Kunst David Cerny

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Een kunstwerk dat Saddam Hoessein afbeeldt, is ongewenst op een tentoonstelling in Middelkerke (België).

Voor de grote kusttentoonstelling 2006 Beaufort wilde de Tsjechische kunstenaar David Cerny een politiek geëngageerd werk maken dat de Iraakse dictator Saddam Hoessein afbeeldt in een watertank. Shark, zoals het werk heet, zou geplaatst worden in de Dronkenput. Maar de burgemeester van Middelkerke, Michel Landuyt (VLD), wil daar bij nader inzien niet van weten. Hij vreest dat sommige bevolkingsgroepen het werk aanstootgevend zullen vinden. Middelkerke zal nu een ander werk van David Cerny tonen. Shark krijgt een plaats op de Beaufort-tentoonstelling in het Museum voor Moderne Kunst in Oostende.

http://www.davidcerny.cz/
 
Freddy2005 schreef:
.... Maar de burgemeester van Middelkerke, Michel Landuyt (VLD), wil daar bij nader inzien niet van weten. Hij vreest dat sommige bevolkingsgroepen het werk aanstootgevend zullen vinden.....
Tsjechische kunstenaar of niet, van mij mag dit "kunstwerk" meteen door naar de dichtstbijzijnde stortplaats.
Pluim voor de burgemeester
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik dacht dat ik ooit deze foto in fotogalerij geplaatst had, maar dat was schijnbaar niet zo. Heb ik nu maar gedaan.

P7090049_Winkelgalerij.JPG
 
Zijn omgekeerde ruiterstandbeeld is nou net het enige dat niet groot te zien is op de site!!

Verder ben ik het met je eens dat er hele leuke en mooie dingen bij zijn (die bushalte vind ik heel leuk) maar deze vind ik dus een onding!! :tong:
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik moet zeggen, ik vind die "Shark" bizar eng realistisch en dat paard die aan zijn benen opgehangen is vind ik eerlijk gezegd ook geen uiting van kunst, maar raar bedacht, je moet toch een kronkel in je kop hebben om kunst te maken, denk ik dan maar. Ik ben gelukkig geen kunstenaar en ook niet iemand die daar iets van begrijpt. :(
 
Gorrit schreef:
Tsjechische kunstenaar of niet, van mij mag dit "kunstwerk" meteen door naar de dichtstbijzijnde stortplaats.
Pluim voor de burgemeester
Absoluut GEEN pluim voor de burgemeester. Ik vind het altijd zeer dubieus als politici gaan bepalen wat mensen wel of niet mogen zien.

Ik vind dat kunst juist iets moet losmaken bij mensen. Of dat nou blijdschap, verdriet, woede, verontwaardiging of wat dan ook is, maakt niet uit. Een mooi geschilderd portret van Saddam had waarschijnlijk mogen blijven hangen, maar wie zit daarop te wachten?
Bedenk eens wat deze psychopaat allemaal heeft uitgevreten; dan kijk je toch met heel andere ogen naar dit kunstwerk?
 
PuNkEnStEiN schreef:
Absoluut GEEN pluim voor de burgemeester. Ik vind het altijd zeer dubieus als politici gaan bepalen wat mensen wel of niet mogen zien. Ik vind dat kunst juist iets moet losmaken bij mensen. Of dat nou blijdschap, verdriet, woede, verontwaardiging of wat dan ook is, maakt niet uit. Een mooi geschilderd portret van Saddam had waarschijnlijk mogen blijven hangen, maar wie zit daarop te wachten?
Op zich mee eens. De beste man dient zich niet inhoudelijk te bemoeien met het inrichten van een expositie. Hij moet echter wel kijken of bepaalde objecten in een conservatieve gemeenschap als Middelkerke tentoongesteld kunnen worden. In een stad als Amsterdam zou een dergelijk verbod ondenkbaar zijn..

PuNkEnStEiN schreef:
Bedenk eens wat deze psychopaat allemaal heeft uitgevreten; dan kijk je toch met heel andere ogen naar dit kunstwerk?
Niemand kan de daden van deze psychopaat goedpraten:kwaad:
Maar ik blijf het een snert-kunstwerk vinden
 
Tja, over (wan)smaak valt niet te twisten. Jullie vinden dit kunstwerk niks, maar iemand anders kan er misschien uren ademloos en vol bewondering naar kijken. Ja toch? :oeps:

Is Middelkerke overigens wel zo conservatief als jij beweert, Gorrit? Ben jij er bekend?
 
Voor een liberale burgervader moet toch meer kunnen. Indertijd liet burgemeester Van daele in gent een onschuldig naakt wegnemen, maar die tureluut zijn we gelukkig kwijt (was nochthans zelf niet 100% correct - de fles en groot lawaai: de schrik van het gentse personeel)
 
PuNkEnStEiN schreef:
Is Middelkerke overigens wel zo conservatief als jij beweert, Gorrit? Ben jij er bekend?
Is idd niet al te vooruitstrevende kleine gemeente. Raakte daar een paar keer verzeild vanuit Ostende.
Hoogtepunt van de jaarlijkse festiviteiten aldaar is kaartavondje met vleesprijzen ofzo
 
Bovenaan