Kunst David Cerny

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Een tentoonstelling over vooroordelen die met de verschillende EU-lidstaten worden geassocieerd, lokte vandaag gemengde reacties uit bij ambtenaren en journalisten. De tentoonstelling staat in het Justus Lipsius-gebouw in Brussel, en wordt georganiseerd door EU-voorzitter Tsjechië.

Het gaat daarbij om zaken als België in de vorm van een halflege pralinedoos, een 'stakend' Frankrijk, Groot-Brittannië dat van de EU-kaart verdwenen is, een overstroomd Nederland met slechts nog enkele minaretten die erbovenuit steken.

preview


large_736562.jpg


Controverse
Elk voorzittend land van de Europese Raad, die in het gebouw aan het Schumanplein vergadert, installeert bij het begin van zijn "ambtsperiode" een kunstwerk in de inkomhal van het Justus Lipsius-gebouw, maar "het is de eerste keer dat een installatie van een EU-voorzitterschap voor debat zorgt", aldus Jan Vytopil, de verantwoordelijke voor de culturele evenementen van Tsjechië als EU-voorzitter.

De Tsjechen vroegen aan 27 artiesten - één per lidstaat - om de stereotypes of vooroordelen waar hij/ zij zijn/haar land mee associeert, te verbeelden. "Stereotypes zijn grenzen die moeten doorbroken worden", leggen de Tsjechen het concept uit van de installatie die de naam 'Entropa' meekreeg. Het motto van het voorzitterschap is overigens "Europa zonder grenzen".


Opvallend

Twee opvallende voorstellingen zijn die van Polen en Bulgarije. De Poolse kunstenaar Leszek Hirszenberg haalde zijn inspiratie bij de bekende foto van Amerikaanse soldaten die een vlag planten op het Japanse eiland Iwo Jima tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op Hirszenbergs voorstelling zijn de soldaten vervangen door priesters, en in plaats van de Stars and Stripes, planten ze de regenboogvlag van de homobeweging.

Bulgarije is in 'Entropa' dan weer een land dat bedekt is met Franse toiletten, een fenomeen dat veel mensen in het land tegen de borst stoot. De voorstelling van België als een doos pralines is het werk van artiest Rogers Geboers.

De inkomhal van het Justus Lipsius-gebouw is elke werkdag geopend voor het grote publiek. (belga/sam)
hln.be 12/01/09 20u27


De installatie is vandaag pas vrijgegeven, dus de Europese commentaren moeten nog los komen en de pers zal dus de komende dagen wel genoeg aandacht schenken, met zowel voor- als tegenstanders. (Wordt vervolgd...)
 
't is maar goed dat er een uitgebreide uitleg bij de diverse onderdelen gegeven wordt. Anders zou 't nog een hele kunst worden om er achter te komen wat dit "kunst"werk eigenlijk betekent of voorstelt. Ik bedoel eigenlijk: Dit soort kunst is niet helemaal mijn smaak:(
 
Ik vind het een geweldig kunstwerk! En ik zie ook niet in waarom mensen hier negatief op zouden reageren (vooral niet op Tsjechie / de tjechische kunstenaar). Immers ieder land heeft zelf zijn aandeel aangeleverd! De Tsjechische kunstenaar heeft het idee natuurlijk gehad, en de kunstwerken van de diverse kunstenaars bijeen gebracht, maar hij heeft verder ieder land zelf een beeltenis laten maken. En dat vind ik heel sterk.

Toen het eerder in de media kwam dat het kunstwerk wel flink stof kon doen opwaaien begreep ik dat de tsjechische kunstenaar alle beeltenissen zelf had bedacht en gecreeerd. Dan had het zeker negatief opgepikt kunnen worden, maar nu vind ik dat een heel ander verhaal.
 
Ik heb alleen gezegd dat dit kunstwerk niet mijn smaak is, ik vind het dus niet mooi. Gewoon een mening, niet meer en niet minder. Je kunt toch niet verwachten of eisen dat iedereen dit kunstwerk mooi gaat vinden?

Je begreep mijn post denk ik anders dan ik bedoelde, want ik ben geen tegenstander van het kunstwerk, van mij mag het voor eeuwig in Brussel blijven hangen. Zouden ze het vlak voor mijn huis installeren, dan zou ik denk ik wel protesteren.
 
Ik reageerde eigenlijk in het algemeen, en niet direct op jouw reactie. Natuurlijk mag het niet jouw smaak zijn.

Ik vind het concept heel sterk, en heb getracht uit te leggen waarom. Dit staat dus los van jouw mening. En mijn 'negatief reageren' ging ook niet over smaak, maar vooral over politieke reacties.
 
ik vind dit "kunstwerk" wel humor hebben. Lekker boeiend of Nederland wel of niet vol staat met minaretten en of iedereen in Zweden op een Ikea stoel zit.

