Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Daar heb je tot op zekere hoogte gelijk in Marcel. Wij hebben de man daar niet direct op aangesproken omdat ons Tsjechisch daar niet voldoende voor is. We heb ik meteen heb mijn buurvrouw/vriendin daarover aangesproken en gevraagd wat ik daarmee moest doen. Volgens haar kon ik het beter zo laten omdat de man een Roma was en ik dan weleens lekke banden of iets dergelijks zou kunnen krijgen (zoiets is ons al eens overkomen). Bovendien heeft mijn andere tsjechische buurvrouw wiens tuin grenst aan het kerkhof, al verschillende malen geklaagd over overlast, het kapot maken van de graven en het moedwillig slopen van de kerkhofmuur omdat iemand stenen nodig had. Het gevolg is dat er niets wordt gedaan, hooguit rijdt er een keer een politieauto langs. Het slopen van de muur gaat gewoon door en de buren hebben in de weekeinden dat zij in hun huis zijn nu vrij uitzicht op de restanten van het kerhof.
Marcel, voor mij is het een probleem om de autoriteieten hierover te benaderen. Onze ervaring is dat je buitenlander bent en dat er door de mensen gereageerd kan worden met vervelende pesterijen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Op het grafveld voor het Terezin kamp zijn meer dan 320 grafstenen beschadigd.
Ministerie van cultuur helpt Terezin

Het ministerie van cultuur zal Terezin helpen met de vervanging van de 327 bronzen naamplaten die vorige week gestolen zijn. Dit is vandaag door een medewerker van het ministerie medegedeeld.

Luidens de onderdirecteur van de gedenkplaats, Jiří Janoušek, zal de nieuwvervaardiging alleen reeds een miljoen kronen kosten (40.000 Euro). Janoušek vermoedt dat de daders geen politiek motief hadden, maar alleen op het metaal uit waren. Hij noemde de daad een schande. Volgens de politie worden de daders "intensief" gezocht.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kolom van de heilige drievuldigheid in Olomouc door vandalen beschadigd

De heilige drievuldigheidskolom in Olomouc , een UNESCO barokmonument, is vorige week beschadigd door een onbekende dader, aldus de politie. De dader is ook beschuldigd van het stelen van kunstvoorwerpen ter waarde van 100000 kronen van de site. De barokke kolom van de Heilige Drie-eenheid is de grootste verzameling van de barokke beeldhouwwerken in één beeldhouwwerk in heel Midden-Europa.

radio.cz
novinky.cz
idnes.cz

JW2341ea_133741_7141153.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Vermoorde Václav Kočka in grootse stijl begraven

De voor enkele dagen neergeschoten ondernemer Václav Kočka is op een grootse wijze begraven. De 40-jarige ondernemer, en zoon van de uitbater van de grote rommelmarkt op Holešovice, is voor twee weken neergeschoten in het restaurant Monarch. Vandaag is de begrafenis vanaf het Břevnov benedictijnerklooster naar de begraafplaats van Řepy gegaan onder massale belangstelling.

Bekijk de voorgeschiedenis van de feiten op idnes.cz en novinky.cz

144398-article-1itw9.jpg


Video's en foto's van de begrafenis novinky.cz en idnes.cz .
 
Gewapende overval in Vysoké nad Jizerou

Gisteravond bereikte ons het nieuws dat er diezelfde avond een gewapende overval gepleegd is op het benzinestation in Vysoké nad Jizerou. :(

Verdere details weet ik niet, misschien later meer.


*edit*

Ik heb vanmorgen gehoord dat er ook daadwerkelijk geschoten is. :kwaad:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Op het grafveld voor het Terezin kamp zijn meer dan 320 grafstenen beschadigd. De bronzen naamplaten zijn volledig of deels van de stenen losgemaakt en gestolen....
Maatregelen bij aankoop oud ijzer

Op 1 januari gaat een nieuwe aanvullingswet betreffende de afvalwetgeving in. De details hiervan zijn vandaag door minister Martin Bursík voorgesteld.


In de toekomst is het de oud-metaalhandelaars verboden van privaatpersonen, metalen kunstvoorwerpen, sacrale voorwerpen, kabels en delen van straatmeubilair zoals verkeerstekens, riool-en putdeksels aan te kopen. Van alle andere aangekochte metalen voorwerpen moeten de handelaars in de toekomst een nauwkeurige boekhouding bij houden.

Daarenboven worden ze verplicht alle aangekochte goederen twee dagen te bewaren alvorens verder te "bewerken", dit om de politie het terugvinden van gestolen goed te vergemakkelijken. In het verleden waren er meerdere spectaculaire metaaldiefstallen waaronder deze op het nationale monument Terezin.

radio.cz
 

char

† In Memoriam
Het zal een keer tijd worden, deze maatregelen tegen oud-ijzerhandelaren!!!..

Ik vind het schandalig, wat er in Terezin gebeurd is!!!..

Dat minimaal twee dagen bewaren, en een goede boekhouding lijkt mij een goed idee!!.. Mits er controle op is, natuurlijk!!

