Bier & Wijn De beste alcoholvrije bieren komen uit Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Afgelopen week bezocht ik de bakermat van het Pils, de Tsjechische stad Pilzen (Pilzn). Uiteraard ging ik voor LekkerAlcoholvrij.nl op zoek naar de lekkerste Tsjechische alcoholvrije bieren. De kwaliteit van het Tsjechische alcoholvrije bier blijkt verbluffend. Nederlandse importeurs lijken te slapen.

Zoals de Franse Provence in alles wijn ademt, zo staat in de een na grootste stad van Tsjechië alles in het teken van bier. Bier is overal. Op billboards langs doodnormale wegen, in schreeuwerige neonreclame, in tapkasten in woonhuizen, ingebouwd in het aanrechtblad. In een restaurant drink je bier bij de maaltijd. Geen wijn. Bier is volkstrots. De Tsjechen vonden het uit. Of eigenlijk was het een Duitser, maar die uitvinding werd wel gedaan in de stad waarna het pilsje werd vernoemd: Pilzn. En trots dat de Tsjechen daarop zijn.

Strenge wetgeving
Hoezeer de Tsjechische samenleving ook van bier en alcohol is doordrenkt: de doorsnee Tsjech is als de dood om door de politie tijdens een alcoholcontrole te worden gepakt met een slok op. In het land geldt een ‘zero tolerence’ beleid voor het rijden met een slok op en de Tsjechen zijn zich maar al te bewust bewust van de ferme straffen die dreigen als je tijdens een blaastest tegen de lamp loopt. In grote supermarkten als Lidl en TESCO is het aanbod aan alcoholvrije bieren (nealko pivo in de volksmond) dan ook groot. Opvallend groter dan in Nederland en de merken die worden gevoerd zijn ook ruimer in voorraad. Niet een paar sixpacks, maar tientallen kratten. de meeste Tsjechische brouwers hebben wel een alcoholvrije variant om doodsbange automobilist toch een aangenaam biertje te bezorgen. In Pilzen zetten we een aantal van die alcoholvrij bieren koud en waren aangenaam verrast door de kwaliteit.

6.Svijansky Vozka Nealko Pivo
De brouwerij Pivovar Svijany zetelt in Liberec, de regio in het noordwesten van Tsjechië dat grenst aan Polen en Duitsland. Dit alcoholvrije bier schuimt levendig en is vol bitter. Te bitter naar mijn smaak. Als het bitter uit de mond verdwijnt, blijft enkel de pareling van koolzuur in de mondholte achter. Niet echt competitie voor onze Amstel 0,0, Grolsch Stender of Bavaria 0,0.

5.Staropramen Nealko Pivo
Een lekker fris alcoholvrij bier van een van de oudste en grootste brouwerijen van Praag: Staropramen. Dit alcoholvrije bier is makkelijk drinkbaar en heerlijk bierig, met een lekker bittertje in de afdronk. Het alcoholvrije bier is voor mijn beleving op de tong iets traniger (wateriger) maar kan zich verder prima meten met Duitse giganten als Bitburger, Jever en Clausthaler.

4. Bernard s Cistou Hlavou Nealko Pivo
Dit alcoholvrije bier wordt uitgeleverd in een van de raarste, meest intrigerende flesjes die ik tot dusver zag: met op het label groot de kale kop van de brouwer (?). Wie het ook moge zijn, van het bier word ik wel enthousiast. Het gaat hier om een ongepasteuriseerd (Nepasterovano) half-donker alcohol (Polotmavé) maltbier, waarbij ik me gelijk afvraag waarom Nederlandse brouwers niet op zoek gaan naar donkerkleurige alcoholvrije biersoorten. De smaak heeft wat weg van het oude Grolsch Malt (was ook half donker van kleur) maar is in de afdronk verfijnd met een volle biersmaak die ik bij Grolsch malt noot proefde.

Mijn Top-3

budvar%20alcoholvij_thumb_medium_100.jpg
3. Budweiser Budvar Nealko Pivo

Dit alcoholvrije bier wordt ook in Nederland verkocht, onder andere bij Alcoholvrijshop.com. De Tsjechen gebruiken de allerbeste Moravische mout, een volstrekt eigen giststam en het geheel wordt perfect afgemaakt met Žatec hop die het zo karakteristieke bittertje aan het bier geeft. Een lekker en toegankelijk bier van Pilsener urquell, de grootste brouwer van het land. Kanttekening is dat het alcoholvrije bier in de mond hier en daar nog wat tranig is, maar tot dusver behoort de Budweiser Budvar nog steeds tot een van de beste alcoholvrije bieren die ik tot dusver proefde.

2. Birell Polotmavé Nealko Pivo

In de horecagelegenheden in Tsjechie waar ze Birell schenken, heb je gelijk keuze uit een half-donker bier en een blonde variant. Birell is een merk dat door bierbrouwer Radegast speciaal voor de alcoholvrije markt is ontwikkeld, zoals Heineken dat ooit moet hebben bedacht bij Buckler. Dit half-donkere bier is goddelijk met een volle maltsmaak, een verfijnd bittertje in de afdronk en overall een krachtige biersmaak.

1. Birell Nealko Pivo
Dit bier deed mij versteld staan en je vraagt je werkelijk af of Nederlandse importeurs domweg niet geïnteresseerd zijn in topkwaliteit alcoholvrij bier of hebben zitten slapen. Dit is echt bier! Het wordt in enkele horecagelegenheden gewoon getapt en ik betrapte mij erop dat ik bij de eerste slok dacht dat de ober mij niet had begrepen en mij een glas alcoholhoudend bier had voorgeschoteld niets blijkt minder waar. Dit is bier zoals bier moet zijn. Maar dan alcoholvrij (< 0,5% alcohol). Deze Tsjech kan moeiteloos met de beste Duitse alcoholvrije bieren meekomen en zonder blikken of blozen voorspel ik dat hij ze in een blinde smaakproef moeiteloos zal verslaan. Nederlandse importeurs; wakker worden!
 
