Oke Pepo, zal ik dan maar de voorschriften vertellen.
Er zijn uiteraard voorschriften over de bouw en de materialen van de schoorsteen.
Maar er staat nergens voorgeschreven over de bekleding van een schoorsteen.
Dat mag een ieder voor zich bepalen.
Daar ik in het verleden enkele brandweerkorpsen in Nederland het Bouwbesluit heb uitgelegd meen ik te weten waar ik het over heb.
Mijn schoorsteen bestaat uit metselwerk, 30 mm daar vandaan zijn er houten regels op gemonteerd, zodanig dat er geen contact is met het metselwerk.
Achter de regels ter plaatse van het schoorsteengat is 80 mm glaswol geschoven.
De bekleding is van 12, 5 mm gipsplaaat.
Ik heb mijn eigen regeling op losgelaten en ik ben er van overtuigd dat deze constructie prima voldoet en dat er geen brand kan ontstaan.

Groet van Kukel.
 
Bovenaan