Děkujeme za přidání - dank je wel voor het toevoegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Woon en werk jij in Tjechië?

  • Ja - minder dan 2 jaar

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    9
Wij zijn Mark en Kore, vijftigers, werkzaam als kok en opticien/klassiek homeopaat, natuurliefhebbers, samen 3 bijna volwassen jongens, één flatcoat retriever en een boskat. We houden van de natuur en het klimaat in de bergen, het Noorden van Tjechië en Noord-Bohemen in het bijzonder. We zijn ons aan het oriënteren of er in de loop van de tijd voor ons mogelijkheden zijn om ons daar te vestigen. De komende 1-2 jaar zijn we vooral bezig om de taal te leren. O.a. via dit forum proberen we erachter te komen hoe het Nederlanders in Tjechië bevalt, hoe zij dat hebben aangepakt en waar wij rekening mee kunnen houden. We zijn dus heel benieuwd naar ervaringen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam jullie bericht tegen. Of ik in Tsjechië woon moeten jullie zelf bepalen. Ik heb nog een huis in Holland. Dat wordt eind augustus verkocht. Wat dan mijn adres wordt weet ik nog niet. Ik ben wel 15 jaar al in de buurt van Turnov bezig van een grote vervallen boerderij een pension te maken. Daar ik vanwege mijn leeftijd geen hypotheek meer kan krijgen zal ik nog wel geruime tijd bezig zijn vooraleer ik gasten kan ontvangen. Intussen leef ik en geniet! Veel naar concerten en de opera in Liberec. Verder sauna en natuur. Spreek je de taal dan is dat natuurlijk een enorme pré.
 
Kijk ook naar "Ik vertrek". De familie Hoek lukte het aanvankelijk niet, maar hebben nu een goed lopende camping.
Houd ook rekening met het feit dat de lonen lager zijn dan in Nederland. Wel stijgen die. Ik noem bijvoorbeeld de kapper. Ik betaal nu al het dubbele van vele jaren terug, maar de prijs voor knippen is nog wel ongeveer de helft van wat een goedkope kapper in Nederland vraagt. Voor een uitgebreide behandeling van de teennagels betaalde ik 12 euro. Was daarbij bijna een uur kwijt.

Mij viel in de winter 2018/2019 op dat een wat duurder restaurant goed was bezocht terwijl veel eenvoudiger waren gesloten. Denk dan wel voor een hoofdmaaltijd aan een prijs rond de 8 euro! In de zomer kun je hier op veel plaatsen uit eten gaan. Dan heb je voor 5 á 6 euro een hoofdmaaltijd (gerekend zonder drank).
 
Is dat zo, zijn er cijfers over bekend? Ik ken dan schijnbaar toevallig alleen maar Nederlanders die hier al jaren zitten en het prima redden. Inclusief onszelf.
ik ken alleen de persoonlijke trieste gevallen ,die hier kwamen met dromen en gingen met schulden.
een paar van dit forum.
totaal een stuk of 16 ,wel jammer .
goed om te horen dat het met julie goed gaat.
misschien kun je wat info geven over diegene die het hier wel goed doen ,en geen kapitaal injectie uit nl ,crowdfunding,openstaande facturen hebben ?
wat voor bedrijven dit zijn ,zodat anderen die naar cz willen emigreren dit als advies kunnen gebruiken.
 
Naast waarschuwingen voor mislukte projecten is het ook op zijn plaats wat te melden over zaken die gelukt zijn. Enkele noem ik uit eigen contacten, anderen door informatie uit andere bronnen.
Helaas hoor je van mensen die een zoektocht zijn begonnen en vermoedelijk niet hebben doorgezet niets. Een 'redacteur' merkte als laatste bijdrage bijvoorbeeld op 'en toen werd het stil.' Ook vanwege redenen van privacy zal het moeilijk zijn met mensen die het niet gelukt is contact op te nemen.
Wel succesvol is bijvoorbeeld (ondanks alle geleverde kritiek) Camping 2000.
Ook loopt prima Camping Na Staré Papírnĕ met fijne eigenaren en positieve berichten.
Van de TV is bekend de camping Na Venkovĕ, die nu prima loopt.
Uholandanu verkopen Nederlandse kaas. Aanvankelijk vanuit huis en op markten; nu als groothandel.
Zoek zelf maar de betreffende sites op.
 
