Dahlia’s & Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

MartinaK

Moderator
Vandaag ga ik niet over de natuurmonumenten of rolstoelgebruikers toeristische roeten praten, maar over mijn andere “groene vingers” hobby. Gisteren, heb ik in het Tsjechische tuinmagazine “Zahrádkář” interessante stuk over de Dahlia’s gevonden, die wil ik graag hier vertellen.

Laatst jaar in Tsjechië waren twee nieuwe soorten van Dahlia’s gegroeid. Eerste, Česká Slávie – benoemd volgens de Dahlia’s kweker Dr. Jiří Kaňka, en tweede – Malá Haná, kweker František Vĕcka.

Tradities van Dahlia’s kweken in de Tsjechische Republiek gat terug tot de tijden van de nationale opwekking. Reeds, op 14. september 1837 was in Česká Skalice de oudste Dahlia’s vereniging in de wereld gevormd. Traditie van Dahlia’s festival (Jiřinkové slavnosti) duurt tot heden en zijn met de naam van Božena Nĕmcová (bekende roman Grootmoeder - Babička) geassocieerd . De nieuwe club formatie voor Dahlia’s was in 1962 in Pardubice gevormd. De Dahlia’s club draagt de naam DAGLA – genoemd volgens twee bloemen – DA = Dahlia en GLA = gladiolus. Club is aan de huidige tijd actief in de productie en kweken van nieuwe Dahlia’s rassen. Club show vindt plaats iedere jaar, altijd het eerste weekend in september, in het kasteel Pardubice, met de internationale deelnemers. En als te lange tijd Tsjechische traditie, tweede week in September is tijd voor Dahlia’s festival (Jiřinkové slavnosti) in Česká Skalice. Deze jaar op 10. tot 18. september 2010.

Voor de liefhebbers van dahlia’s, DAGLA club samenwerken op project van Dahlia’s soortencatalogus.

Contact naar directie van Tsjechische Dahlia’s - DAGLA club.
Sdružuje pěstitele a šlechtitele jiřin a gladiolů.
Ing. Jan Dvořák, Liberecká 626, 463 61 Raspenava
En tenslotte, ik heb ook mijn eigen Dahlia,:) denkzij van Hollandse kwekers – “ Dahlia “Martina” als bijlage.

w25743_s.jpg
 

MartinaK

Moderator
Laatste top 9 Dahlia’s show winnaars Jiřinkové slavnosti

show_kjs_2008_premia_0.jpg

2009, 2010 – Premia XVIII

show_kjs_2007_faberge-hallebopp.jpg
2008 – Fabergé a Halle Bopp (geel)

show_kjs_2006_tomo_0.jpg
2007 – Tomo

show_kjs_2005_valiant_0.jpg

2006 – Princ Valiant

show_kjs_2004_haslerova_0.jpg

2005, 2004 – Hašlerova písnička

show_kjs_2002_rancho_0.jpg

2003 – Rancho
 

MartinaK

Moderator
Ne, dat is niet geadviseerd. Is beter de Dahlia’s toch van der grond halen, schoonmaken, drogen en over de winter in de koude plaats (als kelder) slaan. Dat do ik liever ook hier in Nederland. Winter is Tsjechië is harder dan in Nederland.

Aan de andere kant, heb ik mijn eigen ervaring, dat heb ik mijn Dahlia’s in de grond vergeten. 1,5 m sneeuw ligt over and volgende voorjaar komt wel en goed in leven. Maar misschien dat was geluk!
 
Schitterende foto"s Martina. Over twee weken de dahlia's er uit halen en ik denk dat ik het in het voorjaar weer probeer en dan misschien nog wel andere kleuren. er zullen toch niet iedere zomer zoveel slakken zijn als dit jaar?
 

MartinaK

Moderator
Gisteren heb ik interessante artikel over de Dahlia’s en tulpen verzorging in de krant gelezen. Als je in Tsjechië bent en kunt je de Tsjechische taal verstaan, dan zal ik adviseren het lokaal “tuinieren” krant alias in het Tsjechisch Flóra na zahradě kopen. Ik heb zo veel goede tips vanuit deze krant gekregen dan vraag ik altijd mijn moeder voor mij deze krant te kopen en naar Nederland sturen. Het is ook de basis in de elektronisch versie aanwijzing, zie de link

Vat de nieuwe Dahlia’s soorten en kleren betreft, ik heb dit weekend de Dahlia’s tuin in Heemstede bezocht. Zie de link voor meer informatie. De tuin is open ook in het weekend. Je kunt het simpel binnenlopen en naar de Dahlia’s bekijken. Dichtbij de deur is het kasje met de prijslist voor eventueel besteling. De prijzen zijn beetje pittig, maar de kleuren van Dahlia’s zijn schitterend.

PA170115.jpg PA170131.jpg
 

MartinaK

Moderator
Dahlia’s show in Pardubice

Gisteren, heb ik in het magazine het verslag van Dahlia’s show in Pardubice (3. – 5. september 2010) gevonden. Gelieve, de foto’s en verslag als bijlage. Als jullie kunnen zien, Rembrandt Dahlia’s goed gescoord.

Dahlia - Painted Girl.jpg Dahlia - Rembrandt.jpg
 

Bijlagen

  • Dahlias & Pardubice.jpg
    Dahlias & Pardubice.jpg
    112,2 KB · Bekeken: 5

MartinaK

Moderator
Dahlia’s show (Jiřinkové slavnosti) in Česká Skalice (1. - 30. 9. 2012)

Traditie van Dahlia’s festival (Jiřinkové slavnosti) duurt tot heden.
Dit jaar de grootste Dahlia’s tentoonstelling is in het weekend 7. – 9. 9. 2012 in museum van Božena Němcová.


23-02- Česká Skalice - Božena Němcová.JPG
 

Bijlagen

  • jirinky-2012-demo.pdf
    802,5 KB · Bekeken: 3
Bovenaan