De Karelsbrug

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leen

† In Memoriam
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn een flink aantal beelden de afgelopen decennia al vervangen door replica's en zijn de originelen opgeslagen in musea. Kan iemand daar meer over vertellen?
Inderdaad staan hier in de kazematten van Vysehrad sinds ik dacht 1992 een deel van de orginele beelden opgeslagen. Een ander gedeelte staat ergens in het noorden van het centrum. Ik ben de naam vergeten.

Leen
 
Volgens mij heeft men voor alle beelden op de Karelsbrug al tientallen jaren afgietsels paraat staan. En is (bijna) niets meer origineel en hoeft men geen toevlucht tot plastic te nemen. Behalve als men heel goedkoop wenste te zijn.
 
Die beelden zullen hoe dan ook vernield worden, dan lijkt mij plastic het goedkoopste.
En het makkelijks te vervangen per onderdeel.
Zou dan ook beginnen met een opvoeding op de scholen,universiteiten met het bewust maken van hun Tjechische erfgoed.
Kleine filmpjes op de TV voor de ouderen Vandalen .
Mag ik een domme vraag stellen? Hoe oud zijn deze beelden? in welke tijd geplaatst?
 
Dank je, ik bedoel de originele beelden.
Wat het lezen betreft ! heb ik soms wat moeite vanwege een PC probleem.
Sommige stukken vervormen in een soort tekens , vooral kleine letters.
Weet niet hoe het goed te krijgen.
 

Pelhřimov

Donateur
:offtopic: Apolonia, ik weet niet of dit helpt om het beter te kunnen lezen:
Hou de CTRL knop ingedrukt en draai aan het scroll-wieltje op je muis.
Hiermee kan je (meestal) het beeld vergroten/verkleinen.

groetjes

Jeanne
 
Erg lief van je .stuur je een pb anders is het zo erg off topic.
In vele steden staan de originele beelden niet meer , dacht zelfs dat half Athene in het museum staat vanwege de luchtvervuiling en souvenirs jagers.
Zeer jammer dat zulke beelden vernield worden .
En tegenwoordig met de hoge prijs van brons en andere metalen .
Slopen ze beelden om om te smelten.
We krijgen een hele PVC Maatschappij
 

Freddy2005

† In Memoriam
Duikers hebben reeds een stuk van het vernielde beeld teruggevonden in de Vltava. Een stuk van de Hebreeuwse tekst die afgebroken was is gevonden. Er zal verder gezocht worden naar de nog ontbrekende delen.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Cameras tegen vandalisme

In de komende weken zullen een tiental cameras opgehangen worden in de torens aan beide zijden van de Karelsbrug. De bedoeling is de brug te observeren i.v.m. vandalisme. Uit een recent onderzoek is gebleken dat er opnieuw 18 van de 31 beelden beschadigd zijn. Ook worden de politiepatrouilles op en rond de brug verhoogd.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Praag gaat Karelsbrug restaureren

Het stadsbestuur van Praag gaat werk maken van de renovatie van de beroemde Karelsbrug, de oudste bewaarde brug van Praag en een van de voornaamste bezienswaardigheden van de stad. De renovatie start maandag en wordt gespreid over een tiental jaar. Dat maakte burgemeester Pavel Bem van de Tsjechische hoofdstad vandaag bekend.

De brug, die sinds de jaren zeventig enkel toegankelijk is voor voetgangers, telt een dertigtal beelden die dateren uit, voornamelijk, de baroktijd en biedt een wondermooi panoramisch zicht. Het bouwwerk haalt miljoenen bezoekers naar Praag. Om die reden heeft de stad geopteerd voor een renovatie in verschillende stappen. Gedurende de renovatieperiode zal er zo, dag en nacht, steeds een vier meter brede passage beschikbaar blijven voor bezoekers. De brug, waarvan de eerste steen 650 jaar geleden op 9 juli 1357 werd gelegd, is onder meer getroffen door erosie. (belga/dm)

demorgen.be 17/08/2007 21u39
 
Freddy2005 schreef:
De renovatie ..... wordt gespreid over een tiental jaar ..... Gedurende de renovatieperiode zal er ..... steeds een vier meter brede passage beschikbaar blijven voor bezoekers.
Heb je dat wel goed gelezen/begrepen/vertaald, Freddy? :confused:
Ik kan me niet voorstellen dat er gedurende een tiental jaren slechts een strookje van 4 meter breed resteert om over te lopen. Dan kunnen ze de Karelsbrug wel afvoeren van de lijst Toeristische Trekpleisters.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het bewuste artikel is gewoon overgenomen zoals het in de krant verscheen.

Hieronder het artikel zoals radio.cz het publiceert.

Karlsbrücke: Am Montag beginnt umfassende Restaurierung

Kurz nach den 650-Jahr-Feiern beginnt am Montag die umfassende Restaurierung der Prager Karlsbrücke, die sich über zwölf Jahre hinziehen soll. Die Brücke wird aber während der ganzen Zeit zugänglich bleiben, gab Oberbürgermeister Pavel Bem am Freitag bekannt. Man wolle sich bemühen, die Arbeiten nicht zu einer Behinderung, sondern zu einer zusätzlichen Attraktion zu machen, so Bem. Unter anderem sollen Kanalisation und Fahrbahn erneuert und schadhafte Steine ausgetauscht werden. Im Rahmen der Rekonstruktion wird auf der Brücke auch wieder Gasbeleuchtung installiert.

Dus afwachten en ter plaatse polshoogte gaan nemen. We horen binnen de kortste keren wel hoe het verloopt.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hier alvast een eerste foto.

1187621960_200708200421_KULPRG_1.jpg
 
Bovenaan