(De kinderen van) Lidice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tijdens onze (werk)vakantie in Tsjechie ben ik begonnen met lezen in het boek "HhhH". Wat indrukwekkend! Geweldig, wat een pakkend geschreven boek! Ik heb het bijna uit, ben huiverig voor het laatste gedeelte..
Wie heeft het ook gelezen?
 
Tijdens onze (werk)vakantie in Tsjechie ben ik begonnen met lezen in het boek "HhhH". Wat indrukwekkend! Geweldig, wat een pakkend geschreven boek! Ik heb het bijna uit, ben huiverig voor het laatste gedeelte..
Wie heeft het ook gelezen?

Ik wil het boek binnenkort kopen. Ik ben geinteresseerd in de geschiedenis van Lidice en de aanslag en heb al meerdere boeken hierover gelezen. Ook Lidice en de schuilplaats van de parachutisten bezocht. Volgens mij is HhhH een roman gebasseerd op feiten. Ben erg benieuwd naar dit boek.
 
lidice

ik kom al 15 jaar in tsjechie en ook dus in lidice.
Toevallig zag ik dit onderwerp en zit het nu met tranen in de ogen te lezen, want het is inderdaad heel aangrijpend.
Toen ik er was, was er niemand,we dachten dat het gesloten was,maar 2 zeer vriendelijke dames deden de deur van het museum voor ons open en kregen alles te zien van de kinder tekeningen tot de film.
Buiten was het, echt waar, doodstil, geen vogel, geen stemmen , geen auto te horen, dit is zeker een van de meest indrukwekkende momenten geweest die ik gehad heb.
Ook is er mij verteld dat later andere plaatsen in europa hun plaatsnaam tijdelijk in Lidice veranderen uit loyaliteit/respect voor Lidice. Hoop er binnenkort weer een keer te komen, dan zijn de kids er ook groot genoeg voor, want dit mag nooit vergeten worden.
 
Is de film alleen in het Tsjechisch? Of zit er ook een Engelse/Duitse ondertiteling bij? Ik wil de film eigenlijk ook wel graag hebben. Is er iets bekend over wat de dvd moet kosten?
 
Hoera voor Kuurgast! :hoppa:
Ze heeft dé (enige) dvd (in die Ts.winkel) voor mij gevonden en meegenomen!
Ondertiteling in diverse talen, dus dat zit goed. Bedankt lieve Kuur, ik ben er erg blij mee! :bloem:
 
Weliswaar niet in Lidice geweest maar kan me er wel iets bij indenken..
Wij zijn nl. in Oradour in Frankrijk geweest, bijzonder aangrijpend.
We kwamen er tegen zondsondergang aan en dan wordt je toch wel even stil...
We waren praktisch de enige bezoekers gezien het late tijdstip, het was best wel luguber, de kinderen hebben het er nog wel eens over.
 
Wij hebben inmiddels de film bekeken. Vaak is een op waarheid beruste film overdreven gedramatiseerd, dat gevoel hadden wij bij deze film niet. Aangrijpend verhaal met veel herkenning van de verhalen die ik gelezen heb, een "must see" voor een ieder die interesse heeft voor het drama van Lidice.
 
Bovenaan