Een beetje humor bij de politiek moet kunnen. Alleen vind ik het zelfbeeld van Tsjechie (de uitspraken van (correctie) Klaus) niet erg passen bij wat voor vooroordelen er over andere landen bestaan maar ok ik ben dan ook geen Tsjech.

Van mij hadden ze beter een bierrivier kunnen maken ofzo. Er wordt altijd met zoveel trots gesproken over de enorme bierconsumptie per hoofd of ze hadden nationalistisch kunnen zijn en de ruisende bomen en kabbelende water (voda huci, bori sumi) kunnen afbeelden ;)

kortom, ik moest wel glimlachen bij het lezen van het artikel en het zien van het kunstwerk.
 
Ik vind het een fantastisch kunstwerk. Vooral het thema spreekt me aan. De inzending van Nederland vind ik dan ook erg goed.
Alleen jammer hoe de werken zijn samengevoegd - zó zwaar aangezet, het overschaduwt haast hetgeen waar het om gaat.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Cerny verontschuldigd zich voor provocerende sculptuur.

Er was reeds enige argwaan ontstaan rond de deelnemende kunstenaars. Van een aantal onder hen is helemaal niets te vinden op internet. Bulgarije heeft gezegd, diep beledigd te zijn door haar vertegenwoordiging in de EU-mozaïek.

Vandaag heeft Cerny verklaard dat de groep van 26 internationale kunstenaars niet bestaat en dat het werk door hem zelf is gemaakt. "We wilden zien of Europa kan zelf met elkaar kan lachen ", aldus de kunstenaar.

Alexandr Vondra, de vice-premier voor Europese Zaken van de Tsjechische Republiek zei diep geschokt te zijn.

idnes.cz

Wordt vervolgd...
 
@punkenstein: Ja typootje. En je hebt gelijk over de uitspraken van Klaus. Maar wat ik meer bedoelde is het stereotype beeld van een land. Nederland en water is vrij cliche, net als Zweden en Ikea.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kunstwerk Entropa is provocatie van één kunstenaar

Het omstreden Europese kunstwerk 'Entropa' in het Justus Lipsius-gebouw in Brussel, blijkt het werk van één man die wilde provoceren.
Het kunstwerk is er geplaatst vanwege het Tsjechische voorzitterschap en beeldde de vooroordelen over de 27 lidstaten uit. Het werk was echter zo provocerend dat alvast één land -Bulgarije- klacht indiende.

large_738881.jpg

Bulgarije bestaat uit een verzameling van Franse toiletten. Het land heeft een klacht ingediend.

David Cerny

Elk voorzittend land van de Europese Raad, die in het gebouw aan het Schumanplein vergadert, installeert bij het begin van zijn ambtsperiode een kunstwerk in de inkomhal van het Justus Lipsius-gebouw. Het was de eerste keer dat dit voor zoveel controverse zorgde.

Het oeuvre was zogezegd het werk van 27 Europese kunstenaars, maar dat blijkt nu niet zo te zijn. Achter het kunstwerk zit één beeldend kunstenaar uit Praag, David Cerny. Hij verzon zelf een reeks artiesten, met valse namen en dito biografieën.
Tsjechië reageerde geschokt op de onthulling.

Vice-premier Alexandr Vondra, belast met Europese Zaken, zou normaal donderdag het kunstwerk inhuldigen. "We gaan bekijken welke maatregelen we moeten nemen", klonk het vandaag in een persbericht. (belga/mvdb)

hln.be 13/01/09 23u25
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit is zopas op de site van David Cerny verschenen:


Europa is eensgezind in zijn geschiedenis, cultuur en in de afgelopen jaren, ook door een gezamenlijk gecreëerde politieke structuur. Meer of minder divers landen zijn met elkaar door een netwerk van multi-dimensionele relaties die in feite resulteert in een complex geheel. Van binnen hebben we de neiging zich te richten op de verschillen tussen de individuele Europese landen. Deze verschillen omvatten duizenden belangrijke en onbelangrijke dingen, variërend van geografische situatie van de gastronomie en dagelijkse gewoonten.

De EU-puzzel is een metafoor en een viering van deze verscheidenheid. Het omvat de bouwstenen van de politieke, economische en culturele relaties met die we toy'but die zullen worden doorgegeven aan onze kinderen. De taak van vandaag is het creëren bouwstenen met de best mogelijke kenmerken.

Zelf-reflectie, kritisch denken en het vermogen om zichzelf als de buitenwereld met een gevoel van imny zijn de kenmerken van het Europese denken. Dit kunst project dat is ontstaan naar aanleiding van de Tsjechische voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie pogingen om Europa als een geheel vanuit het perspectief van de 27 artiesten van de individuele EU-lidstaten. Hun projecten delen speelse analyse van de nationale stereotypen en originele kenmerken van de individuele culturele identiteiten.

