(De kinderen van) Lidice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Opnames film "Lidice" eindelijk begonnen

In Mladá Boleslav zijn de opnames voor de speelfilm Lidice begonnen. In de film van regisseur Petr Nikolaev gaat het om het verhaal van het gelijknamig dorp in de tweede wereldoorlog. De film zal op 9 juni 2011, de verjaardag van de trieste gebeurtenis, in premiere gaan.

De film, gebaseerd op een scenario van Zdenek Mahler, kreeg nauwelijks sponsors in de aanloop en kreeg later nog af te rekenen met ziekte van regiedirecteur Alice Nellis. Donderdag viel echter de eerste "klep" onder leiding van regisseur Petr Nikolaev.

JAZ344ffd_poster_herci_lanscape1.jpg


Het is een verhaal vol emotie, die erop wijst hoe ogenschijnlijk kleine dingen kan de loop van de geschiedenis veranderen en leiden tot een tragedie. De belangrijkste rollen worden weergegeven Karel Roden, Martha Issová en Zuzana Bydžovská.

JAZ34b328_filmlidice.jpg


Het logo van de film.

226187-top_foto2-cmx53.jpg


Karel Roden en Jan Budař.

idnes.cz (video's)

novinky.cz
 
Dossierinformatie

Nieuwsdatum10 juni 1942OnderwerpOorlogLandTsjechiePlaatsingsdatum9 juli 2007Foto bronhttp://content.answers.comAuteurNieuwsdossier


10 juni 1942 - Uit wraak op de moord op Reinhard Heydrich werden in het Tsjechische dorpje Lidice 192 mensen om het leven gebracht en nog eens 198 vrouwen en 98 kinderen gedeporteerd naar onder andere Auschwitz.
Het bloedbad was een wraakactie voor de moordaanslag op de plaatsvervangende leider van de SS, Reinhard Heydrich. Hitler eiste wraak en er moesten 30.000 Tsjechen geëxecuteerd worden. De nieuwe leider in Tsjechië, leek dit een slecht idee omdat men de arbeidskrachten goed kon gebruiken. Hitler eiste toch wraak en gaf stiekem de opdracht om een arbeidersdorpje met de grond gelijk maken. Waarom er voor Lidice werd gekozen, bleef onduidelijk.

Na een kort bezoek op 4 juni, waarbij één familie werd meegenomen, kwamen de Duitsers op 9 juni terug. Het dorp werd hermetisch afgesloten en de mannen, vrouwen en kinderen werden gescheiden. De vrouwen en kinderen werden opgesloten in de school en de mannen, ouder dan 15 jaar, in een boerderij. Het dorp werd geplunderd en huizen in brand gestoken.

De volgende dag werden de vrouwen en kinderen in vrachtwagens weggevoerd, terwijl mannen, in rijen van 10, geëxecuteerd werden. Zelfs de dieren in het dorp werden koelbloedig afgeslacht. Nadat alles en iedereen in het dorp om het leven gebracht was, werd het dorp volledig met de grond gelijk gemaakt en omgetoverd tot een onherkenbare plek.
 

kuurgast

Donateur
219746.jpg


Nadat het beeld van het meisje werd gestolen zijn er spontaan inzamelingsacties gehouden voor een
nieuw bronzenbeeldje.De beeldhouwer Oldřich Hejtmánek heeft aangeboden het gratis te maken zodat
alleen het materiaal betaald hoeft te worden.Zo blijft er nog geld over om de rozentuin de komende jaren
op te knappen.17 Januari zal het beeldje geplaatst worden.

Bron:ct24.cz.
 
Wow, dit verhaal kende ik nog niet. Wat een wandaden in WOII, maar dit was toch wel weer een absurde. Ik heb me der wat verder in verdiept en het is erg indrukwekkend. De volgende keer dat ik weer naar Tsjechie ga en redelijk in de buurt ben ga ik het dorp en het museum zeker opzoeken.
 

kuurgast

Donateur
225177.jpg


Vandaag is een nieuw gegoten beeldje van het meisje geplaatst zodat de groep weer compleet is.
De plechtige onthulling van het standbeeld werd bijgewoond door ongeveer 200 mensen, onder wie
de dochter van Marie Uchytilové. Een groot deel van de toeschouwers waren echte "Lidice kinderen,
die nu 80 jaar en ouder zijn. "We komen hier elk jaar, zo vaak als mogelijk," zei een van de overlevenden.
Om herhaling van diefstal te voorkomen is de beveiliging aangepast met de nieuwste technologie die beschikbaar is binnen de Tsjechische Republiek.

Bron:ct24.cz + idnes.cz.
 
Ze weten wel wat ze mee moesten nemen, ik vond dit het meest "rakende" beelden van allemaal.
Dat komt mede omdat mijn eigen zoon vaak, op exact dezelfde wijze, zijn handjes vouwde/draaide toen hij klein was. Maar ik denk dat meer ouders dit herkennen. Het is sowieso een van de mooiste monumenten die ik ooit heb gezien. En nu maar hopen dat ze er met hun tengels vanaf blijven!
Lidice5.jpg
 
Dank je wel, Freddy, maar dit is niet het boek wat ik bedoel. Dit is een nieuw boek en Praag staat op de cover.

Wanneer het mij lukt om het te vinden, zal ik het laten weten. Wellicht zijn er nog meer mensen met interesse voor het boek.

Als iemand anders weet welk boek ik bedoel, graag!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dan was het dit boek.

catalogue_11301_detail.jpg


346 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff J.M. | november 2010 isbn : 9789029086851

In het epicentrum van 'HhhH' (voluit: 'Himmlers hersenen heten Heydrich') sluimert Operatie Anthropoid, die leidde tot de aanslag op nazikopstuk Reinhard Heydrich – of 'het blonde beest', zoals hij door zijn fans genoemd werd – door Jozef Gabčík and Jan Kubiš , een Tsjechische en een Slowaakse parachutist.

Googel op "HhhH boek" en tal van info komt.
 
Ja Char, blij dat ik iemand tref die ook zo denkt: zo heb ik Sophie's choice nooit gezien, kan er gewoon niet tegen. Dit boek heb ik doorgebladerd en ik hoop dat het voor mij te behappen valt...:(

Ik zal het laten weten.

(gisterenavond heb ik het boek besteld)
 
Verder de film Atentát van Jiri Sequens (in het Tsjechisch). De vergelding in Lidice komt hier niet in voor, wel de aanslag zelf.
De Praagse brandweer moest op last van de Duitsers de catacomben van de kerk (Sv Cyrila a Methoda op de Resslova 9a, Praha 2) waarin de Tsjechische vrijheidsstrijders zich verschanst hadden, onder water laten lopen.

De film ligt soms voor 44 Kc bij Levne Knihy. Mooie zwart/wit beelden in een verder ietwat knullige film. Maar voor het geld hoef je het niet te laten.
 

char

† In Memoriam
Het is totaal off-topic,... maar ik zat gisteren te denken:....Waar zijn ze gebleven?.. Al die lieve, aardige mensen die hier vroeger op het Forum schreven?..
Er kwam een hele rits namen voorbij, samen met hun door mij onthouden schrijfsels...Een dikke 50 namen, en de door mij verzonnen beelden daarbij. Dieter....Jij was er een van..

Char.
 
Bovenaan