Kunst David Cerny

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maria

Geroyeerd Lid
Ik vind het een geweldig kunstwerk! En ik zie ook niet in waarom mensen hier negatief op zouden reageren (vooral niet op Tsjechie / de Tsjechische kunstenaar). Immers ieder land heeft zelf zijn aandeel aangeleverd! De Tsjechische kunstenaar heeft het idee natuurlijk gehad, en de kunstwerken van de diverse kunstenaars bijeen gebracht, maar hij heeft verder ieder land zelf een beeltenis laten maken. En dat vind ik heel sterk.

Toen het eerder in de media kwam dat het kunstwerk wel flink stof kon doen opwaaien begreep ik dat de tsjechische kunstenaar alle beeltenissen zelf had bedacht en gecreeerd. Dan had het zeker negatief opgepikt kunnen worden, maar nu vind ik dat een heel ander verhaal.

En nu wéér een heel ander verhaal :).
 
Tja... het is nu inderdaad een ander verhaal. Nu blijkt dat het dus toch allemaal door David Cerny bedacht en gemaakt is, begrijp ik wel dat er landen/mensen zijn die niet zo blij zijn met hun beeltenis...

Toch vind ik het persoonlijk nog steeds een gaaf kunstwerk.
 
Nederland als 1 watervlakte met alleen maar minaretten is dan een zienswijze van een Tsjechische kunstenaar. Zonder dat ik me nu heel kwaad hierover kan maken, zit het me ook niet helemaal lekker. Gewoon een gevoelskwestie. Zoals waarschijnlijk ook vele Tsjechen zich gekwetsts zouden kunnen voelen als Tsjechie afgebeeld zou worden als 1 grote lange hoerenstraat of een kerkhof met doodgetrapte zigeuners als knipoog richting de prostitutie bij grensovergangen of het raciale geweld richting zigeuners. Eigenlijk onnodig kwetsend en de zienswijze van een enkele individuen zonder rekening te houden met de impact van anderen.

Maak jij je altijd zo kwaad om vooroordelen?

Verder sluit ik me volledig aan bij Zelena.
 
Ja, ik maak me kwaad om vooroordelen, omdat deze over het algemeen niet bijdragen tot een vreedzame samenleving en alleen maar polarisering in de hand werkt en wie weet nog erger. Ik ga hier ook niet verder op in, omdat we anders ver off-topic raken, maar zoals ik zelf schreef kon ik om het kunstwerk niet eens zo kwaad worden, des te meer wel over deze extreem kortzichtige opmerking.
 
Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand zich hier kwaad om maakt. Zeker wie het werk van David Cerny kent, weet dat men zijn creaties met een dikke knipoog moet nemen.
Kijk dan, dit beeld van Nederland is toch grappig? :)

Knipsel.JPG
 
Natuurlijk kun je hier met een knipoog naar kijken en het kunstwerk baggetaliseren. Alleen gaat het hier wel om een symbolisch cadeau vanuit Tsjechie richting de EU. Ik zou hier niet al te lichtzinnig mee omgaan, gelet het belang van de relatie die Tsjechie met de EU onderhoudt.

Verder zullen buiten Tsjechie niet heel erg veel mensen David Cerny kennen. De Tsjechische regering kende hem daarentegen wel goed en had drommels goed kunnen aanvoelen wat voor een vlees ze in de kuip hadden met David Cerny. Ze hadden minimaal zijn werk wat grondiger moeten testen inclusief de antecedenten van de "meewerkende" kunstenaars.

Gelet het feit dat Bulgarije (afgebeeld met allemaal Franse WC's) al een klacht heeft ingediend, is het duidelijk dat er voldoende mensen/instanties zijn die hier wel aanstoot aan nemen. Daarnaast vind ik de afbeelding van Duitsland wel heel erg op het randje met al dan niet het hakenkruis verwerkt in het wegennet. Noem mij conservatief of traditioneel, maar dat gaat in mijn optiek net een brug te ver. Ik ben ook erg benieuwd hoe velen hierop zouden reageren als dit beeld was gemaakt door een islamitische kunstenaar. Zouden we het dan nog steeds geestig vinden of is het dan opeens duidelijk vertoon van islamitisch imperialisme en dooit ons gevoel voor humor dan sneller weg dan de hoop van de laatste weken op een nieuwe elfstedentocht?
 
