Kunst David Cerny

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vind het werk van David Cerny geweldig. Zijn kunst heeft altijd inhoud en hij weet op een sterke manier reacties in mensen los te maken omdat hij onderwerpen aansnijdt die herkenbaar zijn en waar vaak een zeker sociaal en/of politiek taboe op rust. Hij zet mensen aan het denken en is niet bang om te shockeren, maar heeft er altijd een goede reden voor, hij shockeert zeg maar niet alleen om het shockeren zelf. Daarnaast heeft hij erg goede visuele vaardigheden en gevoel voor humor! Davide: :top:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Černý wil zijn werk vroegtijdig afbreken

De Tsjechische kunstenaar David Cerny wil zijn omstreden kunstwerk "Entropa" reeds op 10 mei uit het gebouw van de Raad van de Europese Unie in Brussel verwijderen. Met de verwijdering, voor het einde van het Tsjechische EU Voorzitterschap, wil Černý tegen de overgangsregering die op 9 mei in Tsjechië start protesteren.

radio.cz

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vanmorgen zijn medewerkers van David Černý begonnen met de ontmanteling van het kunstwerk. Zoals Černý verklaarde, het werk te verwijderen als protest tegen de overgangsregering, voegen ze inderdaad de daad bij het woord. Eind deze week moet het werk met drie speciale vrachtwagens in Tsjechië terug zijn. Daar zal het worden opgesteld in het DOX, het centrum současného umění, of centrum voor hedendaagse kunst in Praag.

idnes.cz

doxprague.org
 

Freddy2005

† In Memoriam
Premier Jan Ficher was getuige van de ontmanteling van Entropa tijdens een bezoek aan Brussel dinsdag laatstleden.

KOT2b14e4_entrop.JPG
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bulgaren zijn nog steeds boos op Cerny's Entropa

De burgemeester van Plovdiv, de tweede grootste stad van Bulgarijë, verbied Cerny ook maar één voet te zetten in een officieel stadsgebouw. David Cerny is uitgenodigd naar aanleiding van de tentoonstelling "Reflections of the Future or European Art 20 years after the Iron Curtain".
Burgemeester Slavcho Atanasov zegt dat het onaanvaardbaar is dat de man Bulgarijë met een Turks toilet vergeleek hier verschijnt. "Marazchiev, de organisator kan hem ontmoeten in een café of een privégebouw" zei de burgemeester.

Na veel protest werd het Bulgarijë deel van Entropa in Brussel met een zwarte doek afgeschermd. Nu is het gewoon te zien in Praag.

idnes.cz

novinite.com

186149-top_foto2-32fvb.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
DSC01033 Tuin Duitse ambassade (Small).JPG DSC01034 Duitse ambassade (Small).JPG
...En er komt straks nog meer...

Ik dacht dat deze nog in mijn gedachten zat:

In de Vlašská ligt het erg fraaie Lobkowitzpaleis, de Duitse ambassade is er nu in gevestigd en het paleis is dus niet toegankelijk voor het publiek. Dat is jammer want de achterzijde, met fraaie tuin, is de mooiste kant van dit gebouw. Door de poort is het mogelijk om een glimp te zien van deze vroegbarokke rijkdom. In de tuin staat de "Walking Trabi', nog een werk van David Cerny.
 

Freddy2005

† In Memoriam
David Černý is bezig met een nieuw werk dat voor de nodige opschudding zal zorgen. Voor het Praagse Copa Centrum zal hij een fontein bouwen van 30 hangende penissen. Dit vertelde hij vandaag aan ČTK. Het nieuwe centrum wordt gebouwd boven het metrostation Národní třída.

"Ik heb lang nagedacht over wat er moet worden geïnstalleerd in Narodni Trida. Gezien mijn scepsis ten aanzien van het huidige politieke toneel heb ik gekozen voor deze multi-media installatie," vertelde Cerny.

"De sculptuur zal voornamelijk een commentaar op de politieke situatie en de samenstelling van het Tsjechische parlement worden," zei hij.

