Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Signalement stoffelijk overschot Scheurhaven vrijgegeven.

De politie heeft dinsdag een signalement vrijgegeven van het lichaam dat op 11 april werd aangetroffen in de Scheurhaven in Rotterdam-Rozenburg.

Het slachtoffer heeft onder andere het woord Lenka met drie sterren op zijn linkerborst. De politie weet dat het een plaats in Slowakije is en een veel voorkomende vrouwennaam in Oost-Europa. Vandaar dat de politie denk dat het slachtoffer een link heeft met Oost-Europa.
Zie verder op politie.nl/gezocht.

Het kan mogelijk een Tsjech zijn die in Nederland verbleef.
 

Ad Verschoor

Donateur
ZLIN - De rechtbank in het Tsjechische Zlín heeft woensdag twee mannen tot levenslange celstraf veroordeeld voor hun rol bij het schandaal met zelfgestookte alcohol in 2012. Toen kwamen 47 mensen om het leven door het giftige methanol dat in de drank zat.
Ook werden meer dan 70 mensen blind of liepen andere gezondheidsschade op door vergiftigde wodka of vergiftigde jenever. Acht andere verdachten kregen celstraffen oplopend tot 15 jaar.

Criminele bendes hadden in 2012 duizenden liters giftige sterke drank in omloop gebracht in Tsjechië.

Zie ook: "Doden door illegaal gestookte alcohol" in het Archief

Bron: Telegraaf.nl
 

kuurgast

Donateur
Dit is niet levenslang maar 21 en 20,5 jaar voor de hoofdverdachten.Bron:ceskenoviny.cz/news.
Voor levenslang zie cs.wikipedia.org.(20 tot 30 jaar?)

Een schema van de opgerolde bende :

416432-original1-3dypj.jpg

Bron:novinky.cz/krimi.
 
Laatst bewerkt:
Deze hele affaire maakte destijds op mij veel indruk. Hoe een paar mensen geld willen verdienen door te knoeien met voedsel voor de consument. In China hadden ze de doodstraf gekregen. (Hoofdverdachten van het baby-melkpoederschandaal.) Nu levenslang voor Tomas Křepela en Rudolf Fian, de hoofdverdachten in deze zaak. (Staat in jouw link Kuur;)) Hoelang dat zou moeten zijn, geen idee. Viktor Kolacek, van Vapa Drink, kreeg 21 jaar, Libor Vanderka 20,5 jaar.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjech steelt voor duizenden euro's aan Lego-poppetjes

Een man uit Noord-Tsjechië is opgepakt, omdat hij voor duizenden euro's aan Lego-poppetjes stal uit de speelgoedwinkel waar hij werkzaam was.


tsjech-steelt-voor-duizenden-euros-aan-lego-poppetjes.jpg


Petr Botek stal een flinke hoeveelheid Lego-poppetjes en verkocht deze door op zijn eigen website. Van tevoren konden klanten bij hem aangeven wat er gestolen moest worden uit de winkel.

Botek heeft in totaal zo’n 6.100 Lego-poppetjes bij elkaar gestolen met een totale waarde van zo’n 18.790 euro. Zijn voorkeur ging vooral uit naar de meest dure en populaire poppetjes.

De kleptomaan werd ontmaskerd toen meerdere klanten speeltjes misten na aankoop van een doos Lego, meldt de website. De winkel waarin hij werkzaam was, nam contact op met het hoofdkantoor van Lego, dat aangaf dat de vermissing vermoedelijk zijn oorsprong vond in de winkel zelf, aangezien er verder nergens dergelijke klachten over vermiste poppetjes waren gemeld.

De Tsjechische politie heeft Botek inmiddels gearresteerd. Hij heeft een gevangenisstraf gekregen van vijf jaar.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Cel geëist voor uitbuiten prostituee

Tegen een 34-jarige man uit Tsjechië is donderdag één jaar cel geëist voor mensenhandel. De man zou maandenlang een jonge vrouw uit Tsjechië hebben uitgebuit.

http://www.rtvnoord.nl/?p=136261


Volgens het Openbaar Ministerie had hij de vrouw in 2005 uit Tsjechië gehaald, om in Groningen voor hem te werken als prostituee. Haar verdiensten zou hij in eigen zak hebben gestoken. De officier van justitie eiste daarom ook een schadevergoeding voor het slachtoffer van 14.750 euro.

Bedreiging
Dat de vrouw in Tsjechië ook als prostituee had gewerkt deed volgens het OM niets aan de situatie af. De vrouw werd naar Nederland gehaald waar in de stad Groningen een werkplek voor haar was geregeld. Ze zou bedreigd zijn met geweld en moest alle dagen en onder alle omstandigheden werken.

Medeverdachte
Een medeverdachte werd in 2011 door de rechtbank in Groningen veroordeeld tot vier jaar cel en in hoger beroep tot vijf jaar. In de zaak tegen de Tsjech hield de rechter rekening met het feit dat de zaak al lang geleden is. Het dossier heeft door verzoeken van de verdediging en tijdgebrek bij de rechtbank te lang op de plank gelegen.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Bron: rtvnoord.nl
 
Lichaam vermiste vrouw gevonden in Tsjechië
RIJNSATERWOUDE - Het lichaam van de vermiste Margaretha Brouwer - Van Beenen is woensdag in een bos in Tsjechië gevonden. De 80-jarige demente en terminale vrouw werd sinds 13 mei van dit jaar vermist, toen ze met haar 55-jarige dochter met de auto was vertrokken met onbekende bestemming. De dochter kwam een maand geleden weer boven water en zit sinds die tijd vast.
Zij wordt verdacht van ontvoering van haar moeder met de dood tot gevolg en het wegmaken van het lichaam van haar moeder, zo heeft het Openbaar Ministerie (OM) donderdag laten weten.