Tja... het is nu inderdaad een ander verhaal. Nu blijkt dat het dus toch allemaal door David Cerny bedacht en gemaakt is, begrijp ik wel dat er landen/mensen zijn die niet zo blij zijn met hun beeltenis...

Toch vind ik het persoonlijk nog steeds een gaaf kunstwerk.

Ik vind het kunstwerk nu feitelijk nog leuker.
Wat een ondeugd die David Cerny :stout:
Hier is ie dus vrij bekend en na dit trucje helemaal,misschien was dit wel de opzet?
 
Natuurlijk kun je hier met een knipoog naar kijken en het kunstwerk baggetaliseren. ..... Ik zou hier niet al te lichtzinnig mee omgaan gelet het belang van de relatie die Tsjechie met de EU onderhoudt.

Verder zullen buiten Tsjechie niet heel erg veel mensen David Cerny kennen. .....

Gelet het feit dat Bulgarije (afgebeeld met allemaal Franse WC's) al een klacht heeft ingediend, is het duidelijk dat er voldoende mensen/instanties zijn die hier wel aanstoot aan nemen. Daarnaast vind ik de afbeelding van Duitsland wel heel erg op het randje met al dan niet het hakenkruis verwerkt in het wegennet. Noem mij conservatief of traditioneel, maar dat gaat in mijn optiek net een brug te ver. Ik ben ook erg benieuwd hoe velen hierop zouden reageren als dit beeld was gemaakt door een islamitische kunstenaar. Zouden we het dan nog steeds geestig vinden of is het dan opeens duidelijk vertoon van islamitisch imperialisme en dooit ons gevoel voor humor dan sneller weg dan de hoop van de laatste weken op een nieuwe elfstedentocht?
Als je ziet wat politici en landen elkaar durven te zeggen, dan is dit kunstwerk peanuts, hooguit een onschuldig plaagstootje naar al die politieke dikdoeners. Wat mij betreft mag kunst best prikkelen of aanstoot geven, zeker als het kunst is, gemaakt in opdracht van de politieke "elite". Rembrandt deed dat al met zijn Nachtwacht en vele kunstenaars daarvoor en daarna ook. Kunstenaars zijn het zout in het leven. Had men dit risico willen uitsluiten, dan hadden ze maar zo'n schijndode stillevenschilder moeten uitkiezen bij wiens werk je van verveling in slaap valt. Aan een vaasje bloemen met een appel en een peer kan niemand zich een buil vallen, maar zouden de mensen daar wèl blij mee zijn? Ik betwijfel het...

Overigens, vergis je niet: David Cerny is internationaal bekender dan je denkt.

Het interesseert mij echt geen bal of het Nederlandse deel van het kunstwerk nou door een jood, christen, moslim of atheïst gemaakt zou zijn; laat staan dat ik mij er kwaad om kan maken.

Het werk geeft op een, vind ik, heel grappige en clichématige manier weer hoe Nederland internationaal gezien wordt: als land dat volgens deskundigen mogelijk binnen afzienbare tijd (deels) onder water verdwijnt en - dankzij bepaalde personen die ik om ontopic te blijven, niet bij naam zal noemen - dat Nederland een Islamitische heilstaat is geworden.

Ik vind e.e.a. heel goed en leuk verwerkt. Bewaar je ergernis en boosheid voor zaken die er werkelijk toe doen, zou ik zo zeggen. ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
'Ik ga te werk als Borat'

BRUSSEL - De Tsjechische kunstenaar David Cerny probeerde gisteren in Praag zoveel mogelijk low profile te blijven.
David Cerny (41) aarzelt. Of we hem telefonisch enkele vragen mogen stellen over Entropa. Voor een Belgische krant wil hij het wel overwegen. En dan brandt hij los, gedreven, vol overtuiging en met krachtige stem.


