Kunst David Cerny

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechië excuseert zich voor kunstwerk Entropa

De Tsjechisch vicepremier Aleksander Vondra heeft vandaag officieel zijn excuses aangeboden voor het kunstwerk Entropa, dat in het Justus Lipsiusgebouw in Brussel hangt. In het werk wordt van elke lidstaat van de Europese Unie een "vooroordeel" aan de kaak gesteld. Bulgarije herhaalt zijn eis om uit het werk verwijderd te worden.

Slechts kunst
"Ik begrijp dat sommigen zich aangevallen voelen en ik zou hen mijn excuses willen aanbieden", zei Vondra tijdens een persconferentie in de schaduw van het werk. Hij benadrukte wel dat Entropa "slechts kunst is, niets meer, niets minder". Ook had het werk de voorbije dagen vooral positieve reacties uitgelokt, zei hij.

Bulgarije boos
Ook aan de Bulgaarse ambassadeur bij de EU, die bij de persconferentie aanwezig was, bood Vondra zijn excuses aan. Bulgarije kan er namelijk niet mee lachen dat het voorgesteld wordt als een land bezaaid met Franse toiletten, en vraagt uit het werk verwijderd te worden.

Vondra verklaarde zich bereid tot dialoog met Bulgarije, en zei dat de voorstelling van het land onmiddellijk uit het werk weggehaald wordt als het daarop blijft aandringen. Dat lijkt effectief te zullen gebeuren nu Bulgarije een tweede officieel schrijven over de kwestie heeft gericht aan Tsjechië en aan Javier Solana, de Hoge Vertegenwoordiger voor het Buitenlands Beleid van de EU.

Geschokt
Het volledige werk weghalen, behoort evenwel niet tot de mogelijkheden, zei Vondra nog. Ook verklaarde hij "geshockeerd" te zijn door artiest David Cerny, de maker van Entropa. Hij moest 27 kunstenaars aantrekken, één per lidstaat, om het werk samen te stellen. Hij deed het echter zelf, samen met een paar kompanen. (belga/eb)

large_742659.jpg

Artiest David Cerny, de maker van Entropa.

KOT28776a_p200901150492801.jpg

Na zijn officiële mededeling mocht hij alles nog eens uitleggen aan de pers.

Intussen is het werk onthult en is er ook echt beweging in gekomen. Zo rijden de wagentjes op de Duitse autostrade, maken de Italiaanse voetballers obscene bewegingen met hun voetbal, plassen de mannekes pis, dampen de koeltorens, knipperen de lichtjes van het draculapaleis en lopen ook de Klaus-teksten enz.. Bekijk hier de video van de opening deze morgen novinky.cz Bekijk ook de nieuwsuitzendingen op tv want iedereen wil dit wel brengen vandaag.
 
Klopt niet helemaal ! Het werk staat in de Cihelná 2b bij het Hergetova Cihelna restaurant en het Franz Kafka museum. Dit is dus wel aan de andere kant van de Karelsbrug dan het Kampa museum. Weet je ook wat het werk voorstelt ?

Oei Freddy, ben ik even in de zeik genomen door mijn geheugen, dank daarvoor!!!
Wat het voorstelt?

The idea is disarmingly simple. Two bronze sculptures pee into their oddly-shaped enclosure.
While they are peeing, the two figures move realistically. An electric mechanism driven by a couple of microproccesors swivels the upper part of the body, while the penis goes up and down. The stream of water writes quotes from famous Prague residents.
Visitor can interupt them by sending SMS message from mobile phone to a number, displayed next to the sculptures. The living statue then ‘writes’ the text of the message, before carrying on as before.

Vertaald door google:

Het idee is ontwapenend eenvoudig. Twee bronzen beelden plassen in hun vreemd gevormde behuizing. Terwijl ze plassen, de twee figuren bewegen realistisch. Een elektrisch mechanisme aangedreven door een paar van microproccesors swivels (swaffelt?)het bovenste deel van het lichaam, terwijl de penis gaat op en neer. De stroom van het water schrijft citaten van beroemde Praag bewoners.

Bezoeker kan onderbreken ze door het versturen van SMS-bericht vanaf een mobiele telefoon naar een nummer, naast de sculpturen. De levende standbeeld dan 'schrijft' de tekst van het bericht, vóór de uitvoering aan als voorheen.

Bron: Tsjechie.net met dank aan Freddy2005 :dank::lache:
 

Bijlagen

  • Afbeelding 6-1.png
    Afbeelding 6-1.png
    362 KB · Bekeken: 4
Ik denk echt dat jij, samen met die paar politici, véél te zwaar tilt aan dit incident.

Na Bulgarije heeft ook Slowakije officieel haar beklag gedaan over de afbeelding van Slowakije (zijnde een salami dichtgeregen met een touwtje in de kleuren van de Hongaarse vlag). Slowakije beraadt zich op dit moment of zij - in navolging van Bulgarije - ook een verzoek zullen indienen om de Slowaakse afbeelding te laten verwijderen.

