Culturele verschillen Tsjechen/Slowaken/Roma

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo iedereen,

Ik ben een laatstejaars student Tsjechisch en schrijf dit jaar mijn thesis o.a. over culturele verschillen tussen Tsjechen/Slovaken/Roma en Vlamingen. Daarom een oproep naar iedereen (!) op dit forum! Deel je ervaringen :) Hoe zijn Tsjechen/Slovaken/Roma anders in het dagelijkse leven?

Zijn bepaalde onderwerpen taboe? Hebben ze andere gewoontes in alledaagse dingen (Ik heb de indruk dat Tsjechen bijvoorbeeld veel dichter bij hun gesprekspartner komen in een gesprek) Hebben jullie nog van die dingen? Bijvoorbeeld maken ze andere gebaren dan een Vlaming? gewoontes?gebruiken?...?

Je kan het natuurlijk ook omdraaien... Hoe is een Vlaming anders? :) Laat het me weten en ik bezorg je een kopie van mijn thesis ;) Bedankt
 

char

† In Memoriam
Beste Pieter, ik zal je een beetje helpen.
De Tsjechen en de Slovaken hebben een eigen "Land".
De Roma niet.

Char.

(en de Vlamingen, dus ook niet)

Voordat ik commentaar krijg... Dit geldt natuurlijk ook voor de mensen in Wallonie en Brussel!...
 
Je snijdt een moeizame kwestie aan. Zigeuners zien me altijd als hun broer. Ik discrimineer niet.

Maar de relatie blijft moeilijk.

De zigeuners zitten vast als krabben in een emmer: in al hun pogingen om er uit te komen helpen ze zich - helaas - slechts naar onder.
 
Heb je niet een wat erg breed onderwerp voor je afstudeerscriptie? Ik zie hier namelijk een aantal onderwerpen in:

verschil Tsjechen - Vlamingen
" Slowaken - Vlamingen
" Roma - Vlamingen
" Tsjechen - Slowaken
" Tsjechen - Roma
" Roma - Slowaken

Je kunt m.i. geen vergelijking maken tussen Tsjechen, Slowaken en Roma aan de ene kant en Vlamingen aan de andere kant, omdat de Tsjechen, Slowaken en Roma geen homogene groep zijn. Ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt als je bijv. de Tsjechen en de Vlamingen onder de loep neemt.