Czechia officiële korte internationale benaming voor Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Czechia officiële korte internationale naam voor Czech Republic/Tsjechische Republiek.

De Tsjechische Republiek overweegt zich internationaal als Czechia te laten registreren.
Dat heeft Lubomir Zaoralek, Tsjechisch minister van buitenlandse zaken, gezegd.
“Er bestaat geen overeenkomst over een officiële Engelse vertaling voor Česko, de korte naam die voor het land wordt gebruikt,” licht Lubomir Zaoralek de problematiek toe. “Sommigen gebruiken de benaming Czechland, terwijl anderen het over Czech hebben. We moeten aan de wereld duidelijk maken dat er slechts één geldige vertaling voor de naam van het land kan worden gebruikt.”

De naam Czechia wordt al gebruikt sinds het midden van de negentiende eeuw, maar is er niet in geslaagd tot de gangbare Engelse taal door te dringen. Zaoralek moet het voorstel tot naamswijziging nog wel voorleggen aan de premier, de president, de minister van defensie en de voorzitters van kamer en senaat. Als het idee wordt goedgekeurd dan zal de verkorte naam worden geregistreerd bij de Verenigde Naties.

Er zijn diverse voorbeelden waaraan de minister zich heeft kunnen spiegelen. Buurland Slowakije wordt immers officieel de Slowaakse Republiek genoemd. Ook Rusland is een afleiding van de Russische Federatie.

Toch is niet iedereen gelukkig met het initiatief van de minister. Daarbij wordt opgemerkt dat sommigen Czechia zouden kunnen verwarren met Chechnya, de Engelse benaming van Tsjetsjenië.

Vertaling Česko is Czechia in het Engels, Tschechien in het Duits of Tchequie in het Frans en Tsjechië in het Nederlands.
Voor de export wordt momenteel vaak "Czech" gebruikt maar Czech is een bijvoeglijk naamwoord en kan niet goed worden gebruikt als naam voor het land.

In de database van de Verenigde Naties heeft elk land een officiële politieke naam, maar kan optioneel ook geografisch verkorte versie toevoegen. Beide namen worden vervolgens opgenomen met een vertaling in de zes officiële talen van de Verenigde Naties - Engels, Frans, Arabisch, Chinees, Russisch en Spaans.
Bronnen oa nl.express.live ,radio.cz/en + novinky.cz.

ps. De vergadering over de verkorte naam was donderdag en is goedgekeurd.
 
Ik vind het een logische keuze - lijkt het meest op benamingen in andere talen (Tchequie, Tschechien, Tsjechië, Tjekkiet enz.). Zou raar zijn als het land in het Engels Czechlands of Bohemia (zoals sommigen voorstellen) zou heten. Veel mensen willen Czech Republic houden, maar je spreekt in het Engels toch ook niet van the French Republic of the Belgian Kingdom.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
In Nederland is de naam Tsjechië allang in gebruik ipv het langere Tsjechische republiek.
Tsjechië bestaat uit meer dan alleen Bohemia, want je hebt er ook Moravië en Silezië.
 

Ad Verschoor

Donateur
Ik denk dat we, als Nederlanders, snel gewend raken aan deze naam. Hoe de naam Czechia valt in andere Europese landen kan ik moeilijk beoordelen. Ik kan mij wel vinden in de uitleg van Lisa F.
 
Ben het wel eens met "kuurgast". Czechia zal hoofdzakelijk benut worden in het internationale handelsverkeer. Maar in de volksmond blijft het voor de meesten toch wel Tsjechië. ;)

Groetjes uit Stríbro,
Fred & Edita
 

Ad Verschoor

Donateur
Hoe Tsjechië Czechia werd

Geschreven door Ravian Ruys

What’s in a name? Vrij veel als het de naam van een land betreft. Stel je voor dat je wakker wordt en Nederland niet meer Nederland is, maar Hollandia. Dit is ongeveer wat de Tsjechen afgelopen vrijdag overkwam. Ze werden wakker en The Czech Republic was plotseling Czechia. Ja echt. De regering vond de naam beter bij het land passen en heeft de VN gevraagd om het officieel te maken. Om de quote van Shakespeare verder uit te werken: ‘What’s in a name? Is a country still a country if it goes by any other name?‘

image-4-810x456.jpeg


De naam van Tsjechië is al veel langer een discussiepunt. Nog voordat het land bestond was er al gedoe. In de loop van de geschiedenis heeft het land vele namen gehad, van Czechia tot Bohemia. Na de val van de muur en het ontstaan van het huidige Tsjechië, is er nooit een duidelijke korte naam voor ‘De Tsjechische Republiek’ gekomen. Frankrijk heeft dat bijvoorbeeld wel, de volledige naam van dat land is ‘De Franse Republiek’. Voor de duidelijkheid: het gaat om de Engelse naam van Tsjechië. Hiervoor was dat The Czech Republic en nu is dat Czechia. Voor ons, maar ook voor de Tsjechen zelf verandert er dus verbazingwekkend weinig. De vraag is dan: waarom hebben ze de naam eigenlijk veranderd?