Triest...
 
Ook ik hoor andere berichten in de media ,ik heb er geen mening over of het triest of verschrikkelijk is omdat ik de waarheid niet ken. misschien wilde de demente en terminale vrouw daar wel heen en heeft ze dit misschien vroeger gezegd omdat ze misschien hele goede herinnering heeft aan dat plaatsje in Tsjechië en heeft haar dochter misschien wel een wens vervuld. Ja dat is speculeren maar kijk nou in mijn geval . Ik heb altijd tegen mijn Kacenka gezegd dat ik absoluut niet in nederland begraven wil worden ( hier lig je met meerdere op elkaar in een graf) dus is het in het familiegraf tussen Zatec en Louny of cremeren en dan uitstrooien daar in Tsjechië. maar voorlopig blijf ik nog ff leven :D. maar als het zover is en ze zou dit doen voor mij is er misschien wel zo`n bureaucratische rompslomp hier in nederland en misschien mag het niet eens .

begrijpen jullie wat ik bedoel ? ik ken de waarheid niet van het bovenstaande voorval dus kan ik er ook niet over oordelen maar ik probeer ook naar de andere positieve kant te kijken.

voor de rest wens ik jullie allen een prettig weekend toe !:toppie:
 
Uitstrooien zal wel geen probleem zijn, of thuis in een kast het blikje met de as bewaaren? Bedenk wel dat in Korenov heel veel steenen in de bodem zijn en het is geen fijne aarde om er in te graaven (klei)dus wat een werk moest dat geweest zijn!!!!En nu zit die arme dochter ook noch vast. Valt voor haar te hoopen dat het verblijv daar een beetje draagelijk is.
 
Risak, zoiets lijkt het wel te zijn...

Verdachte ontvoering moeder op vrije voeten

DEN HAAG - De 55-jarige vrouw die ervan wordt verdacht dat zij haar 80-jarige moeder naar Tsjechië heeft ontvoerd, komt op vrije voeten. Dat heeft de rechtbank in Den Haag donderdag bepaald. Het Openbaar Ministerie (OM) legt zich bij de beslissing neer, maar de verdenking blijft gehandhaafd.


De vrouw, Nadja B., heeft verklaard dat haar moeder al was overleden toen zij vanuit Rijnsaterwoude met haar naar Tsjechië reed. Volgens de rechtbank zijn er op dit moment geen redenen om ervan uit te gaan dat B. de dood van haar moeder heeft veroorzaakt. Onderzoek spreekt de verklaring van de vrouw niet tegen, concludeerde de rechtbank.

De bejaarde, terminaal zieke vrouw werd sinds 13 mei vermist. Op 6 augustus werd haar lichaam gevonden in een Tsjechisch bos, op aanwijzing van haar dochter die 2 maanden daarvoor als verdachte was aangehouden.

Nadja B. zei na haar arrestatie eerst dat zij niet wist waar haar moeder was. Haar moeder leefde nog toen zij met haar via Duitsland naar Tsjechië reed, zo luidde haar lezing van de gebeurtenissen toen, en haar moeder zou door een onbekende man zijn meegenomen. Weken later paste zij haar verklaring aan en kwam een zoekactie op gang, met de vondst van de stoffelijke resten van de bejaarde vrouw als resultaat.

Het OM verdenkt B. ook van het verbergen van een lijk en vermoedt dat zij daar financiële motieven voor had: zij zou de AOW en het pensioen van haar moeder hebben willen opstrijken.

Daarnaast beschuldigt het OM B. van de heling van kentekenplaten. Zij zou gestolen Poolse kentekenplaten op haar auto hebben gebruikt nadat zij het lichaam van haar moeder in Tsjechië had achtergelaten, om op die manier uit handen van de politie te blijven.

De eerste openbare zitting in de zaak staat gepland op 12 september.
 
Belastingfraude met wc-papier

Vrijdag 12 september 2014

ZLIN - De Tsjechische financiële opsporingsdienst heeft ongeveer 3,7 miljoen rollen wc-papier en keukendoekjes in beslag genomen. Dat gebeurde bij het onderzoek naar fraude met de btw, liet een woordvoerder van een speciale eenheid van de dienst het persbureau CTK weten.

wc-papier.JPG

Foto: Roel Dijkstra

Het toiletpapier en de doekjes gingen tientallen keren heen en weer tussen ondernemingen in Slowakije en Tsjechië. Er werd nooit btw afgedragen, maar aan het eind ging de laatste verkoper wel naar de belastingen om de zogenaamd afgedragen btw terug te vorderen. De belastingen zouden zo voor ongeveer 1miljoen euro zijn opgelicht.

De eenheid zegt nog nooit te hebben meegemaakt dat toiletpapier op deze manier werd misbruikt. Misschien dachten de fraudeurs dat ze met zo'n dagelijks gebruiksgoed als wc-papier geen argwaan zouden wekken.

Bron: De Telegraaf
 

dennuzzz

Donateur
Een vrouw heeft in een Tsjechische stad vier mensen neergestoken op een middelbare school. Daarbij viel één dode en raakten drie mensen gewond.De 26-jarige vrouw over wiens identiteit verder nog niks bekend is, stak een 16-jarige jongen dood. Het incident had plaats op een middelbare school in de stad Zdar nad Sazavou, 160 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Praag. Het 16-jarige slachtoffer werd ter plaatse nog gereanimeerd, maar het mocht niet meer baten. Een woordvoerder van de politie zegt nog in het duister te tasten over het motief voor de gruwelijke daad.De steekpartij vindt plaats in dezelfde week waarin in Nederland een dodelijk slachtoffer viel bij een steekpartij.

Bron rtlnieuws
 
Bovenaan