De sculptuur komt in de lobby van het polyvalente Copa centrum.

kultura.idnes.cz

copa.cz

nadhled050922_00.jpg
 
dringende oproep

David Cerny mailde me ooit dat hij de plek waar zijn omgekeerde ruiterstandbeeld hangt op zijn minst haat. Een plek voor leeghoofden noemde hij het.
En daar kan ik me slechts bij aansluiten.

Hallo, kunt u mij het emailadres van David Cerny bezorgen?
ik probeer al een tijdje om hem te contacteren, want ik zit met enkele vragen voor school.
bedankt
 

kuurgast

Donateur
1273127833_201005060032_PRG_1.jpg
6734d1197128570t-david-cerny-sv100426-jpg


In de Poolse stad Poznaň staat onder de bomen in het gras dit roestvrij stalen digitale 3D-sculptuur
van 2,6 meter hoog.De ontwerper David Cerny zijn bedoeling was oorspronkelijk,dat het in het midden van het trottoir dicht bij de mensen als vergelijking met de mensen zou staan.Maar de gemeente geeft hier geen toestemming voor en David Cerny kan niet vechten met de ambtenaren van Poznaň,want de ambtenaren van Praag is al genoeg voor hem om tegenin te gaan.

In het artikel staat nog een interessant detail van de A-typische bushalte in Liberec die moet voorstellen het eerste ontbijt van de Giants om de mensen te laten herinneren aan de Duits-Tsjechisch-Joodse geschiedenis van de stad.

Bron:ceskenoviny.cz.
 
Hallo, kunt u mij het emailadres van David Cerny bezorgen?
ik probeer al een tijdje om hem te contacteren, want ik zit met enkele vragen voor school.
bedankt

Nou Anke ff direct (ik ben tenslotte Hollander): ik schat zo in dat David Cerny een schoolproject niet belangrijk genoeg vindt om je te antwoorden.. Sorry maar da's mijn inschatting. Maar als je jong, charmant en knap genoeg bent dan zou ik zeker een foto meesturen want de beste man staat volgens mijn vrouw bekend om zijn "harem" van jonge studentes :lmfao:. En van die keer dat ik samen met hem op een terras zat kan ik bevestigen dat hij inderdaad van zo'n tafeldame was voorzien!:top:

Succes!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het omstreden kunstwerk is sinds gisteren in het DOX te bezichtigen.

Bericht van 12-06-2009

Dit is niet meer zo want het werk is zopas verhuisd naar Plzen.

Entropa, het controversiële symbool van het Tsjechische EU-voorzitterschap, heeft een nieuwe thuis. Sinds vandaag is het door het interactieve technologie museum Techmania voor de som van tien miljoen kronen (400.000 euro) overgenomen.

"Techmania is een leuke plaats ervoor" zei David Cerny en drukte zijn tevredenheid uit bij de opening.

Černý, de Entropa-auteur besloot, ondanks diverse aanbiedingen uit het buitenland, het werk aan Plzen te verkopen. Over wat de doorslag gaf onthield de kunstenaar zich.

Het museum Techmania is gewijd aan de popularisering van wetenschap en technologie. Entropa zal in het middelpunt staan van een reeks gebeurtenissen die het debat over Europese kwesties zullen verlevendigen. Daarnaast zal het een pluspunt zijn voor Plzen voor het jaar als "Europese Cultuurhoofdstad 2015".

Vlastimil Volák, directeur van het museum, verwacht dat Entropa meer bezoekers naar het museum zal brengen. "We hopen dat dit ook mensen zal aanspreken die anders niet naar Techmania zouden komen", zei hij tegen de online service Novinky.cz.

De ongeveer 16 meter hoge en brede installatie is gehuisvest in een oud fabrieksgebouw, dat nog moet gerenoveerd worden en dus nog niet toegankelijk is. Bezoekers kunnen voorlopig het werk bekijken door de ramen van de aangrenzende hallen.

