De 5 mooiste begraafplaatsen in Europa

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Als ik in een ander land ben en ik heb wat langer de tijd, dan bezoek ik graag een begraafplaats. Je leert daar veel van het land en de tradities kennen en vaak zijn de begraafplaatsen gelegen in prachtige parken.

Voor de reiziger die deze fascinatie met mij deelt heb ik een overzicht gemaakt van begraafplaatsen die de moeite van een bezoek zeker waard zijn. Sommige ken je waarschijnlijk of heb je al eens bezocht; anderen kun je misschien op je lijstje zetten van plekken die je nog eens wilt bezoeken.

Père-Lachaise, Parijs



Op één staat natuurlijk deze beroemde plek in Parijs. Veel beroemdheden hebben er hun laatste rustplek, waarbij het beroemdste graf waarschijnlijk die van Jim Morrison is, maar eigenlijk zijn de enorme praalgraven van rijke families veel mooier om te bekijken. Mocht je zelf laten ook zoiets willen, dan kun je beter nu alvast een goede uitvaartverzekering afsluiten.

Joodse begraafplaats, Praag



Op deze begraafplaats maak je geen uitgebreide wandeling, maar indrukwekkend is het zeker. Niemand weet hoeveel mensen er op deze eeuwenoude plek liggen begraven, maar het moeten er duizenden zijn. De antieke grafstenen staan schots en scheef door elkaar en dit maakt het een unieke plek die zeker eens bezocht moet hebben.

Merry Cemetery, Roemenië



Deze kleurrijke begraafplaats in het Roemeense Săpânța is echt heel bijzonder. Alle graven zijn op dezelfde manier versierd met een eenvoudig houten kruis dat is beschilderd met taferelen uit het leven van degene die er ligt. Ook zijn de meeste kruizen voorzien van rijmpjes die vaak vol humor zitten.

Zentralfriedhof Simmering, Wenen



De begraafplaats in Hamburg is qua oppervlakte de grootste van Europa, maar op deze in Wenen liggen de meeste mensen. Er zijn hier maar liefst 3.3 miljoen graven te vinden, waaronder heel veel grote namen uit de muziek: Beethoven, Brahms, Schubert, Strauss, maar ook Falco.

Zorgvlied, Amsterdam/Amstelveen



De laatste is een begraafplaats in eigen land. Zorgvlied is te vinden binnen de grenzen van Amsterdam, maar hoort toch bij de gemeente Amstelveen. De begraafplaats ligt op een heel mooie plek aan de Amstel en is de moeite van een wandeling waard. Er liggen vooral veel bekende schrijvers begraven.

Bron: mixedgrill.nl
 
Bovenaan