Dan worden diefstallen, zoals in onderstaande quote, ook wat makkelijker opgelost!!..
In Tsjechië spoorbrug gestolen
De politie van het grensplaatsje CHEB in het westen van Tsjechië, onderzoekt de diefstal van een spoorbrug van vier ton.
"We weten niet of die is gestolen voor persoonlijk gebruik of om de waarde van oud ijzer", aldus een politiewoordvoerder. Het is de eerste keer dat de politie met zo'n diefstal te maken heeft.
Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Actie tegen illegaal wapenbezit

Vanaf vandaag kunnen overal bij de politie illegale wapens afgeleverd worden. De herkomst van de wapens moet niet aangegeven worden. Er worden ook geen straffen gegeven voor het bezitten ervan. Alle afgegeven wapens worden door experten onderzocht om hun oorsprong vast te stellen en om vast te stellen of ze ooit bij criminele acties gebruikt werden. Deze zogenaamde "wapen-amnestie" gaat samen met de aanscherping van de wapenwetgeving, die strengere voorwaarden op het wapenbezit en hogere straffen voor overtreders voorziet. Het initiatief is bedoeld om het bezit aan illegale wapens te verminderen. Vorige gelijkaardige acties leverden het binnenbrengen van duizenden wapens op, waaronder gevaarlijke oorlogswapens. Er zijn momenteel in de Tsjechische Republiek ongeveer 650.000 legale wapens in particuliere handen.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Drie politietoppers gearresteerd in Liberec

De politie heeft drie hooggeplaatste politiefunctionarissen gearresteerd in Liberec. Onder hen Miroslav Dvořák, tot eind vorig jaar districtshoofd van de regio Liberec. Tegen alle drie worden meerdere overtredingen ten laste gelegd, gaande van machtsmisbruik, aannemen van steekpenningen, rijden onder invloed en afpersing.

idnes.cz
 
De voor enkele dagen neergeschoten ondernemer Václav Kočka is op een grootse wijze begraven. De 40-jarige ondernemer, en zoon van de uitbater van de grote rommelmarkt op Holešovice, is voor twee weken neergeschoten in het restaurant Monarch.
Ik ga binnenkort weer naar Praag, maar zie er nu al tegen op om de vader van deze man te moeten condoleren.
Kotska (zoals wij hem noemen) is tevens de organisator van de kermis in Vista viste, en ik zie hem vrijwel dagelijks.
Ik hoop maar dat het organiseren van de kermis hem een beetje afleiding bezorgt, want hij heeft het al moeilijk genoeg de laatste tijd.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Gemeenteambtenaar helpt bij schijnhuwelijken

Een ambtenaar op het stadhuis van Kladno is drie jaar geschorst voor het verlenen van diensten bij schijnhuwelijken. In de loop van 2004 en 2005 hielp de vrouw 50 Vietnamese onderdanen aan een permanente verblijfsvergunning door in scene gezette huwelijken. Sinds 2007 is er een striktere vreemdelingenwetgeving waarbij gemengde huwelijken aan een strenger vooronderzoek moeten voldoen.

radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Familiedrama in Václavovice

Bij een familiedrama in het Noord Moravische Václavovice zijn drie personen gedood. Als de politie, zaterdag na een telefonische oproep van de buren, het verduisterde huis opende, vonden ze er de lijken van een man, een vrouw en een vier-jarig kind. Naar de eerste bevindingen van de politie zou de vader, zijn vrouw en zijn kind gedood hebben alvorens daarna zelfmoord gepleegd te hebben. Een wapen is tot nu toe nog niet gevonden. Ook over de aanleiding voor de feiten staat nog niets vast aldus de politie. De buren waren, door de broer van de dode man, gevraagd de politie te alarmeren, nadat het gezin niet op een familiefeest verscheen.

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
... maar zie er nu al tegen op om de vader van deze man te moeten condoleren.
Kotska (zoals wij hem noemen) is tevens de organisator van de kermis in Vista viste, en ik zie hem vrijwel dagelijks.
Ik hoop maar dat het organiseren van de kermis hem een beetje afleiding bezorgt, want hij heeft het al moeilijk genoeg de laatste tijd.
Vandaag is de kermis geopend en in de videoreportage van novinky komt Václav Kočka aan het woord. De kermis wordt dit jaar opgedragen aan zijn zoon, zegt hij in het interview. De prijzen van de attracties variëren van dertig tot zeventig kronen.

novinky.cz
 
Terechte vraag.

De heer Kocka en zijn clan zijn verbonden met georganiseerde misdaad van het ergste soort. Het is het soort Tsjech waar ik, en velen met mij, mij diep voor schaam. Ze staan boven de wet en hebben veel macht. Ze hebben banden met zeer gewelddadige types.
Dit is overigens geen geheim, maar algemeen bekend.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tomasovic schreef:
De heer Kocka en zijn clan zijn verbonden met georganiseerde misdaad van het ergste soort. ...
Als je het verhaal van de vermoorde zoon en de uitstraling van de begrafenis bekijkt, zie je dat het inderdaad geen gewoon volk is en dat er verbanden zijn in alle richtingen.
 
Bovenaan