Dag huis...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Al jaren lees ik hier met veel plezier de verhalen van anderen, zelf ben ik niet zo'n schrijver, maar nu wil ik toch graag mijn verhaal kwijt.

Het was liefde op het eerste gezicht, de eerste foto die ik op internet zag staan liet me niet meer los: een lief wit huisje met een rood dak in een schitterende omgeving.

294056_165673460180567_1791119805_n.jpg

Natuurlijk ga je bij de aankoop van een huis niet over een nacht ijs dus we gingen er uiteindelijk 9 bekijken, maar na wikken en wegen viel de keuze toch op dit "mooiste plekje van de wereld"

Dolgelukkig was ik, nu de zware jaren achter de rug leken te zijn konden we eindelijk een eigen huisje in Tsjechië kopen! Overal kwamen de spullen vandaan, de kast van mijn dochter, bank van mijn zus, schilderijtje door mijn kleindochter gemaakt en ga zo maar door. Heerlijk vond ik het, al die dingen van mijn dierbaren om mij heen. Nog nooit in mijn leven had ik me aan een huis gehecht maar dit was THUIS! En toch ging het mis. Achteraf had ik het eerder moeten zien maar soms wil of kan je iets niet geloven. Mijn leven stond op zijn kop. Het huis kwam te koop, maar de woningmarkt stortte in. Ik kwam alleen voor de lasten te staan en moest meer gaan werken. Het duurde jaren voor ik alles weer op de rit had. Gelukkig kreeg ik hulp van vrienden en familie om het huisje te onderhouden en iedereen die er kwam genoot van de plek.

298125_169479263133320_1722172124_n.jpg

Ook ik genoot, ondanks de pijnlijke herinneringen, nog steeds intens van het huis, van het bos op de heuvel met "mijn"steen waar ik naar toe vluchtte als het te moeilijk was, van het ruisen van de wind, van de stikdonkere nachten, van de oorverdovende stilte, van het uitzicht, van de vriendelijke mensen, van de reeën die naar me stonden te kijken als ik de was ophing, van............................

317067_169477913133455_1127411706_n.jpg

Toen kwamen er weer een hoop veranderingen in mijn leven; een nieuwe liefde :), mijn baan kwijt :(, kortom: verstandig om de verkoop weer op te pakken en dit keer was er zo een koper gevonden! Voor een jong stel uit het dorp is het hun eerste eigen huisje en ook zij is er helemaal verliefd op. Een mooiere bestemming had ik me niet kunnen wensen, dus het is goed zo!

Maar wat zal ik het missen...snik...dag huis!

312423_165673213513925_577129937_n.jpg
 
Een Happy End, al zou je er ook iets anders onder kunnen verstaan.

IK heb dan wel geen 2e huis gehad, maar wel 1 hectare privé bos met 3 caravans en dat heb ik verkocht in 2001, maar denk er nog vaak met weemoed aan terug.
 
Mooi verhaal om te lezen, kan me indenken dat het een moeilijke beslissing was... ben echter wel benieuwd hoe de huizenprijzen in tsjechie zijn en of het verschillend per regio is?

gr Ronald
 
Dag huis, ik zal je missen... Dat gevoel kan ik zooo goed begrijpen. Zeker bij het bekijken van je prachtfoto's. Wees er maar zeker van: als er zich in 't leven een venster sluit, dan gaat er elders wel weer een deur open... (door omstandigheden heb ikzelf gedurende 20 jaar heimwee gehad naar 't huis waar ik ontzettend van gehouden heb... En toch heb ik plots opnieuw de hemel op aarde gevonden.)
Dat wens ik jou ook van harte toe.
 
Prachtig verhaal, prachtige foto's (in welk deel van Tsjechië stond je huisje?) en - overmatige trap - prachtige herinneringen! Die koester je en daar kun je vast wat over vertellen.......dit is GEEN hint, hoor! :ja:
 
Ik heb je verhaal gelezen.
Het ontroert me.
Waar ik vroeger nooit over nadacht gebeurt nu.
Je wordt wat ouder.
En dan weet je dat er een afscheid komt.
Er komt een moment dat Tsjechië te ver wordt.
Er komt een moment dat je nog één keer achterom kijkt.
Adieu huis.
Omgeving.
Mooie momenten.

Geniet van hetgeen geweest is.
Mooie herinneringen.
Gedachten.
Het laat je niet los.
Maar de tijd laat je glimlachen naar toen.

Vaarwel huis en wees goed voor de nieuwe bewoners.

Vaar wel.......
 
Bovenaan