Ad, ik ben het geheel met je eens, tijdens de laatste vakantie in juni was ik de enige BOB en overal waar we kwamen een lekkere Birell Radegast, helaas is het waar dat de Nederlandse importeurs slapen wat dit alkohol vrije pils betreft.
 
Jammer dat de Birell polotmavy niet in Nederland te koop is. Wij zijn ook grote fans van dit biertje. Heb al kotakt gehad met de maker van dit heerlijke alkoholvrije drankje en heb hem gevraagd of dit behalve in Tsjechie ook in andere landen te koop is. Maar niet. SKODA. Weet iemand van jullie hoe wij dit voor elkaar kunnen krijgen om het ook in de Nederlandse winkels te kunnen kopen?
 

Vodnik

† In Memoriam
grappig hoe smaken kunnen verschillen.
Ik heb zo'n beetje alle tsjechische alcoholvrije bieren gedronken en wat ik nu nog steeds blijf drinken is Svijany Vozka, dit is naar mijn smaak de beste. Birell komt lager en vrijwel onderaan budweiser!
Welke ik niet in dit lijstje heb zien staan maar wat ook een heel goede is, is Frii (komt volgens mij bij staropramen vandaan)
 

kuurgast

Donateur
4. Bernard s Cistou Hlavou Nealko Pivo
Dit alcoholvrije bier wordt uitgeleverd in een van de raarste, meest intrigerende flesjes die ik tot dusver zag: met op het label groot de kale kop van de brouwer (?). Wie het ook moge zijn
bernard.jpg


Stanislav Bernard is mede-oprichter en mede-eigenaar van de brouwerij.
Ps Birell heeft wel 60% van marktaandeel in handen terwijl Bernard maar 3% heeft in de landelijke verkoop.
 
Weet iemand van jullie hoe wij dit voor elkaar kunnen krijgen om het ook in de Nederlandse winkels te kunnen kopen?

Een van de grote importeurs op Tsjechisch gebied is Bier en Co. Te Amsterdam: www.bierenco.nl
Je kunt ze mailen (of we kunnen allemaal gaan mailen).

Maar goed, alcoholvrij bier is nog steeds iets als vrouwenvoetbal.

(dank overigens aan Vasek voor de bronvermelding, bij citeren/hergebruiken van teksten is dit het minste wat je kan doen. Eigenlijk hoor je toestemming te vragen.)
 

Tabe

† In Memoriam
.......... Maar goed, alcoholvrij bier is nog steeds iets als vrouwenvoetbal. ...........
Wat nou Dieter? Maar je hebt gelijk. Er alleen maar naar kijken en er vooral van afblijven. Ooit heeft een bekend conferencier een merk alcoholvrij bier de grond in geboord. Dus ik denk dat het met het "slapen"van de Nederlandse bierbrouwers wel meevalt. Ze willen niet voor een tweede keer een buil vallen. Ik denk dat ze de financiële belangen in deze sector wel veilig hebben gesteld in Tsjechie.
 
Mwah van mezelf moet ik een stuk minderen met alcohol, dus ja ik wist al wel dat er 0% bier daar bestond (in fles, plastic: bah) maar ik ga sommige eens proberen :) paar biertjes is natuurlijk niet erg en in CZ is het bier niet vergiftigd wat wel hier in NL gebeurt met het bier.

NL koppijnbier, expres!
 

Vodnik

† In Memoriam
Dat Frii van starobrno komt wist ik niet maar verklaart wel waarom ik het lekker vind! Starobrno vind ik ook een goede bier!
Veel van de betere bieren worden overigens meer en meer in plastic (pet) flessen verkocht, niet alleen de kleine merken!
(dus, bierminnenden, niet zo negatief over "bier in plastic". Ik neem zelf altijd de 1,5 ltr flessen mee in de camper tijdens vakanties)
 

kuurgast

Donateur
Nederlandse importeurs lijken te slapen.
Nederlandse importeurs; wakker worden!
Tsjechisch alcoholarm bier te koop in Nederland.

We schreven al afgelopen najaar: de beste alcoholvrije bieren komen uit Tsjechië. En we kregen prompt gelijk! Ruim een maand later werd het Tsjechische bier Birell uitgeroepen tot lekkerste alcoholvrije bier ter wereld.
Hebben de Nederlandse distributeurs soms zitten slapen? Het duurde even, maar het lukte alcoholvrijshop.com om de prachtige alcoholvrije bieren van Birell naar Nederland te halen. Vanaf vandaag worden ze uitgeleverd!
Belangrijk om te weten is dat dit bier wel een klein beetje alcohol bevat, namelijk 0,5 procent. In Nederland mag het daarom geen alcoholvrij bier heten, terwijl dit in Duitsland en andere Europese landen wel mag. Het smaakverschil is daardoor groot, want een klein spoor van alcohol geeft al een betere smaak aan het bier.

Een webshop met alcoholvrije- en alcoholarme producten, alcoholvrijshop.com, gaat dit nu exclusief importeren voor de Nederlandse markt. Toch eens kijken hoe dit bier smaakt en het naast andere alternatieven leggen.

Bron: bier.blog.nl.

Alexander Nijeboer heeft nog een artikel geschreven over alcoholvrij van de tap.
In een reactie schreef hij dat naast Birell ook Bernard vanaf circa 10 april in NL verkrijgbaar zou zijn.
Je zou het kunnen proberen bij tsjechshop.nl
Daar zie ik geen alcoholarm bier staan tsjechshop.nl/bier.
 
Bovenaan