231789-top_foto1-ni3lu.jpg


231791-free1-yiljd.jpg
 

char

† In Memoriam
Ik vind er, eerlijk gezegd, geen ruk aan!!!...

Een te onsamenhangend geheel!!..

Maar dat is natuurlijk wel weer de juiste weergave van het huidige "Europa"!!...

Char.
 
david cerny is altijd al een controversiële artiest geweest en heel duidelijk in zijn mening over de sovjet occupatie van tsjechoslowakije.

toen hij nog student was in 1991, verfde hij samen met wat vrienden een russische tank die als monument diende, roze, die hij ook ondertekend had, waarna hij gearresteerd werd. de tank werd weer groen geverfd. als reactie daarop werd hij door leden van het parlement weer roze geverfd. :D

wat een actie..

62622556.jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Middelvinger van tien meter hoog voor residentie president Tsjechië

media_xl_1912131.jpg

Boven en onder: het beeld 'Middle Finger' van David Cerny tegenover de Praagse burcht.

Praag heeft er een attractie bij. Enkele dagen voor de vervroegde parlementsverkiezingen dobbert in de Moldau bij de beroemde Karelsbrug een opgestoken middelvinger. De locatie van het 10 meter hoge beeld laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Het bevindt zich pal tegenover de Praagse Burcht, de residentie van de Tsjechische president Milos Zeman.

media_l_1912129.jpg


De opgestoken middelvinger is de persoonlijke bijdrage van de Tsjechische kunstenaar David Cerny aan de verkiezingscampagne. 'Ik voelde dat ik iets moest doen aan die communistische strontgeur', vertelt hij vanuit Praag aan de telefoon.

Voor die strontgeur is volgens Cerny vooral Zeman verantwoordelijk, sinds begin dit jaar president van Tsjechië. Hoewel hij in 1989 het communisme vaarwel zei, blijft hij aanpappen met zijn vroegere kameraden. Ook met de democratische spelregels neemt hij het niet zo nauw. Nadat de conservatieve premier Petr Necas zich na een corruptieschandaal gedwongen zag ontslag te nemen, installeerde Zeman een regering die gedomineerd wordt door vertrouwelingen.

Dit weekend verkiezingen
Het tijdstip van het kunstwerk is dan ook niet toevallig gekozen. Op vrijdag en zaterdag vinden in Tsjechië parlementsverkiezingen plaats die de macht van Zeman nog dreigen te vergroten. De sociaal-democratische oppositie lijkt af te stevenen op een comfortabele overwinning, maar om te kunnen regeren zal ze de gedoogsteun nodig hebben van de Communistische Partij van Bohemen en Moravië, de onhervormde opvolger van de vroegere communistische partij. Voor het eerst sinds 1989 zouden de communisten daardoor opnieuw van de macht mogen proeven.

Dat spookbeeld deed onmiddellijk alarmbellen rinkelen bij Cerny, die ook bij eerdere gelegenheden al blijk heeft gegeven van zijn afkeer van het vroegere regime. In 1991 veroorzaakte hij ophef door in het centrum van Praag een Sovjet-tank rose te schilderen. Ook toen decoreerde hij zijn kunstwerk met een opgestoken middelvinger.

Niet de enige
Het werd niet door iedereen geapprecieerd, zeker ook niet door Zeman, die vond dat Cerny in de gevangenis thuishoorde. Hoe de lichtgeraakte president deze keer op de opgestoken vinger gaat reageren is nog niet bekend: op het ogenblik van de onthulling vertoefde hij voor een staatsbezoek in Oekraïne.

Hij kan zich troosten met de gedachte dat hij niet de enige is die door de omstreden kunstenaar op de korrel wordt genomen. Enkele jaren geleden zette Cerny de hele Europese Unie te kijk met zijn kunstwerk Entropa. Daarin werd de spot gedreven met de zwakheden van de verschillende lidstaten. Vooral Bulgarije was er niet over te spreken. Het werd voorgesteld als een verzameling hurkplees.

Bron: Volkskrant.nl
 
Bovenaan