CZ nummerbord in NL

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Even een vraag: Wij rijden hier in Nederland al vrolijk geruime tijd in een auto met Tsjechisch nummerbord.
Er is ons verteld dat zolang je de Tsjechische nationaliteit nog hebt, dat geen enkel probleem is.
Maar nou hoor ik ook een hoop tegenstrijdige berichten dat dat dus helemaal niet mag.
Wat is het nou? Kan iemand misschien wat duidelijkheid brengen?
ahum.gif
 
Beste Duomamlas

Zo heb ik het geleerd:
Als je een woon- of verblijfplaats hebt in Nederland, moet je een Nederlandse plaat voeren. Dan moet de auto ingevoerd worden en eventueel bpm bijbetaald worden.
Controle vindt plaats door politie, douane of anonieme aangifte.

groetjes

Henk
 
hangt inderdaad niet af van nationaliteit, maar van waar je ingeschreven staat, dus in welk land je gevestigd bent.
 
De inschrijving is uiteraard van belang, maar je mag geen vaste woon- of verblijfplaats hebben in Nederland. Dat gaat dus een stap verder.
 
Wat je schrijft klopt, alleen dacht ik dat je het niet meteen moet doen maar wel binnen 3 of 6 maanden na de komst in NL. Het zelfde geldt ook over het rijbewijs.
 
Helaas, ik weet niet binnen welke termijn dat moet. Maar wie weet kan iemand anders daar in helpen
 
P

Phrancus

Guest
Een niet-ingezetene mag in NL een non-NL plaat rijden.
Oftewel: ook een Nederlander die niet ingezetene is mag dat.

Word je ingezetene, dan moet je je melden voor allerlei bureacratie waaronder ook je auto. Deze moet je officieel invoeren. Hiervoor wordt de auto ter keuring aangebonden bij de RDW. Deze bepaald of de auto in NL ingevoerd mag worden. Meestal is dit geen probleem aangezien haast alle autofabrikanten al hun auto's type-goedkeuring laten geven in alle Europese landen. Het kan echter voorkomen dat je bijvoorbeeld een 1.6 station hebt terwijl de 1.3 station en de 1.6 sedan ooit typegoedkeuring hebben gekregen. De miereneukers der overheid weten daar toch wel een aantal maanden over te doen voor dat ze dat alsnog goedkeuren. Heb je een exoot, dan moet je waarschijnlijk fysiek naar de keuring. Dit laatste geldt overigens ook voor het invoeren van auto's uit het buitenland door ingezetenen.
Welnu, heb je je auto ingevoerd dan mag je betalen, de BPM heet deze zoveelste belasting en deze is afhankelijk van de waarde van de auto die je invoert.

ECHTER, als je het ding meeneemt als verhuisgoed, al 1 jaar in je bezit had voor deze invoer en je deze 1 jaar niet gaat verkopen, dan hoef je dit niet te betalen. Joost mag weten waarom, maar die regel bestaat. Vroeger onbeperkt aantal auto's tegenwoordig 1 per persoon per periode van xx lang. (Het ambassadepersoneel was er nogal erg druk mee vroeger)
De douane en politie houden je wel eens aan als je een non-NL plaat hebt om te zien wat de chauffeur is. Je Nederlandse kennis mag overigens ook niet in de non-NL auto rijden! Komt vooral voor in grensstreken maar ook als je in een wijk altijd je non-NL plaat neerzet, dan gaat het opvallen. Behalve Amsterdam dan, daar is het geen beginnen aan, dat controleren op nationaliteit en dus mag het daar wel.

Je verzekering kan overigens ook voorwaarden hebben, soms max 3 maanden aaneengesloten in het buitenland, soms meer.

De praktijk:
als je zo'n 3 maanden type verzekering hebt, zorg dan voor wat bewijsmateriaal dat dat ding wel eens terug is geweest in het thuisland. bonnetjes, boetes (werkt prima), foto's met je auto erop etc)
als je niet zo lang in NL zult zijn, blijf dan gewoon buitenlander. Mag allemaal niet, maar zolang je niet harder rijdt dan de ambtenarij vanachter het bureau als veilig denkt aan te moeten geven, is de kans op aanhouding niet echt groot. Bij aanhouding heb je natuurlijk je paspoort (CZ) oid bij je. En ben je tourist.
Als ze langskomen bij je thuis (zie wijkparkeer voorbeeld) is het wat anders, liegen mag natuurlijk niet te hard. Dan is het overigens best handig dat de non-NL auto niet op je eigen naam staat.....
wink.gif
 

Leen

† In Memoriam
Knip en plak uit bovengenoemde belastingsite.
Moet je wel een bedrijfsauto rijden natuurlijk,

Als uw werkgever u een auto van de zaak ter beschikking heeft gesteld en die auto staat in het buitenland geregistreerd, dan mag u als inwoner van Nederland daarmee ook in Nederland rijden. U bent in dat geval wel belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) verschuldigd, tenzij u van de Nederlandse Douane een vrijstellingsvergunning heeft gekregen.

De voorwaarden voor het krijgen van een vrijstelling zijn:

De personenauto is voor 50% of meer bestemd voor de uitoefening van uw werkzaamheden buiten Nederland en voor beperkt persoonlijk gebruik. Uw inwonende gezinsleden kunnen ook van de auto gebruik maken.
Uw werkgever heeft in een schriftelijke verklaring toegestaan dat u de personenauto ook voor privé-doeleinden gebruikt.
U heeft als gevolg van uw arbeidsverhouding geen invloed op de beslissing van uw werkgever om u een personenauto ter beschikking te stellen die niet in Nederland staat geregistreerd.
De vrijstellingsvergunning moet zijn aangevraagd voordat u met de auto in Nederland gaat rijden. U kunt de vrijstelling aanvragen bij het BPM-aangiftepunt of het douanedistrict dat bevoegd is voor uw woonplaats.

Lijkt mij niet zo ingewikkeld. Deze vrijstelling is vrij gemakkelijk te verkrijgen.
 
Bovenaan