Dankzij verhuur een hele historie van het huis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik wil jullie dit allemaal toch niet onthouden. Wij verhuren ons vakantiehuis in Dobren nu inmiddels 5 jaar. Twee maanden geleden kwamen we in contact met een Nederlandse man die mij had gemaild. De beste man heeft een moeder die hele goede herinneringen aan ons vakantiehuis had. Dankzij onze website kwamen ze bij ons huis in Dobren.
Het blijkt dat twee tantes van zijn moeder eind jaren 50 het huis hebben gekocht van een Duitse familie (Kraus).

Deze tantes hebben het huis gehad tot de jaren 80 en toen is het verkocht door de familie omdat de tantes waren gestorven.
De opa en oma van die man woonden in Praag, maar hadden ook een huis in Dobren.
Na het overlijden van die Opa is ook dat huis verkocht.

Waarschijnlijk heeft de eigenaar waarvan wij het gekocht hebben, dit huis gekocht van die tantes, want die eigenaar gaf aan het ongeveer 30 jaar in bezit te hebben gehad.

Door het contact met deze man is ineens de historie van ons huis bekend tot eind jaren 50. Dat is al geweldig, maar het wordt nog beter.

De gasten die deze week in ons huis verbleven (helaas eerder naar huis gegaan ivm het slechte weer begin deze week, maar dat was eigen keuze, dinsdag en verderop was prachtig weer), zijn Duitsers en hadden, blijkbaar, ook banden met ons huis.

Wat is nu het geval. De oma van deze Duitse (of eigenlijk Tsjechische) familie is ook mee geweest en heeft tot haar 6e jaar in ONS huis gewoond!! Wat geweldig. Helaas is ze op een niet zo leuke manier eruit gegaan.

Het is zo dat zij in juni 1945 gevlucht zijn uit het huis. Die oma (toen nog 6 jaar) kreeg te horen van haar moeder dat het maar voor 4 weken was, maar helaas zijn ze nooit teruggekeerd. De vader van de familie is in 1943 gestorven in het huis.
De opa van deze oma was ook de eigenaar van een Kolonialwinkel en van de Hostinec in Dobren (toen nog Doberzin genaamd).

Het komt er dus op neer dat ik, dankzij onze website, nu de historie weet tot voor 1940. Ik heb nog gevraagd of de oma weet hoe lang haar ouders het huis hebben gehad voordat ze gevlucht zijn.

Ik ben van plan om hiervan een stamboom te maken en die in huis op te hangen. Het liefst met oude foto's van de bewoners! Helaas zullen er wel niet meer foto's zijn van ons huis zo lang geleden!

Ik ben echt superblij met deze historie die je zo in de schoot geworpen wordt.

De Nederlandse man vroeg nog of hij de kapstok mocht kopen die in onze hal hangt. Schijnbaar heeft zijn opa (dus de vader van zijn moeder), deze kapstok zelf gemaakt. 1 van de laatste tastbare herinneringen aan het huis. Dus deze kapstok is voor hun!
 
Wat leuk om zo ineens de geschiedenis van je huis te kennen. Ook een mooi idee om die stamboom te maken van alle mensen die in het huis gewoond hebben. En succes met het kopen van een nieuwe kapstok. ;)
 
Ja vind dit ook geweldig. Wat is de wereld dan eigenlijk klein, dat de familie van een NEDERLANDER in ons huis heeft gewoond. Prachtig! Maar natuurlijk ook sneu dat die ander mevrouw uit het huis moest vluchten met haar moeder!
Keerzijde van het verhaal.

Maar wel mooi om de historie zo uit te vinden!
 
Ja wat leuk om via omweg te horen krijgen wie het huis heeft gebouwd de mensen die er in gewoond hebben .
Is dit iets voor een nieuw TOPIC?
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit met ons huis allemaal is verlopen.
Iemand een idee hoe te beginnen?
groet,Remko.
 
Ooh meneer Mulder in Uw hutje heeft een arme boswerker gewoont en die verging het net anders om als de familie van "love tsjechije" aleen een paar jaartjes eerder en toen die weer terugkoomen mochten hadden zij geen durf en ook geen kracht meer en zo verfiel het huisje aan de staat en die verkocht het voor een appel en een ei aan iemand.......Vraag het maar bij de Kataster in het archief.
 
Ja Sylvia, daar zou de geschiedenis ook top van zijn. Maar daarvan weet ik al, dat dit de allereerste Hostinec in Ostruzno was!
Dus dat ga ik in ere houden door in de oude schuur een cafe te maken. Dus dan ben je van harte welkom om er een Pivo te komen drinken. Duurt nog even want de restauratie is net begonnen en gaat nooit zo snel als je zou willen! Maar is ook enorm veel werk!
 
Wij hebben ons café afgelopen meivakantie klaar gekregen. Er moet alleen nog een kachel in. Die hebben we besteld (bij Nova Paka in de buurt) en kunnen we in de grote vakantie ophalen. Dus kom dan maar eerst bij ons een pivo drinken.
 
Dat gaat gebeuren Sylvia!! Ik zie er zelfs naar uit:ja:
Alleen zijn jullie niet altijd aanwezig wanneer ik er ben he;-(

6 juli vertrekken we voor 2 weken naar het Lipnomeer en rijd dan nog "even" naar Ostruzno als het goed is.
 
Ja ze herkende zeker dingen. Ze is er geboren. We hadden een oude foto op de overloop hangen waar ze geen herinneringen aan had. Van een man en vrouw. Maar dat kan ook een ander gezin zijn.
Er liggen nog wat oude foto's op zolder van mensen, misschien zit daar wat tussen. Daar ga ik nog even naar kijken als we er weer zijn!
 
Met plezier gelezen.
Heel interessant om de historie na te gaan.
Dat geeft je huis nog meer thuis.

Veel Tsjechen hadden nooit van hun leven kunnen bedenken dat het huis ooit nog eens aan buitenlanders verkocht zou kunnen worden.

De historie van ons huis is maar heel kort.
In 1986 gebouwd door, zoals gezegd wordt in het dorp, een communist van hoge komaf die de beste materialen heeft gebruikt die er indertijd aanwezig waren.

Of dit klopt weet ik niet want op een dorp wordt zooooooooooooveel gekletst.

Groet van een niet roddelaar.
 
Bovenaan