Vele mensen in Engeland, Frankrijk en Duitsland hebben zich in webblogs en reakties hierop al kritisch uitgelaten over het kunstwerk. Het wordt als te provocerend beschouwd en men beschrijft de Tsjechische politiek als een lachertje omdat men niet vooraf het kunstwerk en zijn herkomst beter had gecontroleerd. Vooral de Duitse reacties zijn redelijk furieus vanwege de al te goede gelijkenis met een hakenkruis. Inmiddels zijn in MF Dnes al meerdere artikelen geplaatst over de reakties van het buitenland op het cadeau ter ere van het Tsjechische voorzitterschap.

Tsja, eigenlijk hoeven we ons niet meer druk te maken want het is alleen maar deze enkeling op het forum en een paar politici die denken dat dit kunstwerk niet het meest geschikte cadeau was.....:denk:
 
Ach, al die ingezonden reakties in de media zeggen mij nooit zoveel. Tegenover de vele negatieve reakties staan vele positieve reakties en honderden miljoenen EU-inwoners die je er niet over hoort.

Wat voor kunstwerk was dan volgens jou wèl een geschikt cadeau geweest? Eentje waar niemand zich aan gestoord had? :afwachten:
 

Vodnik

† In Memoriam
.................................
Verder zullen buiten Tsjechie niet heel erg veel mensen David Cerny kennen. De Tsjechische regering kende hem daarentegen wel goed en had drommelsgoed kunnen aanvoelen wat voor een vlees ze in de kuip hadden met David Cerny. Ze hadden minimaal zijn werk wat grondiger moeten testen inclusief de antecedenten van de "meewerkende" kunstenaars
...........................
Ja, en dat doen ze nu, te laat! Er zijn fake-namen gebruikt voor meewerkende kunstenaars, oplichting dus. Tsjechie beraadt zich nu of er juridische stappen tegen Cerny ondernomen moeten worden.
 
Wat voor kunstwerk was dan volgens jou wèl een geschikt cadeau geweest? Eentje waar niemand zich aan gestoord had? :afwachten:

Het zal nooit lukken om een kok te vinden die naar alle monden kan koken. Toch denk ik wel dat Tsjechie met een geschikter cadeau had kunnen komen. Het is ook niet zozeer het kunstwerk dat ik afkeur, maar wel het feit dat juist voor dit kunstwerk was gekozen voor deze gelegenheid. Wat was beter geweest?

- Men had sowieso vooraf moeten checken of de opdracht wel was vervuld zoals aangegeven. Tsjechie heeft met veel poeha dit kunstwerk gepresenteerd zijnde een pan-Europees samenwerkingsproject van verschillende kunstenaars en moet een paar dagen later schoorvoetend toegeven dat het toch allemaal anders is.

- Landen afbeelden als toiletpotten of het afbeelden van Slowakije met een touw in de kleuren van de Hongaarse vlag is niet verstandig. Volg de situatie maar eens over de toestanden met de etnisch Hongaren in Zuid-Slowakije en je weet dat dit een heel hekel punt is waar emotioneel op gereageerd zal worden. Juist van de voorzitter van de EU verwacht je dat hij alle landen bijeen kan brengen om juist de stap vooruit te maken en dat symboliseert dit kunstwerk niet.

Of we het leuk vinden of niet, het blijft een politiek spel en daarin zul je je moeten aanpassen aan de geldende conventies, zeker als voorzitter zijnde. Je kan in dit grotere geheel niet je kop in het zand steken voor andere krachten die ook meespelen. Ik zou dus ook zeker - vanuit voorzitterschap beredeneert - opteren voor een "saaier en minder controversieel" cadeau. Voor mij part iets als een brug die de eenwording van Europa symboliseert of iets anders in die richting. Inderdaad, misschien wel wat oubollig maar wel een stuk constructiever in de taak die Tsjechie wacht als voorzitter. Tot nu toe heeft Tsjechie als voorzitter vooral tijd verspild met het aanhoren van klachten etc en die tijd had mijn inziens veel beter besteed kunnen worden aan de dingen die Europa daadwerkelijk aangaat en daar heeft dit stuk van David Cerny niet aan bijgedragen.
 
ik vind het eveneens een geweldig.werk. Alleen snap ik niet goed waarom het atomium op de foto te zien naar Hongarije verhuisd werd ? (of vergis ik me ?)

De Belgen moeten toch aan veel meer gewoon zijn zonder zich te storen ...? (Koningin Paola liet in het paleis van Laken kunstwerken met echte kevers aanbrengen van door Jan Fabre)
 

Marcel

Moderator
de verschillende onderdelen zouden het leuk doen als sarcatische plaatjes/cartoons.
in zijn geheel echter niet geschikt als uiting van hoe de EU-landen er gegeneraliseerd uit zien.
politiek zeer oncorrect.
domme zet van Tsjechie.
vreemde humor. (en daar heb ik gelukkig veel verstand van.)
 

