Dazen/steekvliegen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vuurtje aansteken helpt misschien tegen muggen die erin zouden vliegen, maar naar mijn ervaring trekt het heel snel heel veel wespen aan (die denken dat er wat te eten valt, waar rook is is gegrild vlees en bier/limonade volgens hun) en die zijn te slim om in het vuur te vliegen en ze zijn dan extra irritant omdat ze in de buurt blijven zoeken naar dat eten dat ze verwachten en omdat ze gefrustreerd zijn dat ze het niet kunnen vinden.
 
afgelopen week lekker in de tuin gewerkt, en s,avonds enorme jeuk aan mijn arm..
rode plek giga-jeuk, gezwollen en pijnlijk..
mezelf suf geprakkizeerd wat voor beest dit kon zijn..
dacht in eerste instantie aan een teek, doch na wat gegoogled te hebben en mijn symptomen in aanmerking genomen, kwam ik tot de conclusie dat het hier om een daas ging..
in totaal ben ik nu 3 maal gestoken, de laatste keer in mijn onderbeen, wat bijzonder pijnlijk is..
iemand hier ervaring mee? en wat is er aan te doen??
 
Ikke!:kwaad:

Laatste keer (twee weken geleden) in Tsjechië nog in mijn kuit gestoken door een daas. Ze gaan vooral op je zitten als je nat bent van zwemwater of klammig van zweet en je voelt ze pas als ze je al gestoken hebben. Ik ben allergisch voor bepaalde beten, ooit was er eens eentje zo dik van pols tot voorbij elleboog, niet normaal. Dokter Gorrit heeft deze keer direct de zuiger voor insecten/slangen beten erop gezet en jawel, de bult werd minimaal. Dus, een insectengifzuigert aanschaffen en vooral niet zweten :stout: Die gifzuiger heeft uiteraard alleen maar zin als je het direct na de beet gebruikt. Verkoeling met een natte theedoek waar ook nog wat azijn op zit kan ook lekker zijn op de rode plek. Ik heb sinds dat abnormale abces ook pillen gekregen van de huisarts, voor in uiterste noodgevallen...
 
dat van dat zweet dat klopt, maar wat wil je als je je hele tuin 2 spades diep af moet steken teneinde de wortels van zevenblad te kunnen verwijderen.. dan wil je wel zweten..
sommige zo dik als mijn onderbeen dat nu rood en heet aanvoelt alsof er iemand mij voor de schenen heeft geschopt..
 
Van te voren insmeren met iets waar DEET in zit helpt voorkomen!
Ook is hier volop gel te krijgen wat helpt als je al gestoken bent, als je dat direct smeert wordt het niet zo dik en is eerder weer weg.
BV : gel po bodnuti van ALPA en repelent, ook van ALPA ( beide te koop o.a. bij Albert )
 

kuurgast

Donateur
_sp3243_image.jpg
 
Afgelopen zondagavond ben ik in mijn pink gestoken door een Daas of Wesp. Resultaat een behoorlijk dikke pink en gisteren bij de Apotheek een pilletje (antihistamine) tegen de allergische reactie gehaald en een gel meegekregen wat de jeuk weer verzacht. Er zijn momenteel ook veel sluipwespen in Tsjechie. Ze prikken welliswaar niet, maar zijn wel vervelend. :stout:
 
Corrie wij kopen ook wat DEET voordat wij er weer heen gaan. begin mei ging de Chef in korte broek ophet trekkertje grasmaaien en had een reeks jeukend vervelende plekken achter op zij dijen die lang na bleven jeuken. Mij hadden zij nog niet gevonden.
 
hoi,
ja het klinkt iid als een dazen steek,
en ik ben er ook allergisch voor vooraf deet werkt om ze te weren,en vooral uitzuigen met de mond of zuigertje is erg goed,,,,,,,,waarom.?
een daas of horzel steekt niet maar bijt,de bedoeling hiervan is (als wij hem dan al meestal van ons afgeslagen hebben)
dat hij een klein gaatje in ons of iid een paarde of koeiekont maakt ,hierin wil hij zijn eitjes leggen.
 
sos-krem zalf van Nivea-baby bestrijdt de jeuk .Te koop bij o,a De tesco. Op mijn nieuwe stek nog geen daas gezien .Op mijn oude werden we er gek van .Op dit forum is er trouwens al een heleboel over geschreven .Weet niet of je nog een oude skippybal ergens heb liggen .Deze zwart verven en een stuk vliegengaas er boven hangen in een trechter met aan het eind een pet-fles die met klittenband is bevestigd en klaar is de dazenval .Op internet hebben foto,s gestaan van deze zelfmaakdazenval maar kan ze niet meer vinden .
 
Bovenaan