Waarom biedt u uw excuses aan op uw website?
'Alexandr Vondra (de Tsjechische minister van Europese Zaken, red.) is een goed politicus. Hij is een aardige man en ik mag hem. Hij heeft het project van begin tot eind opgevolgd. Alleen wist hij niet dat de landensymbolen door een team van zeven Tsjechische artiesten werden gemaakt.'

U hebt hem dus voorgelogen?
'Kunst gaat over mystificatie. In mijn geval ook over humor en satire. Valse identiteiten creëren is een van de strategieën van hedendaagse kunst. We wisten dat de waarheid vroeg of laat zou uitkomen. Maar we wilden eerst weten of Europa in staat is met zichzelf te lachen. Ik hoop dat ook Alexandr Vondra gevoel voor humor heeft.'

Kunt u begrijpen dat u uw minister in nauwe schoentjes hebt gebracht?
'Er is mij gevraagd een kunstwerk te maken, geen politiek werk. Wat ik al jaren doe, wordt in het artistiek circuit algemeen aanvaard. Als een werk van daaruit wordt overgeheveld naar een politieke context, met grote diplomatieke gevoeligheden, doet zich een probleem voor. Eigenlijk is wat ik doe, vergelijkbaar met wat Borat doet (het Kazachse typetje van de Britse komiek Sacha Baron Cohen, red.). Die gebruikt ook humor om stereotypen en clichés op de proef te stellen.'

Kunt u erin komen dat Bulgarije zich beledigd voelt als het als één groot toilet wordt afgebeeld?
'Het is allemaal niet zo ernstig bedoeld. We hebben een reeks stereotypen afgebeeld, geen politieke statements. Toen ik als kind met mijn ouders naar Bulgarije reisde, vond ik het vreemd dat ze daar een ander soort toiletten hadden. Het was het Turkse systeem, met een gat in de grond. Het is niet meer dan een herinnering daaraan. Maar ik heb al een officiële excuusbrief naar de Bulgaarse overheid gestuurd.'

Is er politieke druk geweest om uw excuses aan te bieden?
'Nee. Het was mijn initiatief. Ik wou niet dat de Tsjechische ministers door onze politiek incorrecte humor in diskrediet werden gebracht. Daarom nam ik de verantwoordelijkheid op mij.'

Morgen (vandaag, red.) wordt 'Entropa' officieel voorgesteld. Zult u er bij zijn in Brussel?
'Euhm. Dat weet ik nog niet. Misschien... (zucht) Het hangt van veel factoren af.' (gse)

standaard.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechisch kunstwerk verdeelt eengemaakt Europa

BRUSSEL - Tsjechië maakt een belabberde start als voorzitter van de Europese Unie. De kunstenaar David Cerny leidde zijn ministers om de tuin en biedt zijn excuses aan.

Van onze redacteur

Het leek een zorgvuldig georchestreerd momentum. Eind vorige week nodigde de Tsjechische minister van Europese Zaken Alexandr Vondra in Praag zes journalisten uit om toelichting te geven bij het kunstwerk Entropa. Maandag berichtten onder meer de International Herald Tribune en NRC Handelsblad over dit bijzondere gelegenheidswerk.

Het concept was bedacht door de Tsjechische artiest David Cerny. Die had 26 collega-artiesten van alle lidstaten aangezocht om hun land middels een stereotiep symbool af te beelden. Roemenië was een Draculastaat, België een praline, Italië was voetbalgek, Duitsland een netwerk van autostrades en Bulgarije een Turks toilet.

Sinds maandag hing het acht ton wegende gevaarte in het Justus Lipsiusgebouw in Brussel. Eurocraten stonden het werk in bosjes te bespreken. Camera's draaiden en journalisten kwamen langs. De aandacht stond garant voor een succesvolle vernissage op donderdag.

