De grijze madonna

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Voorjaarsvakantie 2007

Het zit er weer op, de twee weken Zbyslav en 3 dagen Dolni Lanov. Schitterend mooi voorjaarsweer. Ook nu weer de gebruikelijke heksenverbranding op 30 april meegemaakt. Gelukkig heb ik mijn vrouwtje weer mee terug gekregen. Geluierd, gewandeld, in de zon gelegen, buiten “ de deur” gegeten., wat kleine klusjes gedaan en zo nu en dan een uitstapje. :)

Zo zijn we op 28 april naar Plzen geweest, inkopen gedaan en de brouwerij bezocht. Onze vrienden waren daar nog nooit geweest dus…. Het is al vrij warm als wij rond 11.30 uur op het marktplein aankomen. De zon brandt best en op de terrasjes op het plein wordt al een stevig pivootje genuttigd. Vriend Jan wil de toren wel even beklimmen en de vrouwen willen in de gezellige zijstraatjes van het marktplein even winkelen. De toren heb ik al vaker gezien en in winkelen had ik geen trek. Dus nestelde ik mij op 1 van de banken die in een theather-opstelling op het marktplein stonden. Lekker in de volle zon. Een metertje of twee verderop zat een (mogelijk) dakloze of zwerver. Haveloos, zijn schamele bezittingen naast hem op de bank. Twee plastic tassen met wat kleding of zoiets. Aanvankelijk was de zwerver in gesprek met een lotgenoot, maar toen die verdween kreeg ik de aandacht van de man. In wat Duits probeerde hij een praatje te maken. Lukte niet erg. Na drie zinnen gemurmel ging het pak met goedkope wijn naar de getuite lippen, zoals een voornaam forumlid zou zeggen. Het pak raakte leeg. De portemonee werd uit de plastic tas gehaald. Even werd er wat gerommeld in het kleingeld. Toen keek de man om zich heen om vervolgen aan mij te verzoeken even op zijn bezittingen te passen. Ach ik had toch niks te doen en voordat Jan van de torenbeklimming terug zou zijn zou de zwerver ook wel terug zijn. Dus paste ik even op de spulletjes van de man. Hij kwam vrij snel terug. Met een nieuw pak wijn en een doosje sigaretten. Hij bedankte mij vriendelijk voor de bewezen diensten.

Waar ze zo snel vandaan kwam weet ik niet, maar opeens was ze er. Toen de man een sigaretje opstak stond ze voor hem, Haar knokige hand uitgestrekt en een rauwe stem met (vermoedelijk) de vraag om een sigaretje. De vrouw werd met een snauw afgepoeierd. Scheldend en tierend ging ze twee banken achter ons zitten. Een zeer opvallende verschijning. Vermoedelijk een ROMA-vrouw. Lang zwart-grijs haar, een zeer zongebruind gezicht, een lange grijze wollen jurk die tot haar enkels reikte. En, opvallend, een paar mooie gepoetste schoenen. Een enkele tand in de mond. Hier voltrok zich vervolgens een raar schouwspel. Zonder geluid te maken was ze in haarzelf aan het praten. Theatraal zwaaiend met haar armen. Regelmatig een kruisje slaand en wrijvend over haar buik om vervolgens verder te gaan met haar geluidloze geweeklaag. Dat duurde zo’n 20 minuten. Toen stond ze op. Liep naar mijn buurman en maakte vlak voor hem een lange neus. Ze liep niet, nee ze schreed. Iedereen moest haar zien!!! Het moet ooit een mooie vrouw zijn geweest. Waardig wandelde ze zeer langzaam langs de terrasjes op het plein. Op 1 van die terrasjes liep ze naar een meisje van een jaar of twintig. Ik zag de ze en sigaret kreeg van die vrouw. Het sigaretje werd triomfantelijk aangestoken. Ze kraaide nog wat naar mijn buurman die wederom een lange neus van haar kreeg. Toen verliet ze waardig het marktplein. Zeer zeker een opvallende verschijning in Plzen die, denk ik , door meerdere forumleden moet zijn opgevallen. :confused: ??
 

Macek

Geroyeerd Lid
Na drie zinnen gemurmel ging het pak met goedkope wijn naar de getuite lippen, zoals een voornaam forumlid zou zeggen.

Kijk ondanks dat hij dus wel " van de straat is " is er toch nog sprake van enige manieren en cultuur, dat vind je dus nog overal, gelukkig maar. Wederom genoten van een schitterend verhaal, bedankt Tabe.
 
Je wordt verdomd nieuwsgierig wat zo een vrouw heeft meegemaakt.

Bijna zou je haar uitnodigen om naar haar verhaal te luisteren.
Maar dan is de romantiek er van af.

Bedankt Tabe voor je verhaal.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik heb er twee foto's van gemaakt, maar - helaas- op afstand. Foto's zijn dus niet zo duidelijk. Ik durfde het ook niet echt; bang hoe de vrouw zou reageren. Maar soms zegt een verhaal meer dan 1 of 2 foto's.
Bij deze toch maar eventjes de twee fotootjes. Op onderstaande foto staat de mooie mevrouw en geheel rechts de zwerver. Ik hoop dat ze een beetje duidelijk zijn?!

zbyslavapril2007 032.jpg zbyslavapril2007 033.jpg

de bagage van de zwerver waar ik eventjes op moest passen.
 
Twee plastic tasjes met bezittingen , waarom hebben wij dan zeker 10 keer zo veel tasjes staan die we de laatste jaren niet aangeraakt of gemist hebben?
Wat doen we niet goed ?
 
Bovenaan