Dat staat in een officiële brochure van het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar Entropa is niet een echte pan-Europese werk van kunstenaars-provocateurs, maar een mystificatie. Op het eerste gezicht lijkt het net een project voor het decoreren van de officiële
ruimte, die ontaardde in een onbelemmerde weergave van nationale trauma's en complexen. Individuele staten in de Europese Unie puzzel worden gepresenteerd door niet - existent kunstenaars. Ze hebben hun namen, kunstmatig gecreëerde identiteiten, en een aantal hebben hun eigen websites. Elk van hen is de auteur van een tekst die de motivatie om deel te nemen aan het gemeenschappelijke project. Dat alles werd gecreëerd door David Cerny, Kristof Kintera en Tomas Pospiszyl, met de hulp van een groot team van collega's van de Tsjechische Republiek en in het buitenland.

De oorspronkelijke bedoeling was om 27 Europese kunstenaars voor deelname. Maar het werd duidelijk dat dit plan niet kan worden gerealiseerd, als gevolg van tijd, de productie, en financiële beperkingen. Het team heeft dus, zonder de kennis van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, besloten om fictieve kunstenaars die zou vertegenwoordigen de verschillende Europese nationale en artistieke stereotypen. Wij bieden u onze excuses aan Premier Mirek Topolánek, vice-premier Alexandr Vondra, minister Karel Schwarzenberg en hun departementen omdat we geen kennis van de ware stand van zaken hebben gegeven en dus misplaatst zijn. Wij wilden niet dat zij de verantwoordelijkheid dragen voor dit soort van politiek incorrect satire. We wisten dat de waarheid aan het licht zou komen. Maar daarvóór wilden om achterhalen of Europa in staat is om met zichzelf te lachen.

Aan het begin stond de vraag: Wat doen we echt weten over Europa? We hebben informatie over enkele landen, maar wij weten verschillende toeristische cliches over anderen.
We weten eigenlijk niets over een aantal van hen. De kunstwerken, door kunstmatig gebouwd kunstenaars uit de 27 EU-landen, blijkt hoe moeilijk en versnipperd Europa als geheel kan lijken vanuit het perspectief van de Tsjechische Republiek. We hoeven niet wil niemand beledigen, maar wijzen op de moeilijkheid van communicatie zonder met het vermogen van het ironisch.

Groteske overdrijving en mystificatie behoort tot de handelsmerken van de Tsjechische cultuur en het creëren van valse identiteiten is een van de strategieën van de hedendaagse kunst. De beelden van de afzonderlijke delen van Entropa gebruik artistieke technieken vaak gekenmerkt door een provocatie. Het stuk dus ook lampoons sociaal activist kunst die balanceert op de rand tussen would-be controversiële aanvallen op nationale karakter en undisturbing decoratie van een ambtenaar ruimte. Wij geloven dat de omgeving van Brussel staat is ironisch zelf-reflectie, wij geloven in de humor van de Europese naties en hun vertegenwoordigers.


Met behulp van Google vertaald uit de Engelse versie (niet alle fouten zijn gecorrigeerd)
 

char

† In Memoriam
Bedankt Freddy!!...
Dus als ik het goed begrijp,... heb jiij net de laatste Belgische Pralines verwerkt....
En... er is, tot nu toe, niet EEN Nederlandse Forumlid, die zich boos maakt over een totaal ondergelopen Nederland, waar alleen nog minaretten (totaal doelloos) staan....

De vraag blijft:.... Waardoor wordt Nederland ondergelopen.....
Twee onnodige angsten... Ik vind het knap verbeelld!!!..

Char.
 
Ik neem dan wel de eer op me om het eerste Nederlandse forumlid te zijn dat zich boos maakt over dit kunstwerk en de afbeelding van Nederland in het bijzonder.

Boos, misschien wel veel meer verbaasd dat de Tsjechische regering het heeft nagelaten niet meer achtergrondonderzoek te doen voor dit ku(ns)twerk aan de EU te schenken. Natuurlijk is het makkelijk achteraf te praten, maar het gaat hier niet om een verkeerd uitgekozen cadeautje voor de verjaardag van je oudtante, waar je je nog lachend vanaf kunt maken. Ongeacht of je nu voor- of tegenstander bent van de EU, ik vind het een gebrek aan respect richting de EU en een gebrek aan professionaliteit van de Tsjechische regering en hun EU delegatie.

Nederland als 1 watervlakte met alleen maar minaretten is dan een zienswijze van een Tsjechische kunstenaar. Zonder dat ik me nu heel kwaad hierover kan maken, zit het me ook niet helemaal lekker. Gewoon een gevoelskwestie. Zoals waarschijnlijk ook vele Tsjechen zich gekwetst zouden kunnen voelen als Tsjechie afgebeeld zou worden als 1 grote lange hoerenstraat of een kerkhof met doodgetrapte zigeuners als knipoog richting de prostitutie bij grensovergangen of het raciale geweld richting zigeuners. Eigenlijk onnodig kwetsend en de zienswijze van een enkele individuen, zonder rekening te houden met de impact van anderen.
 
Bovenaan