Tabe

† In Memoriam
Al een paar keer heeft het pijltje van de muis van mijn computer al op REAGEREN gestaan, maar er steeds er weer afgehaald. Waarom zou ik reageren? Ik weet toch niks van kunst, en al helemaal niet van MODERNE kunst. Aan mij niet besteed, ik ben erg conservatief wat dat betreft.

Maar ik moet Marcel gelijk geven. Hij haalt enkele punten aan waardoor ook ik zeg dat het geen goede zaak is geweest van die meneer Cerny en al helemaal niet van de Tsjechische politieke leiding.

Ja als cartoons misschien geslaagd. Ik kan er wel een beetje om lachen, maar niet als een officieel kado. Volgens mij een misser van de eerste orde.

Eén ding heeft die kunstemaker wel bereikt. Iedereen kent nu zijn kunst en weet er over mee te praten, zelf zo'n ouwe conservatieve man als ome Dollie.
 
Uit de Telegraaf:

SOFIA - De Tsjechische ambassadeur in Bulgarije heeft vrijdag een toiletpot cadeau gekregen van een jongerenorganisatie. Aanleiding was de Bulgaarse woede over een afbeelding van Bulgarije als hurktoilet in een kunstwerk ter ere van het EU-voorzitterschap van Tsjechië. Dat berichtte het Bulgaarse persbureau BTA vrijdag.

Ambassadeur Martin Klepetko nam zijn cadeautje met een lach in ontvangst en vroeg of hij de afbeelding van Bulgarije door zijn nieuwe aanwinst moest spoelen.

Het 700 ton wegende kunstwerk in de hal van een EU-gebouw werd in opdracht van Tsjechië gemaakt. De installatie bleek echter niet het werk van artiesten uit de 27 Europese lidstaten, zoals de bedoeling was, maar van een Tsjechische kunstenaar en twee vrienden.
 
Humor is voor mij iets waar je om kunt lachen. Ik verbaas me steeds meer erover dat dit voor veel mensen ook betekent dat je moet kwetsen.:bek:

Nederland ondergelopen met de minaretten die er boven uit steken. Daar kan ik nog wel om lachen. Minaretten als vuurtorens of als laatste droge plek. Als je het positief benaderd zal dat de saamhorigheid binnen ons land vast doen toenemen. Of is de islam de redding voor ons land tegen de vergrijzing?
Zijn minaretten eigenlijk hoger dan kerktorens? vraag ik me dan af. Of gewoon degelijker gebouwd ?Niet ingestort door de enorme controle die er is op de bouw ervan? Of was de tijdsdruk zo hoog dat er niet echt een gedachte achterzit.
Tsjechie met alle uitspraken van de huidige voorzitter. Is daar censuur op gepleegd of zijn daar ook de minder fijne uitlatingen gewoon tussen gezet.
Ik zal jullie niet vermoeien met al mijn gedachten bij dit werk.
Wel verbaasd het mij dat het trotse Groot -Brittanie opeens gewoon verdwenen is en daar hoor ik weinig over.
Nederland dat kleine landje worstelt en komt boven. Heel positief.

Dat David heeft gelogen over de groep die het maakte vind hem wel te verwijten.

Gelukkig mag ik het afschuwelijk vinden. Maar ik bekijk het wel en heb zo mijn gedachten erover.
:zwaai:Hilde
 
Entropa "schandaal". Tsjechisch kunstwerk voor de EU.

Ik was net te snel met het versturen van onderstaande. Ik zie dat er uiteraard toch al een Forum item is sinds vannacht. Als de Moderator het even wilt verplaatsen want dat kan ik zelf niet.

Mvrgr. Stephan.

Jullie hebben er vast al over gehoord maar ik zag het nog niet als Forum item dus bij deze: Tsjechie heeft zich erg in de picture geplaatst met het ophangen van het controversiele kunstwerk van David Cerny in de hal van het EU gebouw.

Nova heeft er een aardig video item van:

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=n...0&refresh=E6A568A1-C8C9-A6E2-36FBD8F31710543C

(klik op "Bekijk item")

Een aardige (die niet in het NOVA item voorkomt) is ook dat Polen afgebeeld wordt als een mestvaalt met priesters die een vlag van de Gay right movements neerplanten.:lmfao:

De afzonderlijke landen worden beschreven op:

http://en.wikipedia.org/wiki/Entropa

Persoonlijk vind ik het een mooi / leuk stuk werk van de 3 Tsjechische kunstenaars al vind ik de (overigens door David Cerny ontkende) overeenkomst van het duitse wegennet met de Swastika minder.

Mvrgr, Stephan.
 
Bovenaan