Het is eigenlijk net als in Nederland, als je een bedrijf wilt beginnen zal je eerst een goed bedrijfsplan moeten maken.
Als je een camping begint met 10 plaatsen van 12 euro per nacht, dan kan je al gauw verzinnen dat je daar niet het hele jaar van kan leven. Wij hebben een hotel, camping en een manege. Het is hard werken, het hele jaar door. Alleen in de winter is het iets rustiger omdat we dan niet veel gasten hebben, dan is het ook de tijd om weer iets te verbouwen of op te knappen. De manege gaat gewoon door zeker nu we afgelopen jaar er een overdekte rijbak bij gezet hebben.
Het hotel had 10 jaar leeg gestaan voor wij hier kwamen. We hebben alles zelf opgeknapt en verbouwd. We hebben nu een prachtige plek waar veel gasten al jaren graag terugkomen en er komen ook elk jaar weer nieuwe gasten bij. In juni en september is het mogelijk om de locatie te huren voor bruiloften, waar veel Tsjechen gebruik van maken.
Dus als je houdt van een uitdaging, hard werken en je weet je te onderscheiden van anderen, dan is er veel mogelijk.
bak.jpg rijhal.jpg
 
Net als Kore_a_mark waren/zijn wij ook helemaal weg van Tsjechië.
Eenmaal de knoop doorgehakt een huisje in het zuidwesten te kopen zijn we aan de slag gegaan.
Overal geïnformeerd, alles leek eenvoudig.
Heel veel huizen bekeken tot we iets vonden dat aan onze eisen voldeed.
De makelaars laten in hun advertenties meestal alleen maar zien wat hun goed uitkomt,
Iedere bank wilde ons super graag een hypotheek verschaffen. Ze stonden bijna in de rij. Ook de makelaar had een financier die ons een offerte stuurde.
Na eenmaal het koopcontract te hebben ondertekend zijn we met de hypotheek aan de slag gegaan.
Na het bezoeken van alle banken en financiers die we konden vinden lukte het uiteindelijk niet een hypotheek te krijgen. Wel overal allerlei papieren naar toe gestuurd zoals salaris stroken, bankafschriften, arbeidscontracten etc etc. Uiteraard via een dure erkende vertaler. De (voorlopige) verblijfsvergunning was nu ineens wel nodig:denk: (regel deze dus eerst en zeker als je een hypotheek wilt). De overdracht een kwartaal uitgesteld, maar nog steeds geen hypotheek kunnen regelen. Uiteindelijk bij een goede vriendin het geld kunnen lenen.
Ik heb begrepen als je in Tsjechië gaat wonen dat dit wat eenvoudiger gaat.
Nu hebben we een huisje in Tsjechië waar heerlijk vakantie kunnen vieren:wow:.
We hebben het heel erg naar ons zin en kijken er iedere keer naar uit om naar ons huisje te gaan, het was dus allemaal zeker de moeite waard.
Het is goed dat jullie de taal aan het leren zijn, dit geeft je een groot voordeel.
Ik hoop dat je iets aan de info hebt.

Groet Luigi.
 

kuurgast

Donateur
Iedere bank wilde ons super graag een hypotheek verschaffen. Ze stonden bijna in de rij. Ook de makelaar had een financier die ons een offerte stuurde.
Na eenmaal het koopcontract te hebben ondertekend zijn we met de hypotheek aan de slag gegaan.
Na het bezoeken van alle banken en financiers die we konden vinden lukte het uiteindelijk niet een hypotheek te krijgen. Wel overal allerlei papieren naar toe gestuurd zoals salaris stroken, bankafschriften, arbeidscontracten etc etc. Uiteraard via een dure erkende vertaler. De (voorlopige) verblijfsvergunning was nu ineens wel nodig:denk: (regel deze dus eerst en zeker als je een hypotheek wilt). De overdracht een kwartaal uitgesteld, maar nog steeds geen hypotheek kunnen regelen.
Helaas is het met een niet-Tsjechisch inkomen haast onmogelijk om nog een hypotheek in Tsjechie te krijgen.
De banken worden elk jaar strenger! (Banken willen zekerheden, op buitenlands inkomen is heel lastig beslag te leggen, in Tsjechie natuurlijk makkelijker.)

De optie SRO lijkt me ook erg lastig, niet vanwege het startkapitaal @ zapalky want dat is al een tijdje vrijgegeven, kan ook met 100 CZK bijvoorbeeld. Maar een lege SRO, zonder omzet en winst, zal ook geen hypotheek krijgen natuurlijk.

M.a.w. zorg voor een Tsjechisch salaris (laten uitbetalen via een Tsjechisch dochterbedrijf van je werkgever??), dan heb je (veel) meer kans.
 
Bovenaan