Elk land is een brand
“De lange en saaie naam van de Tsjechische republiek heeft ons internationaal tegengewerkt”, lees ik op Go Czechia, een website speciaal opgericht om de naam te promoten. “Een duidelijkere, korte naam, zoals Czechia levert ons meer handel en toerisme op.” De voorstanders van de naamsverandering hebben op één punt in ieder geval gelijk: de naam van een land is belangrijk. “Elk land is een brand“, zegt Melissa Aronczyk, assistent-professor aan de Reuters Universiteit en schrijfster van het boek Branding the Nation. “Dat zie je bijvoorbeeld in de reclamecampagnes om toeristen naar een land te trekken. Daar wordt steeds meer gebruikgemaakt van brand-logica om bepaalde gevoelens en connotaties met het land te creëren. Kijk bijvoorbeeld naar Zweden, een land dat dit heel goed heeft gedaan. Als je een reclame voor dat land hebt gezien, heb je nog steeds geen flauw idee wat je daar zou kunnen doen, maar Zweden lijkt zo cool en interessant dat je er toch sowieso naartoe wilt. De reclames spelen daarop in.”

De naam van het beestje
Maar heeft een naam echt zoveel effect op een brand? Volgens Hayes Roth, de Chief of Marketing bij Landor, ligt het wat gecompliceerder. Roth heeft de namen bedacht van veel producten, zoals de Blackberry Playbook en de Delta SkyMiles. “Producten worden gemakkelijk beoordeeld op hun naam, voor landen ligt dat iets anders.” Toch denkt hij dat een naam in dit geval wel effect heeft. “Denk bijvoorbeeld aan Kirgizië. Die naam is zo moeilijk uit te spreken dat je nu al geen interesse meer hebt.”

“Wat je alleen wel moet bedenken, is dat de naam maar één onderdeel van een brand is. Een goede naam zal een verschrikkelijk product niet redden en een slechte naam vernietigt een geweldig product niet. Dit geldt ook voor landen. Als je de reputatie van een land wilt verbeteren, kun je misschien beter focussen op bijvoorbeeld corruptiebestrijding.”

Ondemocratische geldverspilling
Het is vooral heel makkelijk om tegenstanders van de naamsverandering te vinden. Karla Slechtova, de minister van ontwikkeling, zei eerder in een tweet dat het land 40 miljoen had besteed aan reclamecampagnes waarin de vorige naam werd gebruikt. Het zou beter zijn als het land consistent zou zijn. “Nu veroorzaken we verwarring. Denk bijvoorbeeld ook aan de shirts van Olympische sporters. Daar staat gewoon Czech Republic op.”

“Je zou denken dat zo’n belangrijke discussie het resultaat zou zijn van een breed gedragen publiek debat”, schrijft Jakub Patocka voor de Guardian. “Maar niets is minder waar. De enige peiling is gedaan door de krant Mlada Fronta Dnes en daar waren de tegenstanders nogal in het voordeel.” Voor Patocka is dit dan ook een duidelijk voorbeeld van de arrogante houding van de regering in Praag. “Het is een houding waaraan de Tsjechen gewend zijn. Zelfs het opbreken van Tsjecho-Slowakije is zonder een referendum gegaan. Dit was ondanks een petitie voor een referendum dat is getekend door een miljoen van de vijftien miljoen Tsjecho-Slowaken.”

Het is opvallend dat beide landen die uit die splitsing zijn gekomen, sindsdien moeite hebben gehad om een eigen identiteit te ontwikkelen. “Dit is een discussie die we moeten hebben” aldus Patocka, “maar de huidige extreem-rechtse regering heeft geen antwoorden en wil de discussie dus koste wat het kost vermijden. Daarom komen ze waarschijnlijk met iets onbenulligs als deze naamsverandering. Om de aandacht af te leiden.”

Het is dus onwaarschijnlijk dat de naamsverandering echt wezenlijke problemen gaat oplossen. Of een land via een naamsverandering zichzelf kan rebranden? Daar moet nog maar eens een serieuzere poging voor worden gedaan.

Bron: mediummagazine.nl
 
Bovenaan