De bouw van een carport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De bouw van een carport ging als volgt……….

De buurvrouw haar wagen staat altijd buiten, die van de buurman binnen.
De buurvrouw had dus graag een overkapping gehad want elke dag ’s morgens vroeg sneeuw ruimen als ze naar haar werk gaat vond ze maar niets.
De buurman had geen idee hoe hij dat aan zou pakken dus op een goede dag komt hij naar mij toe en vraagt om assistentie, en of ik enig idee had hoe een en ander aan te pakken.
Wel, dat had ik en we hebben eerst de plek bepaalt.
Tegen het huis aan en zodanig dat de buuf zo omhoog in een keer onder het afdak zou staan en zonder dat ze de kolommen eruit zou rijden.
Afijn, de buurman had zat hout en geen idee, ik had geen hout en zat ideeën.
Alles uitgelegd hoe een en ander te maken en hij knikte ja, hij begreep het en ik zag dat hij er niets van begreep.
Afijn, we hebben eerst 4 balken op maat gezaagd, zijnde de kolommen.
Daaroverheen komen de liggers en dan de beplanking.
Jawel, om een en ander duidelijk te maken voor hem hebben we eerst de houten kolommen neergezet, gewoon los, daarna de liggers er overheen, ook los en zo had ik ook de maat voor de poeren te pakken en de maat om het spul aan het huis te verankeren.
Man, o man wat een geluk, de buurman had het helemaal door en tevreden leunde hij tegen een kolom waarop de hele zaak in elkaar sodemieterde!
Ik kon nog net tussen de vallende balken wegspringen.
Tsjechische vloeken weerklonken over het dal. De buurman had een balk op zijn hand gekregen.
Maar ja, ik was nog niet helemaal klaar met het aftekenen dus weer het hele spul opgebouwd en tegen de buurman gezegd: blijf met je tengels van die kolommen af.
En dat zeg ik gewoon in het Nederlands en hij begrijpt dat donders goed.
Afijn, ik teken de maatvoering af en………………………….
 
Gaat die eikel van een buurman weer tevreden tegen die houten kolom leunen en weer sodemieterde het hele spul in elkaar!
Tot aan Nedjek hoorde ze zijn getier.
Zwijgend ordende ik het hele spul, alle maten had ik, de plaatsen van de poeren op de grond afgetekend.
Zo, het graven van de vier gaten kon beginnen.
Na een gat had ik het al gezien, het was bloedheet en geen doorkomen aan.
En het waren er nog drie te gaan, 60 cm diep.
Gelukkig kwam de schaapherder langs en die bood aan om de gaten uit te hakken.
Bij het genot van een biertje zag ik hem hakken en zweten.
Een dag later zaten de gaten erin.
Heb je beton, vroeg ik.
Nee.
Cement?
Ja, heb ik.
In de garage stond een grote plastic ton vol met cement, geen idee hoe oud en hoe hij er aan was gekomen.
Oke, met cement dan maar.
Zand, heb je zand?
Tuurlijk, achterin de tuin onder een dekzeil lag een hoop zand.
Stenen zat om beton mee te maken, maar eerst de rotsstenen klein gehakt.
Cement, zand en stenen gemengd,
Hij had ook nog 4 draadeinden met een hoekijzer en die heb ik centraal in het gat gezet, daaromheen een mandje van kippengaas gemaakt en hup de beton er in gegooid.
Flink aangestampt, tja een trilnaald had ik niet.
Na een dag wachten de houten kolommen op het hoekijzer gemonteerd en middels schoren perfect waterpas, vertikaal dus neer gezet.
En heet dat het was, het water gutste langs mijn bloedmooie lijf.
Afijn, de kolommen stonden, het beton was loeihard geworden en had een mysterieuze groene kleur gekregen en het bier wachtte.

De volgende dag de liggers gemonteerd en ook aan het huis bevestigd.
Houten delen als dakbeschot er op gespijkerd, dakbedekking erop en klaar was Kees.
De buurvrouw zeer tevreden, buurman tevreden, ik tevreden en Tsjechie ook want die zijn weer een mooie carport rijker.

Groet van Kukel, voor alle carporten.
 
Bovenaan