Bier & Wijn Bierprijzen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Bier duurder in Tsjechië

Door de droogte in Midden-Europa deze zomer is de opbrengst van de beroemde Tsjechische hop, die lokale brouwsels hun onderscheidende smaken geven, ongeveer 30 procent minder.

Grote brouwerijen kondigen vanaf oktober een stijging van de bierprijzen aan en anderen wachten op de prijs van hop en mout voordat een soortgelijke aankondiging wordt gedaan. De prijs van hop is nog steeds niet duidelijk.

De Staropramen-brouwerij, die als enige niet heeft aangekondigd dat er een verhoging zal plaatsvinden, zegt dat de situatie op de markt haar beslissing zou kunnen veranderen.

Plzeňský Prazdroj / Pilsner Urquell kost vanaf 1 oktober 1,50Kč per glas meer.

Volgens een lid van de raad van Tsjechische mini-brouwerijen, Radovan Koudelka, is een verhoging van de bierprijzen over de hele linie onvermijdelijk, omdat de huidige prijzen belachelijk laag zijn.

Ondertussen heeft Martina Ferencová, hoofd van de Tsjechische vereniging van brouwerijen en mouterijen, het idee verworpen van een kartelovereenkomst die de prijs van bier in het hele land zou opdrijven.

Bron oa radio.cz/en.
 
Kan een mens leven zonder bier? Een Tsjechische kroegbaas wilde mij al eens wijsmaken dat bierdrinken van belang is voor een goede gezondheid. Als ik de Tsjechische mannen zie slepen met kratten bier, vooral de ouderen, vaak met een trage gang, vaak te dik, heb ik zo mijn twijfels. Tijdens het drinken klinkt onder de mededrinkers regelmatig de wens van een gezond leven. Hoop doet leven, alleen hoelang? De gemiddelde leeftijd waarop de Tsjechische man naar de eeuwige jachtvelden vertrekt, weet ik niet, alleen ik weet wel dat ik hier in een dorp leef met oude tot zeer oude vrouwen. Negentig jaar is geen uitzondering, vaak leven ze nog zelfstandig, en overleven hun mannen met twintig, dertig jaar. Dan denk ik, die mannen doen toch iets verkeerd.
 
De gemiddelde leeftijd waarop de Tsjechische man naar de eeuwige jachtvelden vertrekt, weet ik niet

Bron:
https://www.novinky.cz/domaci/43926...vyssiho-veku-se-mohou-dozit-lide-v-praze.html

Google vertaling:

De levensverwachting steeg in Tsjechië vorig jaar. Voor vrouwen groeide het tot 82,1 jaar en voor mannen 76,2 jaar. In de afgelopen tien jaar is de gemiddelde levensverwachting met meer dan twee jaar toegenomen. Het Tsjechische Bureau voor de Statistiek (CSO) heeft het dinsdag bekendgemaakt.

Tussen 2006 en 2016 is volgens de statistieken de levensverwachting bij mannen toegenomen met 2,8 en bij vrouwen met 2,4 jaar.

"Mensen hebben de langste kans om in Praag te wonen.Voor jongens geboren tussen 2015 en 2016, het is 78.0 jaar oud en 82.7 jaar voor meisjes, "de statistieken gevonden.

De kans op een lang leven ligt ook in de Hooglanden, waar de gemiddelde levensverwachting 77,2 jaar is. Vrouwen staan op de tweede plaats in de regio Zuid-Moravië, waar hun gemiddelde levensverwachting 82,6 jaar is.

Er zijn geen regionale verschillen tussen vrouwen
"Het is interessant dat in Praag de gemiddelde levensverwachting voor mannen tot een jaar hoger is dan in andere regio's. Bij vrouwen zien we dergelijke verschillen tussen regio's niet. De hoogste waarden van hun levensverwachting liggen dichter bij het vergelijken van individuele regio's, "zei Michaela Němečková van de afdeling Demografische Statistieken van het Tsjechische Bureau voor de Statistiek.

Mensen in Ústí nad Labem hebben de laagste levensverwachting bij de geboorte. Mannen leven gemiddeld 74 jaar, vrouwen 79,5 jaar. Zoals het Tsjechische Bureau voor de Statistiek eraan heeft herinnerd, waren traditioneel de inwoners van de regio's Moravië-Silezië en Karlovy Vary een van de laagste gemiddelde levensduur.

In de regio Moravië-Silezië zijn vorig jaar 13.133 mensen omgekomen, de meesten onder de republiek. Vorig jaar stierven 107.750 mensen, 3423 minder dan in 2015.
 

kuurgast

Donateur
Verlaging btw-tarief tapbier per 1 mei

Een wijziging van de btw-tarieven die op 1 mei van kracht wordt, verlaagt de belasting op tapbier dat in het café wordt geconsumeerd. Het tarief gaat van 21% naar 10%.

Dit is niet van toepassing op alcoholvrij bier en straatverkopen. Daarnaast wordt de btw op de verkoop van levensmiddelen in restaurants verlaagd van het hoogste tarief (21%) naar het middentarief (15%).

De wijziging wordt bekritiseerd omdat ze irrationeel en verwarrend is, en wordt verder bemoeilijkt door de coronavirusbeperkingen volgens welke pubs en eetkraampjes bier kunnen verkopen vanuit afhaalramen om op afstand te worden geconsumeerd. Dit gaat in per 11 mei.

Bron radio.cz/en + radio.cz/de
 
Een Tsjechische kroegbaas wilde mij al eens wijsmaken dat bierdrinken van belang is voor een goede gezondheid. Als ik de Tsjechische mannen zie slepen met kratten bier, vooral de ouderen, vaak met een trage gang, vaak te dik, heb ik zo mijn twijfels.
Ik heb hier twee jaar lang (jawel!) diep over nagedacht en ik ben eruit.
Juist jouw observatie bewijst dat bier gezond is, want hoe vaak zie jij in Nederland ouderen met kratten bier slepen? :oeps:
 
Bier wordt duurder

Een klein stukje vertaling uit onderstaand bericht.

Tsjechen houden van bier. Al jaren zijn we duidelijke leiders in de statistiek van de meeste liters bier die per hoofd van de bevolking worden geconsumeerd, vóór de nummer twee, Oostenrijk, met meer dan 80 liter per jaar. Dat betekent dat zelfs als we degenen die het niet drinken meerekenen, zoals kinderen, zieken en degenen die ervoor kiezen om het niet te drinken, de gemiddelde Tsjech nog steeds meer dan 377 bierflesjes per jaar consumeert .....

Maar ja, het wordt weer duurder!
:lache: :cheers::cheers:

 
Het is toch fantastisch ,hoe een micro ingredient in de bier productie ,een sensationeel hoge eind prijs kan maken...
(ironie)
maar ja welk ander argument kun je verzinnen als je net miljoenen liters hebt weggegooid in de corona crisis.
 
Bovenaan