CT-art live: De Notenkraker - A Christmas Carol

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur

De notenkraker - A Christmas Carol LIVE op ČT-art.
Geniet van de magie van Kerstmis.

Sprookjes horen bij Kerstmis net zo goed als kunst en het delen van ervaringen. Het Tsjechische Nationale Ballet en de Tsjechische televisie hebben een buitengewoon cadeau voor u voorbereid: op 21 december vanaf 20.00 uur zendt de zender ČT Art live het ballet De notenkraker - A Christmas Carol uit.
Het Tsjechische Nationale Ballet zal de voorstelling tegelijkertijd live streamen op het officiële YouTube-kanaal. Balletliefhebbers kunnen tot 27 december 2020 de opname van de voorstelling bekijken.

De notenkraker van Tsjaikovski is al een integraal onderdeel van het kerstaanbod van ballettheaters over de hele wereld. Dit jaar kunnen theaters tijdens de kerstvakantie echter niet voor hun publiek spelen. De Tsjechische televisie en het Nationaal Theater hebben daarom besloten om dit beroemde balletsprookje in de aanloop naar Kerstmis aan te bieden via een live-uitzending vanuit het historische gebouw van het Nationaal Theater. Bovendien drukt het heden van het Tsjechische Nationale Ballet en de Tsjechische televisie symbolisch uit dat vreugde schenken zinvol en van groot belang is in zowel gelukkige als moeilijke tijden.

De notenkraker - A Christmas Carol, gechoreografeerd door Youri Vàmos, maakt al 16 jaar deel uit van de kersttheatrale traditie van het Nationaal Theater en vervangt een eerdere, meer traditionele versie.
De huidige enscenering combineert het originele verhaal van het ballet gebaseerd op De notenkraker en de muizenkoning van E. T. A. Hoffmann met de elementen van A Christmas Carol van Charles Dickens. Het sprookje van het meisje Klára en Louskáček speelt zich deze keer af in het 19e-eeuwse Londen. De muziek is van Tsjaikovski.

Website narodni-divadlo.cz + facebook.com/ndbalet.
 
Ook genoten! Wat hebben ze toch een enorm ensemble daar in Praha. Dan is Liberec maar een dorp. Toch geniet ik daar naar ik hoop het komend jaar weer.
Ik heb meer belangstelling voor modern ballet, maar dit klassieke ballet was zeer de moeite waard. Voor wie het niet zag is het nog enkele dagen via Youtube te zien.
Minder goed vond ik een typisch Tsjechische gewoonte, namelijk door direct na de pauze nog gedurende 10 minuten allerlei personen aan het woord te laten. Ongeacht wat die hadden te zeggen zit je alleen op de muziek en het toneel te wachten. Wel leuk om dan even te kunnen zien hoe decorstukken er zonder belichting uitzagen en hoe die er later uitzagen.
 

kuurgast

Donateur
Graag gedaan @Leo, het is zeker een mooie uitvoering.
@Stadla de Tsjechen houden van breedsprakigheid. Lange redevoeringen met tussendoor een kwinkslag lijkt me een traditie.
De hele uitvoering is tot 27 december 2020 te zien op youtube.

 
Was ook te downloaden. Vooral de eerste minuten gebeurt er zoveel op het toneel dat je elke keer weer wat anders ziet. Zal zeker vaker het hele ballet gaan bekijken.
 
Bovenaan