Dak isoleren, hoeveel kost dat?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nu de werkzaamheden in het woonhuis gestaag vorderen, ben ik al weer bezig met het plannen van de volgende klus: het isoleren van het dak. Op deze zolderverdieping komt dan een (enorme) slaapkamer.

Maar:

Heeft iemand enig idee hoeveel het isoleren van hat dak zal kunnen gaan kosten? Het dak is 12 meter lang en het vloeroppervlak is 5,5 m breed...

Hellup!
 

dennuzzz

Donateur
Vloeroppervlak zegt niet zo heel veel. Tenzij je een plat dak heb natuurlijk.
al is dat in tsjechië met veel sneeuw wat onwaarschijnlijk.
Afmetingen dak zegt meer. Dus bij een schuin dak de juiste maten posten.
 
Dat weet ik Marcel! Een prachtige slaapruimte! Ik richt hem in gedachte al in! Toch maar practisch blijven en eerst isoleren, trap met trapopgang maken en een brandtrap naar buiten...
 
Je moet dus 2 rechthoeken van 12 meter x ???meter voorzien van ??? isolatie
Als de isolatie materiaal geen afdek laag heeft moet er dan ook een afdek laag van de zelfde afmetingen komen.
Idd de breedte van de ondeliggend vloer of de dakhelling doen er weinig toe.
 
Heeft iemand enig idee hoeveel het isoleren van hat dak zal kunnen gaan kosten? Het dak is 12 meter lang en het vloeroppervlak is 5,5 m breed...
Dakhelling zal zo'n 50 graden zijn, dus men neme een rechthoekige driehoek met een basis van 2.75 m, de schuine kant
dus onder 50 graden, de rechte zijde onder 90 graden en daar waar deze lijnen elkaar ontmoeten daar zal de hoogte van de dakhelling bekend zijn, makkelijk he.
Deze maat vermenigvuldigd u met 24, zijnde de som der lengte van 2 dakhellingen.
Het resultaat is het aantal m2 wat u nodig hebt.
Prijs per m2 meter isolatie hangt af van dikte en soort.
Succes en pak het maar lekker warm in voor de winter en heerlijk koel voor de zomer.
 
Zou ik er ook een vakman naar laten kijken. Als de kap niet beschoten is en je zou er zo isolatie tegenaan zetten, dan kan er jachtsneeuw op waaien en eventueel gaan lekken. Misschien beter de pannen eraf halen, van die grote piepschuimplaten op laten maken, van binnen zijn die mooi glad en wit afgewerkt, en van buiten zit er een groene laag op. Er zitten al regels op waarop de panlatten bevestigt kunnen worden. Dan kunnen de pannen er weer op. Zo heb ik het in Holland bij mijn buren gedaan. Ik denk dat er in Tsjechie ook wel met dit soort platen gewerkt wordt. Het gaat heel vlug en het isoleert goed.
 
http://www.isover.nl/producten/renovatie-en-na-isolatie/dak/

Ik weet wat je bedoeld Jan maar ik ben ze in Tsjechie nog niet tegengekomen.
http://www.kingspanunidek.com/nl/producten/hd-hellend-dak/unidek-aero
Unidek verkoopt die , maar ook andere leveranciers .
Zelf heb ik witte kant en een kantklare binnenzijde van kunststof en de buitenzijde is oranje .
Het zijn zelfdragende platen waar de panlatten op gespijkerd kunnen worden en dan de pannen.
De naden die overblijven kun je met pur afschuimen, en klaar is kees.

Met andere woorden : Het geheel geïsoleerd en aan de binnenzijde heb ik niets af te werken.

Super makkelijk om zelf te doen, als je aan werk geen hekel hebt.
 
Klinkt niet alleen goed, het is de beste manier!

Maar, realiseer ik mij, de duurste.
Alle pannetjes eraf, breuk 30%. Bijbehorende pannen misschien niet verkrijgbaar.
beter is om aan de binnenzijde dampdoorlatende folie te bevestigen, daarna isolatie, dan dampdichte folie en een plaatmateriaal als afwerking.
En dakhellingen zijn dichterbij de 38 graden dan 50, maar ik ken je huis niet.
Je meet de oppervlakte gewoon lengte x breedte van de dakschilden, dus de schuinte doet er niet toe.
Isoleer met ongeveer 100 mm steen of glaswol.
Breng de dampdichte laag zeer nauwkeurig aan, anders rot het hout allemaal weg.
Alles bij elkaar een behoorlijke investering want de vloerafwerking, elektra en verwarming komen daar nog bij.
Succes met het dromen, want: zo maak je je dromen waar!

Groet.
 
Nou kukel, 30% breuk bij het verwijderen van dakpannen vind ik nogal hoog. Dan worden ze echt naar beneden gegooid. Als je een houten goot maakt en onderaan de goot een oude matras of een dik stuk schuimrubber legt, kun je ze stuk voor stuk naar beneden laten glijden en blijven ze heus wel heel. Behalve dan degene die al met breuken op het dak liggen. Op deze manier heb ik heel wat oud hollandse pannetjes kunnen redden die op een antiek boerderijtje lagen. Veel dorpelingen hebben wel ergens nog een stapeltje dakpannen of een stapeltje eternietplaatjes liggen en als de pannen niet al te buitennissig zijn, is de kans groot dat je nog wel een partijtje bijpassende pannen vind. Even in onderhandeling gaan over de prijs, en dan lijkt het me sterk dat je er niet wat bij kunt kopen.
 
Bovenaan