In de loop van dinsdag werd de ambassadeur van Tsjechië in Sofia ontboden om opheldering te verlenen. De Bulgaren vonden de voorstelling van hun land getuigen van 'slechte smaak'. Ze vonden het niet kunnen dat de afgebeelde landen door de Europese voorzitter niet gecontacteerd waren.

Zo ver, zo goed. Want een relletje is de beste reclame om een tentoonstelling de wind in de zeilen te geven.

Toen begon het beeld barsten te vertonen. In plaats van een opgebouwd persmoment, was hier veeleer sprake van een krasselende organisatie. De Tsjechen zaten met een vervelend intern probleem. De kunstenaar die de overheid zelf had aangewezen, David Cerny, bleek een stoorzender.

In plaats van een netwerk op te bouwen met artiesten uit de 27 lidstaten, had hij met een team van zijn Tsjechische artiesten zelf de landensymbolen ontworpen. Meteen stond de nieuwe voorzitter van de Europese Unie met de broek op de knieën.

Minister Alexandr Vondra neemt afstand van het werk. Hij zegt 'onaangenaam verrast' te zijn dat de artiest zijn contract niet naleefde en 'overweegt verdere stappen'.

Op zijn website biedt Cerny zijn excuses aan. Hij schrijft dat hij de betrokken ministers 'misleidde' en dat hij niet wil dat ze 'de verantwoordelijkheid moeten nemen voor deze politiek incorrecte satire'.

Toen Cerny van twee kandidaten uitverkoren werd, deed dat in Tsjechië al wenkbrauwen fronsen. De artiest zit niet om een stunt verlegen. Begin jaren 1990 werd hij korte tijd aangehouden nadat hij een tank uit de tijd van de Russische invasie roze geschilderd had. In 2006 weigerde Middelkerke tijdens de zomerexpositie Beaufort een werk van hem te exposeren. Shark was een beeld van Saddam Hoessein in een waterbak. Zijn werk De baby's staat permanent in Blankenberge.

FRO3_G46250IDK.1+FF_KUSNT13.jpg


Manneken Pis in Litouwen: plassen naar de Russische buren.

standaard.be
 

char

† In Memoriam
Dan moet je toch wel een genie zijn!!!... Manneken Pis ,...in Litouwen!!

En de Belgen hebben nog steeds niet in de gaten, dat ie verdwenen is??...

Char.
 
Ik vind e.e.a. heel goed en leuk verwerkt. Bewaar je ergernis en boosheid voor zaken die er werkelijk toe doen, zou ik zo zeggen. ;)

De EU en de toekomst van Tsjechie is een zaak die er toe doet. Ik ben met je eens dat kunstenaars ons juist een spiegel moeten voorhouden. Juist door kritisch te blijven, is er sprake van vooruitgang (zie werk Karl Popper).

Wel moet je je bewust blijven wat de impact kan zijn wanneer je een dergelijk kunstwerk schenkt aan de EU. Het is wel grappig te zien dat de kunstenaar in kwestie dit meer inziet dan velen hier, omdat hij al heeft toegegeven ermee akkoord te zijn om de afbeelding van Bulgarije te laten verwijderen/vervangen, aldus zijn interview vandaag in MF Dnes. Het leven is gewoon af en toe een beetje water bij de wijn durven te doen en dat is absoluut geen schade.
 
De EU en de toekomst van Tsjechie is een zaak die er toedoet
En jij denkt dus kennelijk dat het werk van een kunstenaar de EU en de toekomst van Tsjechië schade kan berokkenen, want je maakt je er nogal druk/boos om. Als dat al zo zou zijn, aan wie ligt dat dan: aan de kunstenaar of aan een paar ijdele politici die zich op hun pik getrapt voelen? Ik denk echt dat jij, samen met die paar politici, véél te zwaar tilt aan dit incident.
 
Bovenaan