Dazen/steekvliegen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor al de vakantiegangers onder ons, ook van ons een fijn vakantie gewenst in dit prachtige vakantieland. Alleen wil ik voor deze zomer even een tip meegeven, neem genoeg after byte en middelen tegen steekvliegen mee. Door de warmte zijn ze dit jaar erg actief en hebben ze veel honger in menselijk bloed, het zijn net vampier deze zomer.:bij: Het positieve van deze tip is je krijgt gratis een cursus lichaam beweging
 
Wij zitten ook aan stromend water maar zijn nog nooit zo vaak gestoken als dit jaar!
De steekvliegen en de paardevliegen zijn dit jaar zeer actief!
Preventieve middelen zijn idd onmisbaar!
 
Anti muggenspul waar "DEET" inzit is dan het beste, muggen en dazen (want zo heten die steekvliegen) houden daar niet van, maar denk erom dat je elk stukje bote huid insmeert want ze vinden alle niet ingesmeerde plekjes!!! :slik:

DEEt is ook voor mensen giftig dus doe wel voorzichtig.

En zowel muggen als dazen komen voor in stilstaand water, maar vergeet dan niet dat ook bij stromend water stilstaande stukjes voor kunnen komen! :stout:
 

Marcel

Moderator
ik hoef maar 2 meter de tuin in te lopen of 1 meter het bos in, en meteen zwermen de grijze steekvliegen al om mij heen.
je voelt ze pas als ze je prikken. ik heb er al in de afgelopen jaren al 3x een fikse onsteking aan overgehouden, dus mijn vriendjes zijn het beslist niet.
dit jaar zijn er beduidend meer dan in andere jaren.
en van Autan zijn ze niet van onder de indruk.
 
Tijdens het opzetten van de tent was ik a 4x gestoken, de dag daar op ook diverse keren gestoken.
Maar mijn vrouw en kinderen niet.
Misschien zit er iets in mijn bloed wat deze Tsjechische vliegen lekker vinden, pivo.
 

Vodnik

† In Memoriam
DEET is enige tijd geleden getest tezamen met ander pructen en bleek het enige te zijn dat echt werkt.

In CZ heb ik het nog niet gevonden maar "moje manzelka" heeft het meegenomen uit de "far east" en het werkt zeer goed!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechen gebruiken schijnbaar de "afkorting" DEET niet. Je zal echter wel produkten vinden op basis van N,N-diethyl-meta-toluamide wat de chemische naam is. Zie o.a. 24-lekarna.cz

obrazek
 
Ze komen op geurtjes af, het helpt door met warm weer vaak van T shirt te wisselen, transpiratie lokt hun aan. Het kan ook zijn dat deo's, afther shave's en parfums debet zijn aan vliegenaanvallen.
 
net terug van een weekje op de camping aan stromend water.....
ben lek geprikt.
ze prikken zelfs door de gaatjes van mijn crocs:kwaad:
3 a 4 van die grote plekker die dan helemaal rood, warm en dik worden en zelfs 10 muggenbulten op 1 schouder:zwijg: kan je zo lekker bij.

volgend jaar eerst goed spul kopen.
hoorde van een mede campeerder bij de apotheek van de interspar.
daar zou goed spul zijn.
 
Bovenaan